Voor Fabio Quartararo verloopt de voorbereiding op het 2025 MotoGP seizoen tot nu toe volgens plan. Na onlangs tijdens de MotoGP Shakedown al de snelste rondetijd op de klok gezet te hebben was de Monster Energy Yamaha MotoGP Team coureur ook woensdag tijdens de openingsdag van de Malaysia MotoGP Test het snelst. De Fransman was zich na afloop er echter terdege van bewust dat de twee voorgaande testdagen hem zeker in de kaart hebben gespeeld.
Terwijl een groot deel van de MotoGP coureurs woensdag in Sepang voor de eerste keer in 2025 op hun MotoGP machine stapten begon Fabio Quartararo vol vertrouwen aan zijn derde testdag binnen een week op het Sepang International Circuit. De Fransman was gezien de concessies van zijn werkgever Yamaha namelijk gerechtigd om deel te nemen aan de driedaagse MotoGP Shakedown Test, een mogelijkheid die hij twee van de drie dagen benutte.
Knokte Quartararo zich tijdens de MotoGP Shakedown Test nog naar een rondetijd van in de 1’57, woensdag klokte de Fransman al vrij vlot een vergelijkbare rondetijd. Lange tijd leek het erop dat deze snelste ronde onbereikbaar was voor de rest van het deelnemersveld maar in de slotfase van de dag wisten ook Marc- en Alex Márquez de 1’58 grens te doorbreken.
Quartararo kwam echter meteen met een antwoord nadat ook hij een zachte achterband had laten monteren. De 25-jarige coureur scherpte hiermee meteen zijn eigen snelste rondetijd aan tot een tijd van 1’57.555, een rondetijd die uiteindelijk niet alleen goed was voor de snelste rondetijd van de dag maar ook zijn snelste ronde ooit op het Sepang International Circuit bleek te zijn.
Fabio Quartararo: “Mijn dag was uitstekend. Vergeleken met 2024 zijn we na twee dagen rijden niet alleen aanzienlijk verder maar ook flink sneller. De focus lag vandaag met name op een aangepast chassis en verder aangepaste aerodynamica. Daarnaast zijn we vandaag zijn verdergegaan met het werken aan de elektronica. Dit, in combinatie met de zachte band aan het einde, bracht het resultaat.
Ik denk dat het goed was om hier al twee dagen te hebben gereden en dan twee dagen rust te hebben, dat was heel nuttig voor ons. We hebben ons niet echt gefocust op het doen van een tijdaanval, dus dat we vandaag al iets sneller waren dan tijdens de kwalificatie hier van vorig jaar is positief. Ik voelde me de hele dag best goed. We probeerden zoals al gezegd veel dingen uit en op het einde hebben we een nieuwe band gemonteerd om een goede rondetijd neer te zetten. Dit bracht vandaag het goede resultaat.”
Zoals al gezegd zal het tijdens de tweede dag een ander verhaal worden als de meeste coureur hun belangrijkste huiswerk gedaan hebben en klaar zijn voor een tijdsaanval. Aan het einde van de eerste dag zagen we al een aantal coureurs een aanval doen op de tijd van de Fransman. Kortom de achtervolging is begonnen en daar is de voormalige MotoGP wereldkampioen zich maar al te goed van bewust.
Ter info: We krijgen op de Raceport.nl redactie de afgelopen dagen veel vragen of de Yamaha coureurs momenteel in Sepang al onderweg zijn met het nieuwe en veelbesproken V4 motorblok. Het antwoord is duidelijk, nee alle vier Yamaha coureurs zijn momenteel en voorlopig nog onderweg met de huidige Yamaha M1. In Japan wordt wel al wel druk gewerkt aan het nieuwe V4 motorblok, deze zou ook al op de testbank en het circuit gelopen hebben maar vooralsnog zal deze nog niet ingezet worden binnen de MotoGP paddock.
Het is echter niet zo dat Yamaha deze al zal in moeten zetten alvorens het seizoen begint om er zo het komende seizoen tijdens de Grand Prix weekenden gebruik van te mogen maken. Net als Honda kan Yamaha in 2025 namelijk nog gebruik maken van de concessie regels en is men gerechtigd om tijdens het seizoen door te ontwikkelen, te testen en indien noodzakelijk te wisselen van motorblok.
Alleen Ducati, Aprilia en KTM moeten voor de eerste race van het seizoen hun configuratie bekend maken en het te gebruiken motorblok laten homologeren. Met deze configuratie moet men het normaalgesproken dan het gehele seizoen doen, voor 2025 is dit echter anders vanwege de ontwikkelingsstop tot aan 2027. Met andere woorden, de komende twee seizoenen zal men het moeten doen met het motorblok welke men eind deze maand in Thailand laat homologeren.
Handige links Malaysa MotoGP Test Sepang:
Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’