De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de rijke geschiedenis van MV Agusta in de Grand Prix wegrace.
Komend seizoen is Bo Bendsneyder misschien wel één van de kanshebbers voor de wereldtitel in de Supersport-klasse. De Rotterdammer racet met een MV Agusta, een iconische naam in de wegracesport. Dit Italiaanse motorsportmerk domineerde in de jaren 50, 60 en 70 van de Grand Prix wegrace zoals geen andere fabrikant dat ooit heeft gedaan. Wellicht dat Ducati daar nu in de MotoGP-klasse enigszins bij in de buurt komt. De Agusta-familie bouwde in eerste instantie vliegtuigen en helikopters, maar na de tweede wereldoorlog ging de focus naar motorfietsen. In eerste instantie richtte MV Agusta zich op het bouwen van kleine motoren denk aan 125cc, maar al snel werd duidelijk dat er bij de Agusta’s ook passie voor snelheid en racen was. In 1949 was het allereerste seizoen van het wereldkampioenschap wegrace. MV Agusta was erbij en behaalde met Carlo Ubbiali een vierde plaats in het 125cc wereldkampioenschap. Er werd snel progressie gemaakt. In 1952 volgde de eerste 125cc-wereldtitel met de Brit Cecil Sandford. Dit was het begin van een tijdperk waarin het Italiaanse merk bijna onaantastbaar werd. De ingenieurs van MV Agusta ontwikkelden motorfietsen die zowel licht als krachtig waren.
De jaren ’50 en ’60 waren zonder twijfel de gouden jaren voor MV Agusta. Met toprijders als Carlo Ubbiali, John Surtees, Mike Hailwood en later Giacomo Agostini aan boord, groeide het merk uit tot het meest dominante raceteam ter wereld. Ubbiali haalde maar liefst negen wereldtitels in dienst van MV Agusta. Dit deed de Italiaan in de jaren 50 in de 125cc- en 250cc-klasse. Maar later in de jaren 50 volgden ook de successen in de zwaardere GP-klassen. John Surtees zorgde voor de eerste 500cc wereldtitel voor MV Agusta in 1956. Surtees won vier 500cc-titels op rij en werd daarnaast ook drie keer wereldkampioen met MV Agusta in de 350cc, voordat hij vertrok naar de Formule 1. Eerst Gary Hocking en vervolgens Mike Hailwood nam het stokje over als kopman van MV Agusta in de koningsklasse van de Grand Prix. Tegen het einde van de jaren ’60 kwam er echter één naam opzetten, die alle records zou verbreken: Giacomo Agostini. Tussen 1966 en 1973 won “Ago” maar liefst dertien wereldtitels voor MV Agusta in zowel de 350 cc- als 500 cc-klassen. Hij won tussen 1966 en 1972 zeven keer de wereldtitel op rij in de 500cc. Ook wist hij meerdere jaren alle GP’s te winnen waaraan hij deelnaam. MV Agusta stak in die tijd ver boven de rest uit. Onder de technische leiding van hoofdingenieur Arturo Magni bleef MV Agusta de concurrentie telkens een stap voor. De viercilinder viertaktmotoren waren niet alleen krachtig maar ook betrouwbaar, iets wat essentieel was in een tijd waarin veel fabrikanten moeite hadden om races uit te rijden.
Tegen het begin van de jaren ’70 begon MV Agusta echter te voelen dat de concurrentie sterker werd. Japanse fabrikanten als Yamaha en Suzuki brachten revolutionaire tweetaktmotoren naar het circuit. Deze machines waren lichter, goedkoper en vaak krachtiger dan de traditionele viertaktmotoren van MV Agusta. Desondanks bleef MV Agusta nog enkele jaren aan de top. Agostini vertrok in 1974 naar Yamaha. In dat jaar wist Phil Read de laatste 500cc-wereldtitel voor MV Agusta te behalen. In 1976 besloot MV Agusta zich officieel terug te trekken uit de Grand Prix-wegrace. Na drie decennia van absolute overheersing en een erfenis van 38 wereldtitels (17 in de 500 cc-klasse), kwam er een einde aan het tijdperk van de rode Italiaanse raketten. De beslissing om te stoppen kwam voort uit financiële problemen en het onvermogen om te concurreren met de diepere zakken en moderne technologieën van de Japanse merken. Toch blijft MV Agusta’s nalatenschap onaangetast. Denk alleen maar aan het geluid van deze legendarische viertaktmotoren. En nog steeds staat MV Agusta derde in de lijst van fabrikanten met de meeste zeges in de 500cc/MotoGP. Alleen Honda (313) en Yamaha (245) wonnen vaker dan MV Agusta, die op 139 zeges staat. Wel komt er een ‘landgenoot’ snel dichterbij, want Ducati staat inmiddels op 106 overwinningen in de koningsklasse. En daar zullen er in 2025 vast wel een aantal bij gaan komen.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.