Donderdagavond vertrok het team richting het Duitse circuit Hockenheim. Jammer genoeg niet om te rijden op het circuit dat Allard met de laatste IDM race reed, maar het kortere circuit van maar 2,65km. Hierdoor was hij jammer genoeg maar met de helft ongeveer bekend. Vrijdag mocht er al twee keer een halfuurtje worden getraind. Hoewel het soms erg donker werd bleef het gelukkig droog op vrijdag.
Uiteraard begon Allard de eerste ronde rustig aan. Maar snel kreeg hij het circuit steeds beter door. Het afgekorte deel kende wel een paar erg langzame bochten welke niet gemakkelijk bleken. Door de combinatie korte baan en veel rijders kon niemand een rondje alleen rijden. Daardoor waren de inhaalacties vaak niet zo netjes, en werden er al veel crashes gemeld. Daarbij liet ook de grip van het circuit te wensen over. Hoewel er nog geen tijdwaarneming was, kregen we wel het idee dat Allard er goed bij zou zitten.
Terwijl de vrijdagavond de motor weer klaar gemaakt werd voor de kwalificaties en de race van zaterdag begon het al te regenen. Toen Allard om tien uur ‘s ochtends de baan op moest regende het nog steeds. Omdat het al zoveel geregend had was de baan toch wel iets schoongespoeld, want op een droge baan was de grip ook al zeker niet perfect. Allard begon zijn training rustig aan en ging iedere ronde sneller rond. Dit ging door tot de zevende ronde en hij met uitkomen van de laatste bocht van zijn motor gegooid werd:
"Ik zat aan de buitenkant van een langzamere rijder, waarschijnlijk lag daar nogal wat vuil, want zonder waarschuwing brak de motor compleet onder mij weg!"
zei de balende Allard na zijn crash.
Op het eerste zicht leek alles goed te gaan met Allard, maar hij kreeg zelf steeds meer last van zijn motorpak dat op de schouder drukte. Toen hij terug was bij het team onderkomen was het al zeker dat zijn rechter sleutelbeen gebroken was. Aan de zwaar beschadigde helm was te zien dat hij erg hard op de grond terecht was gekomen en mag hij van geluk spreken dat hij door de erg goede Shark helm niets meer opgelopen heeft.
Voordat de race gestart was vertrok Racing Team Oliveira alweer huiswaarts met een gewonde coureur en een zwaar beschadigde Yamaha. We hadden ons de eerste race wel wat anders voorgesteld, zeker na de erg goede wintertesten. Op dit moment is het niet te zeggen wanneer Allard weer fit genoeg is om te racen. Daardoor komt de eerst volgende race op Assen in ieder geval in gevaar. Als we meer weten dan laten we zeker van ons horen.
Inmiddels is de datalogging ook bestudeerd van voor, tijdens en na de crash. Daaruit kwam snel naar voren dat Allard niet sneller accelereerde dan in eerdere rondes. Hij heeft dus gewoon zeer veel pech gehad. Hij is in ieder geval vastberaden er weer snel bij te zijn!