Operatie voor Jorge Martin: Race tegen de klok voor start van het seizoen

1451
jorge-martin
Jorge Martin | foto© Aprilia Racing

Jorge Martin liep woensdag bij een crash tijdens de eerste dag van de Malaysia MotoGP Test een vervelende hand- en voetblessure op. De Aprilia Racing coureur keert donderdag terug naar zijn geboorteland Spanje waar hij geopereerd zal worden. Ondanks dat Aprilia Racing directeur Massimo Rivola donderdag in Sepang liet weten voorzichtig optimistisch te zijn wat betreft de toestand van Martin zal het een race tegen de klok worden voor de regerend MotoGP wereldkampioen om op tijd fit te zijn voor het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Thailand.

Jorge Martin liep woensdag bij een crash op het Sepang International Circuit meerdere botbreuken op. De regerend MotoGP wereldkampioen kwam met een flinke highsider ten val in bocht 2 van het Maleisische circuit waarbij hij botbreuken opliep in het 5e middenhandsbeentje van zijn rechterhand en het 3e, 4e en 5e middenvoetsbeentje van zijn linkervoet.




Martin vliegt donderdag terug naar Spanje, waar hij zo snel mogelijk geopereerd zal worden. Hoelang het genezingsproces zal duren, kan pas gezegd worden nadat de operaties achter de rug zijn. Aprilia Racing directeur Massimo Rivola toonde zich donderdag in Sepang voorzichtig optimistisch over deelname van Martin aan het eerste Grand Prix weekend van het seizoen welke eind van deze maand op het programma staat in Thailand.

Volgens Rivola heeft Martin de afgelopen nacht goed doorgebracht, zijn er in het ziekenhuis naast de genoemde botbreuken geen andere verwondingen aan het licht gekomen en wilde hij donderdagochtend niets liever dan terug naar het circuit om kennis te nemen van de vorderingen van het Aprilia testwerk alvorens later op de dag terug te vliegen vanuit Sepang naar Spanje.

Was er woensdag in eerste instantie nog sprake van dat er meerdere operaties noodzakelijk waren sprak Rivola donderdag voor de camera van motogp.com van slechts een voet operatie.

Massimo Rivola: “Jorge moet aan zijn voet worden geopereerd en daarna moeten we afwachten hoe zijn hele lichaam zich ontwikkelt en hoe hij daarvan kan herstellen. We weten dat MotoGP-coureurs uitzonderlijk kunnen zijn en veel pijn kunnen verdragen. Overigens mogen we ook heel blij zijn dat hij niet ernstig gewond is geraakt. Wat de test in Thailand betreft, daar zullen we net als hier ook samenwerken met Lorenzo Savadori.”

Kortom, op dit moment neemt Lorenzo Savadori in Sepang het nodige MotoGP testwerk voor Aprilia voor zijn rekening hetgeen hij dus ook de komende week in Thailand zal doen. Een geschenk voor Aprilia aangezien naast Martin ook Raul Fernandez in de lappenmand zit en net als zijn landgenoot in Spanje een operatie zal moeten ondergaan.

Discussie Aprilia en Michelin

De crashes tijdens de eerste dag van de Malaysia MotoGP Test zorgden woensdag voor veel vragen in de paddock van het Sepang International Circuit. Aprilia liet meteen na de crash van Martin weten dat hun eerste analyse zowel een technisch probleem als ook een fout van de coureur hadden uitgesloten. Met andere woorden, de crash zou in dit geval te wijten kunnen zijn aan een niet goed functionerende (medium) Michelin achterband.

Massimo Rivola: “Het enige wat ik Michelin heb gevraagd is de geschiedenis van de [achter] band. Ik zou niet willen weten dat die 11 maanden is opgeslagen.”

Michelin reageerde vervolgens meteen maar moest wel toegeven dat de door Martin gebruikte band al in juni 2024 werd geproduceerd.

Piero Taramasso, Michelin MotoGP manager: “Het gebruikte rubber werd geproduceerd in Clermont Ferrand (Frankrijk) kort voor de Nederlandse Grand Prix van vorig jaar (30 juni). Het werd naar Assen getransporteerd, maar werd daar niet gebruikt. Het werd opgeslagen en hierheen gebracht voor de test. Al die tijd heeft is het in een temperatuur gecontroleerde container opgeslagen geweest. Het bewijsmateriaal geeft niet aan dat er een probleem was met de bewuste band. Misschien was het de temperatuur die van invloed was op het feit dat de band nog steeds koud was ten tijde van de crash.”

Nu weten we inmiddels hoe gevoelig de bandenkwestie ligt binnen de MotoGP paddock. De contracten die ten grondslag liggen voor het gebruik van de banden liegen er niet om. Met andere woorden, elke fabrikant en elk team is voorzichtig met het leveren van kritiek op de kwaliteit van de banden. Maar gezien de crashes tijdens de eerste dag van de Malaysia MotoGP Test zal het laatste woord hierover nog niet gesproken zijn, hoe men dit aan gaat pakken is op dit moment nog niet duidelijk maar dat het monopolie van Michelin als enige bandenleverancier voor de koningsklasse opnieuw zorgt voor de nodige vragen moge duidelijk zijn.



01 – MotoGP Test Sepang 2025




Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’