Finishpraat: Het onvoorspelbare weer tijdens de TT Assen

2294
Patrick van den Goorbergh (16) voor Jurgen van den Goorbergh (17) en Jean-Philippe Ruggia (6) in de 250cc-race tijdens de TT Assen 1995 | foto© Henk Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over het onvoorspelbare weer tijdens de TT Assen met een hoofdrol voor Patrick van den Goorbergh.

Het weer tijdens de TT Assen is berucht over de hele wereld. Wisselende weeromstandigheden zijn al ontelbaar keer voorgekomen. Denk aan races die vanwege een plotselinge regenbui tijdelijk stilgelegd moesten worden. Het kwam ook meer dan eens voor dat het op Noordlus regende terwijl het in de Zuidlus droog was, of andersom. Zeker toen het circuit nog langer was. Ook vergooide een plotselinge regenbui wel eens het resultaat van een rijder tijdens de TT Assen. Vraag dat maar aan Patrick van den Goorbergh. Hij zag zijn beste Grand Prix resultaat in 1995 vanwege een plotselinge regenbui verloren gaan. En dat terwijl hij zicht had op de finishstreep. Het bleek achteraf misschien wel zijn laatste kans te zijn geweest om zijn Grand Prix carrière te redden.







In de tweede helft van de jaren 80 maakte Patrick naam in het Nederlands en Europees kampioenschap 250cc. Hierdoor stond hij ook al eens aan de start van een Grand Prix, maar begin jaren 90 werd Patrick een permanent coureur op WK-niveau. Zijn vier jaar jongere broer Jurgen werd in 1992 ook een 250cc Grand Prix rijder. Vier jaar lang reden de broers samen in één Grand Prix klasse. Patrick had net als Jurgen zeker het talent, maar hij had het geluk niet altijd aan zijn zijde. Ook qua materiaal en mogelijkheden niet. In 1992 kreeg slechts de top-tien WK-punten. In Assen streden de gebroeders Van den Goorbergh met de geblesseerde Wilco Zeelenberg om de tiende plaats. Terwijl Jurgen in de laatste Geert Timmerbocht Zeelenberg op zijn fabrieks-Suzuki versloeg, zat Patrick vanwege een defecte motor langs de kant toe te kijken. Eind 1992 werd Patrick beter en beter. Het was in een periode dat het verschil tussen de fabrieksrijders en de rest nog vrij groot was. Tijdens de laatste twee races startte Patrick zelfs zo goed, dat hij in de openingsfase van de race met de fabrieksrijders mee kon. Dit leverde Patrick een negende plaats (twee WK-punten) in Brazilië op. Tijdens de slotrace in Zuid-Afrika was Patrick nog beter weg. Zo goed dat hij zelfs één bocht de leiding van wereldkampioen Luca Cadalora kon overnemen. Gedurende de race moest de Brabander de topcoureurs laten gaan, maar hij finishte opnieuw in de top-tien. Echter bleek Patrick een valse start te hebben gemaakt, waardoor hij een minuut straf kreeg en geen WK-punten scoorde. Vanaf 1993 kreeg de top-vijftien punten en scoort Patrick zeer geregeld finishes net buiten de top-tien. Tijdens de laatste race in Jarama wordt hij zelfs zevende, wat zijn beste Grand Prix resultaat ooit zou zijn. Al zou hij nog één keer dichtbij een veel beter resultaat komen. 1994 wordt Patrick net als een jaar eerder zestiende in het 250cc wereldkampioenschap met een achtste plaats als beste resultaat. In 1995 wordt het voor Patrick alsmaar moeilijk om zijn budget met goed materiaal rond te krijgen. Toch heeft hij net voor de TT Assen een opsteker wanneer hij als achtste over de finish komt in Italië.

Tijdens de TT Assen wil Patrick zich in de kijker rijden om zijn toekomst als Grand Prix coureur veilig te stellen. Jurgen en Patrick beginnen goed aan de 250cc race. Op hun thuiscircuit rijden ze gelijk dik in de top-tien. Max Biaggi rijdt ver weg van de rest van het veld. Ralf Waldmann, Tadayuki Okada en Jean-Michel Bayle strijden om de tweede plaats. Daarachter rijdt Jean-Philippe Ruggia met zijn fabrieks-Honda samen met de gebroeders Van den Goorbergh. Het gaat om de vijfde plaats, een positie die zowel Jurgen als Patrick nog nooit in de Grand Prix hadden behaald. Tot aan de laatste ronde blijft de strijd zo ongeveer gelijk. Of beter gezegd de laatste Geert Timmer bocht. Terwijl winnaar Biaggi als winnaar over de finish komt begint het ineens vanuit het niets te regenen. Bayle komt ten val in de Geert Timmer bocht waardoor Patrick en Jurgen samen met Ruggia ineens strijden om de vierde (!) plaats. Maar ook beide Nederlanders hebben niet door dat in de laatste bocht flink aan het regenen is. Patrick lijkt zelfs vierde te kunnen worden, want hij komt voor Ruggia uit de laatste chicane. Achter hem is Jurgen onderuit gegleden. Maar helaas gaat het ook voor Patrick mis. Bij het accelereren komt ook hij ten val en ziet een vierde of vijfde plaats verloren gaan. Er volgt een bizar tafereel in de Geert Timmer-bocht, want de een na de andere rijder schuift onderuit. Jurgen kan zijn motor snel oppakken en wordt nog zesde, wat nog steeds zijn beste Grand Prix resultaat van dat moment is. Patrick pakt zijn beschadigde motor ook op, maar krijgt hem niet meer aan de praat en besluit zijn Aprilia over de finishlijn te duwen. Alle moeite levert hem een veertiende plaats en twee WK-punten op. Maar dat had natuurlijk een vierde of vijfde plaats moeten zijn! Dit teleurstellende moment bleek ook de laatste TT Assen van Patrick te zijn. Patrick had zich zeker in de kijker gereden in Assen, maar behaalde verder in het seizoen niet de resultaten waar hij op had gehoopt. Uiteindelijk besluit Patrick om zijn racecarrière eind 1995 op 30-jarige leeftijd te beëindigen en gaat hij verder om zijn broertje Jurgen in de Grand Prix te assisteren.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.