Onder prima weersomstandigheden vond afgelopen weekend de 3e O.N.K.-race plaats in Eemshaven. Tussen de windmolens en zandduinen (door wegwerkzaamheden langs het circuit) wist Kevin hier aardig zijn weg te vinden. Op de een of andere manier lag het circuit hem wel. "Maar op volle snelheid over de lange rechte stukken wordt het toch wel erg smal", aldus Kevin.
Trainingen
In tegenstelling tot een aantal andere klassen was de opkomst voor de Supersport in Eemshaven dermate groot, maar liefst 45 rijders, dat er in twee groepen getraind moest worden. Aan de hand van de ranglijst werd Kevin, dankzij het puntje uit Hockenheim, ingedeeld in de A-groep met de snelste rijders. Wel een klein voordeel natuurlijk, maar uiteindelijk moet je toch zelf die snelle ronde zetten. En dat ging hem goed af met de 13e tijd. In de tweede groep zaten ook nog een paar snelle jongens en na samenvoeging rolde er na de eerste kwalificatie een mooie 18e plaats uit de bus.
Na wat aanpassingen aan de setting van de vering moest het volgens Kevin zeker een paar tandjes harder kunnen. Dus vol verwachting togen de monteurs voor de tweede training naar de pitsstraat en de rest van het team samen met pa en ma naar het middenterrein aan de binnenzijde van het circuit. Vanaf de dijk heb je daar een goed overzicht en kun je de coureurs vrijwel de gehele ronde volgen. Kevin zat al snel op z’n tijd uit de morgentraining en na montage van vers rubber moest het dan maar gebeuren. Er ging al snel een volle seconde af. Door een beetje mazzel kon hij zich op het eind van de training optrekken aan Jurjen ‘Jukke’ Uitterdijk en Joan Veijer. Dit leverde nog eens een forse verbetering op; namelijk weer een dikke seconde er af en uiteindelijk de 11e tijd. Zeer tevreden gezichten bij terugkomst op het rennerskwartier en een prachtige uitgangspositie voor het scoren van één of meer puntjes.
Race
De Supersport mocht al om 13.00 uur aantreden voor een race over 16 ronden. Kevin had een prima start en kwam goed door de eerste bocht. Geen posities verloren en dan op volle snelheid richting de chicane bij het spoor. Daar lukt het om Randy Gevers uit te remmen, maar bij het insturen wordt Kevin van achteren vol geraakt door Roy Duyst, die dus te laat remde. Het lukt Kevin om in de benen te blijven, maar Roy lanceert zichzelf en krijgt vliegles. Een zware crash en de wedstrijdleiding besluit direct de race stil te leggen. Bij terugkomst op de starting-grid blijkt dat de kuipdelen van Roy’s motor nog bij Kevin onder het zitje en tussen de schokbreker zitten. (Aan het eind van de middag blijkt dat Roy er goed vanaf is gekomen; een schouder uit de kom.)
Bij de herstart over 12 ronden is Kevin iets minder goed weg, maar zit er bij de eerste doorkomst met een 13e positie toch prima bij. Om direct aansluiting te houden met z’n voorgangers moet Kevin flink aan de bak en helaas verremd hij zich bij de chicane, waardoor hij rechtdoor moet sturen. Dit kost hem een straftijd van 10 seconden. In de vierde ronde volgt nog een remfoutje op een ander punt, waardoor hij veel plaatsen verliest. Kevin zakt terug naar de 22e plaats, maar geeft alles om weer verder naar voren te komen. Hij zit al snel aan het achterwiel van de prachtige klinkende Triumph van Daniël van Dienst. Het kost even wat moeite om die voorbij te steken, maar als dat lukt is ook de volgende collega, Marcel Zuurbier, aan de beurt. Vervolgens is het een flink gat naar Ron Looijesteijn. Toch weet Kevin met constant snelle ronden het gat dicht te rijden en in de laatste ronde moet Ron er ook aan geloven. Kevin wordt afgevlagd op de 19e positie, maar door de straftijd wordt hij teruggezet naar de 22e plaats.
Erg jammer van de twee foutjes in het begin van de race, want dit heeft hem ongetwijfeld een grote kans op punten gekost. Temeer als we de snelste rondetijden van iedereen bekijken. Want dan zit Kevin er met de 10e tijd gewoon hartstikke mooi bij. Maar ja, dat telt niet. Toch heeft ‘ie het voor de eerste keer met de R6 op een stratencircuit niet verkeerd gedaan. Het is immers een leerjaar en de opgedane ervaringen neemt ‘ie weer mee naar de volgende stratenrace. En dat is komend Pinksterweekend al op het circuit Paalgraven in Oss. Met op zondag de trainingen en de race op Pinkstermaandag.