Yamaha MotoGP teamdirecteur Massimo Meregalli: “Licht aan het einde van de tunnel”

4363
massimo-meregalli
Massimo Meregalli (l) in gesprek met Lin Jarvis (r) | foto© Yamaha Racing

De Japanse motorenfabrikanten maken moeilijke tijden door binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Zowel Honda maar ook Yamaha moeten het afleggen tegen met name de Europese fabrikanten. Bij Yamaha lijkt het tij zich echter langzaamaan te keren zo werd in het tweede deel van het 2024 MotoGP seizoen duidelijk. Volgens teamdirecteur Massimo Meregalli een beloning voor het harde werken van zowel de coureurs, de crew en de Japanse engineers.

Het 2024 MotoGP seizoen van Fabio Quartararo en Alex Rins stond tijdens veel Grand Prix weekenden in het teken van veel test- en ontwikkelingswerk. Terwijl veel andere topcoureurs streden voor de overwinning waren de Fransman en de Spanjaard druk met het uitproberen van nieuwe onderdelen zoals verschillende chassis- en motorvarianten of aanpassingen aan de aerodynamica. In het tweede deel van het seizoen werd het ontwikkelingswerk langzaam merkbaar, wat tot uiting kwam in solide resultaten van met name Quartararo. Zo scoorde de 2021 MotoGP wereldkampioen in de eerste tien Grand Prix weekenden 49 WK-punten terwijl hij in de tweede helft van het seizoen 64 punten bij elkaar wist te rijden, dit na in de voorlaatste race van het seizoen in Sepang met een zesde plaats op zondag zijn beste klassering te hebben gescoord.




Als we terugkijken op het 2024 seizoen dan kunnen we niet anders dan concluderen dat Yamaha op de weg terug is, iets dat onlangs werd bevestigd door Yamaha MotoGP teamdirecteur Massimo Meregalli in een interview met motogp.com

Massimo Meregalli: “Het was absoluut het langste seizoen ooit. Maar ik denk dat het goed is hoe we dit seizoen allemaal alles hebben gegeven, we hebben nooit opgegeven. We zagen de eerste resultaten van ons werk, vooral na Aragon. Dat was belangrijk, want als je hard werkt en geen resultaat ziet, wordt het nog moeilijker. Vanaf Aragon zagen we licht aan het einde van de tunnel en konden we het verbeterde niveau vasthouden. De aerodynamica-ingenieurs werkten heel goed en hard en de coureurs begonnen te begrijpen hoe de nieuwe aerodynamica werkte en welke voordelen het hen zou opleveren.”

Zo viel het op dat Quartararo het in het tweede deel van het seizoen regelmatig schopte tot deelname aan Q2, iets dat tegenwoordig cruciaal is om tijdens de races mee te kunnen doen voor topklasseringen. De Fransman stelde vervolgens dan ook niet teleur met een aantal top tien klasseringen in het tweede deel van het lange seizoen terwijl ook teamgenoot Rins na veel blessureleed steeds beter zijn draai leek te vinden.

supporter-728-90-3

Massimo Meregalli: “Fabio steekt er veel moeite in en probeert zich aan te passen. Ook Alex wist veel progressie te boeken, maar voor hem was het een iets ander verhaal. Toen hij bij ons kwam, was hij niet 100 procent fit, hij had de nodige ups en downs. Daarna kreeg hij opnieuw een tegenslag te verwerken na een crash in Assen waarbij hij zijn pols brak. Hij was eigenlijk nooit in staat om 100 procent te geven, ook al probeerde hij het altijd.  Aan het eind van het seizoen werd hij echter ook steeds beter. Voor ons is dit erg belangrijk omdat het met één fitte coureur wel heel erg lastig en een nadeel is op het op te nemen tegen de anderen die veel meer coureurs op de baan hebben. Als Alex in goede vorm is, hebben we twee coureurs waarmee we informatie kunnen evalueren. Dit is erg belangrijk voor volgend jaar, wanneer we met vier coureurs de strijd aan zullen gaan – dat zal ons een belangrijk voordeel opleveren.”

In 2025 zal naast het bekende Monster Energy Yamaha MotoGP Team (Quartararo en Rins) ook het Prima Pramac Racing Team gebruik gaan maken van Yamaha M1 machines. Het team dat na 20 jaar afscheid nam van Ducati en onlangs naast Prima ook Alpine (bekend van de Formule 1) als hoofdsponsor aan zich wist te binden zal in het eerste seizoen als Yamaha team met Jack Miller en Miguel Oliveira aan de start verschijnen.



Volg Racesport.nl ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.