![Fabio Quartararo proefstart-sepang-2025](https://www.racesport.nl/wp-content/uploads/2025/02/Fabio-Quartararo-696x464.jpg)
Drie dagen lang wordt er momenteel in Sepang getest door de MotoGP fabrikanten, teams en coureurs, dit ter voorbereiding op het 2025 MotoGP seizoen. Tijdens deze Malaysia MotoGP Test gaat het echter niet alleen om snelle rondetijden maar spelen er heel veel zaken die bepalend zijn voor de prestaties tijdens de komende twee MotoGP seizoenen. Hoe en wat speelt er tijdens deze wintertest op het Maleisische circuit.
Terwijl we de tijdens de eerste twee dagen van de Malaysia MotoGP Test al de eerste voorzichtige conclusies trekken, dit aangezien we met name de Yamaha en Honda coureurs sterk zien presteren en meerdere coureurs die onderweg zijn op machines van één van de twee Japanse fabrikanten steevast in de bovenste regionen van de tijdlijst zien presteren. Neem daarbij dat ook de coureurs die onderweg zijn met een Ducati GP24 ook steevast in de voorste regionen te vinden zijn en de cirkel is rond.
Prachtig, mooi, de Japanse fabrikanten zijn terug, we horen het veelvuldig de afgelopen twee dagen na afloop van de actie op de baan. Maar juichen we met ons allen niet te vroeg? Vraag het een insider en hij zal deze vraag met een volmondig ja beantwoorden.
Laten we vooropstellen dat we op de Racesport.nl redactie niet de illusie hebben dat wij de wijsheid in pacht hebben. Maar we kunnen ons wel vinden in de antwoorden van deze insiders.
Hoe wat en wat speelt er tijdens deze wintertest op het Maleisische circuit.
Yamaha, Honda en de Ducati GP24 versus KTM, Aprilia en de Ducati GP25
Zoals we allemaal weten kunnen Honda en Yamaha momenteel nog gebruik maken van de in de MotoGP geldende concessieregels. Dit betekent dat beide fabrikanten veel vrijheden hebben op het gebied van testen maar ook dat zij gedurende het 2025 seizoen volop door kunnen ontwikkelen. Hoe anders is dit voor Ducati, KTM en Aprilia nu zij binnenkort in Thailand hun nieuwste prototype motoren moeten laten homologeren. Dit betekent dat tijdens deze drie testdagen in Sepang en tijdens de tweede en afsluitende MotoGP Test in Thailand het nieuwe materiaal moeten testen en na afloop 100% zeker moeten zijn met welke configuratie zij de twee komende seizoenen aan de start gaan verschijnen (normaalgesproken is dit voor één seizoen maar vanwege de ontwikkelingstop tot aan 2027 geldt dit nu voor maar liefst twee seizoenen). Met andere woorden, KTM, Aprilia en Ducati hebben deze dagen veel meer te testen, veel meer uit te zoeken en uiteindelijk een cruciale beslissing te nemen voordat het 2025 seizoen überhaupt van start gaat.
Honda, Yamaha en de Ducati GP24
Als we bovenstaande in ogenschouw nemen dan is het niet zo verwonderlijk dat we de Yamaha, Honda en Ducati GP24 coureurs de afgelopen twee dagen steevast de top tien zien domineren. De Honda en Yamaha mannen omdat ze niet dezelfde druk voelen als KTM, Aprilia en Ducati aangezien ze niet onder dezelfde druk staan en de Ducati GP24 coureurs omdat zij vrijuit op een beproefde machine hun ronden kunnen rijden en in tegenstelling tot de anderen nauwelijks nieuwe onderdelen of motorconfiguraties hoeven te testen en te ontwikkelen.
Verschillende prioriteiten
Dit in ogenschouw nemende zal het de opvallende MotoGP fan niet ontgaan zijn dat we b.v. een Francesco Bagnaia of een Marc Márquez op sommige momenten van de dag veel langer binnen zien staan en er veelvuldig een gezamenlijk overleg plaatsvindt in de pitbox tussen coureurs en engineers. Zo zagen we Bagnaia donderdag b.v. ruim anderhalf uur niet op de baan, dit vanwege het feit dat er bepaalde zaken back to back getest moesten worden en zijn hele machine omgebouwd moest worden. Eenzelfde beeld is er veelvuldig te zien in de pitboxen van KTM en Aprilia.
Natuurlijk zien we de genoemde fabriekscoureurs ook wel eens gebruik maken van een zachte band en gaan ze wel eens op jacht naar een snellere rondetijd maar hier spelen hele andere belangen, belangen zoals al genoemd. De druk om binnenkort de juiste keuzes te kunnen maken is enorm, de belangen zijn groot en het kost nu eenmaal tijd om dit zorgvuldig te doen.
Zo twijfelt b.v. een Bagnaia momenteel nog heel erg en liet hij donderdag na afloop van de tweede dag in Sepang nog weten dat hij op dit moment nog maar slechts 50% zeker is over de Ducati GP25, dit vanwege de negatieve impact die het nieuwste prototype heeft op de remprestaties. Enerzijds is de Italiaan zeer onder de indruk van het toegenomen vermogen en de soepelere vermogensafgifte, wat heeft geresulteerd in een verbetering van de acceleratie en de topsnelheid van de nieuwste Desmosedici. Toch blijft de GP25 qua remmen achter op de winnende MotoGP fiets van het afgelopen jaar, en dat heeft ook zijn weerslag op de motor bij het ingaan van bochten.
Francesco Bagnaia: “De vermogensafgifte van de nieuwe GP25 is erg soepel en dat bevalt ons erg goed. Het is de eerste keer dat een nieuwe motor zo soepel accelereert en dat is geweldig. Maar ook al hebben we een beetje een gat gedicht, qua remmen is het nog steeds een beetje ver van de GP24. Het ding is dat de GP24 een fantastische basis is en we hebben allemaal het gevoel dat er nog wat marge in zit. De GP25 is al erg snel en goed op rechte stukken en acceleratie. Maar qua remmen was de GP24 buitengewoon, omdat we iets ongelooflijks deden met het remmen en dat is iets dat op dit moment moeilijk te bereiken is met de ’25, zelfs als we het gat dichten. De kloof hier in acceleratie is niet hetzelfde als de kloof die je kunt hebben bij het rijden, remmen en insturen. Dus we moeten het een beetje in evenwicht brengen. Op dit moment winnen we iets minder aan acceleratie dan we verliezen bij het remmen. Vrijdag tijdens de derde en afsluitende testdag moeten we dat gat zien te dichten en proberen te begrijpen hoe we dat doen. Deze test is erg belangrijk, want wat we tijdens de test zeggen, blijft twee jaar geldig en die beslissing is erg belangrijk.”
Bovenstaande ‘problemen’ zijn normaal en gebruikelijk tijdens de wintertesten en zeker ook niet onoverkomelijk, maar het zijn wel zaken die deze dagen het verschil maken en met name tijdens de eerste twee dagen een enigszins vertekend beeld kunnen geven. Dit alles doet niets af aan de prestaties van de coureurs die woensdag en donderdag hoog op de tijdlijsten te vinden waren, maar tegelijkertijd kunnen en mogen we aannemen dat er bij een ander deel van het startveld nog wel iets extra’s in de tank zit, dit zodra bij hun alle genoemde puzzelstukjes op hun plaats liggen en de complexe homologatie puzzel helemaal af is en is verworven tot een volwaardig strijdplan.
Of dit vrijdag in Sepang al het geval is of dat we nog moeten wachten tot in Thailand is momenteel nog een onbeantwoorde vraag. Eén ding is wel duidelijk, als alle puzzelstukjes eenmaal in elkaar zijn gevallen dan zullen er zonder enige twijfel weer mannen als Francesco Bagnaia, Marc Márquez, Pedro Acosta of één van de andere bekende fabriekscoureurs zich melden aan het front.
Vrijdag komen de MotoGP coureurs nogmaals in actie tijdens de derde en afsluitende dag van de Malaysia MotoGP Test. Net als tijdens de eerste twee dagen is de actie op het Sepang International Circuit opnieuw van 03:00 tot 11:00 uur Nederlandse tijd.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’