Dorna en FIM dreigen nieuwe chassis BMW M 1000 RR af te keuren

4351
toprak-1
Toprak Razgatlioglu | foto© screenshot

BMW Motorrad kan terugkijken op een geslaagd 2024 WorldSBK seizoen. Toprak Razgatlioglu bezorgde de Duitse motorenfabrikant de eerste wereldtitel in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap. Maar dat het succes ook een keerzijde heeft blijkt nu het ‘superconcessie’-chassis een probleem dreigt te worden, dit na vragen van de overige fabrikanten.

Woensdag 15 januari zal BMW Motorrad in Berlijn haar 2025 WorldSBK plannen presenteren. Toprak Razgatlioglu en Michael van der Mark zullen tijdens deze teampresentatie hun BMW M 1000 RR machines onthullen waarmee men komend seizoen actief zal zijn in het FIM Superbike World Championship.




De grote vraag is echter of het tweetal ook daadwerkelijk de ‘echte’ machine zal onthullen waarmee men in 2025 actief zal zijn. Achter de schermen is BMW Motorrad namelijk al enige tijd in een discussie verwikkeld met de FIM en Dorna over de specificaties van de BMW M 1000 RR. De homologatie van de in 2024 geïntroduceerde M 1000 RR schijnt een belangrijk issue te zijn.

Zoals bekend kon BMW Motorrad in 2024 nog gebruik maken van de concessieregel, maar de successen van Razgatlioglu en ook Van der Mark hebben ervoor gezorgd dat dit in 2025 niet meer het geval zal zijn. Nu wil het feit dat de gehomologeerde BMW  M 1000 RR in de ogen van de andere fabrikanten anders is dan de machine waarmee BMW Motorrad in 2025 aan de start wil verschijnen. Deze versie zou beschikken over een afwijkend chasiss, iets dat niet volgens het reglement zou zijn.

Ducati, Honda, Yamaha, Kawasaki en Bimota hebben de FIM en Dorna inmiddels om opheldering gevraagd. BMW Motorrad is zich echter van geen kwaad bewust en van mening alles in overeenstemming is met het reglement.

Bovenstaande kwestie is de reden dat het reglement voor 2025 nog niet definitief is vastgesteld. De komende weken zullen de FIM en Dorna moeten besluiten of BMW komend seizoen wel of geen gebruik zal mogen maken van het nieuwe ‘verbeterde’ chassis. Mochten de genoemde partijen een negatief besluit nemen dan zullen Razgatlioglu en Van der Mark het moeten doen met het standaard chassis.

Normaalgesproken wordt de soep in dit soort gevallen niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, maar mocht BMW Motorrad bot vangen dan zal dit een forse tegenslag zijn in een seizoen waarin men met succes de in 2024 door Razgatlioglu behaalde wereldtitel hoopt te verdedigen.



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’