Collin Veijer maakte onlangs zijn debuut als Moto2 coureurs tijdens een tweedaagse privé test in Jerez de la Frontera. Tijdens deze test kwamen een deel van het Moto2 en ook het Moto3 startveld in actie. Sommigen reden slechts één dag, en een deel kwam twee dagen in actie. We kregen veel vragen over het hoe en waarom? Onderstaand een korte uitleg ter verduidelijking van de regels omtrent de Moto2 & Moto3 wintertesten.
De afgelopen dagen ontvingen we op de Racesport.nl redactie veel vragen over de Moto3 en Moto2 test op Circuito de Jerez-Angel Nieto. Vragen als waarom niet het hele startveld in actie kwam, waarom b.v. Zonta van den Goorbergh afwezig was en waarom sommige coureurs slechts één dag in actie kwamen terwijl anderen beide dagen hun ronden reden.
Hoe werkt het
De Moto2 en Moto3 coureurs hebben voorafgaand aan het 2025 seizoen een tweetal officiële testmogelijkheden. Deze twee testen – in totaal vier testdagen – staan in februari 2025 op het programma. In eerste instantie stond de eerste wintertest gepland op Circuit Ricardo Tormo in Valencia, maar deze is inmiddels aangepast en verplaatst naar Portimão. De reden hiervoor is dat in eerste instantie Autodromo Internacional do Algarve niet vermeld stond op de 2025 MotoGP kalender. Toen het Portugese circuit later alsnog op de 2025 MotoGP kalender geplaatst werd is deze test op verzoek van de teams verplaatst naar het Portugese circuit. De tweede en afsluitende test wordt later in de maand februari verreden in Jerez.
Officiële Moto2 & Moto3 wintertest data
- 07-08 februari: Moto3 test Portimão
- 09-10 februari: Moto2 test Portimão
- 18-20 februari: Moto2 & Moto3 test Jerez de la Frontera
De reguliere Moto3 & Moto2 coureurs hebben echter een beperking, zij mogen slechts vier dagen testen op hun Moto2 machines. Met andere woorden, de coureurs die afgelopen week in Jerez in actie kwamen hebben al één of twee van hun vier testdagen verbruikt. Anders is dat voor de debutanten in beide categorieën, zij mogen tot 30 november aanstaande onbeperkt testen.
Bovenstaande is de reden dat we afgelopen week slechts een beperkt aantal reguliere Moto2 en Moto3 coureurs in actie zagen komen en degene die er reden het slechts na één dag voor gezien hielden. Nu blijft de vraag nog, waarom dan slechts een enkele reguliere Moto2 & Moto3 coureur deelnamen aan deze test en op deze manier al één van de vier testdagen heeft gebruikt. Het antwoord hierop is simpel, deze coureurs kwamen veelal in actie op ander of het nieuwste materiaal van chassisfabrikant Kalex, Boscoscuro, KTM of Honda om dit aan een eerste test te onderwerpen en de fabrikant te voorzien van de laatste info zodat men het materiaal de komende twee maanden verder door kan ontwikkelen. Zo had Kalex b.v. nog maar slechts zes chassis gereed en deze geleverd aan de teams die afgelopen week in Jerez aanwezig waren. De rest van de teams zal het nieuwe materiaal pas eind januari ontvangen.
Aron Canet, Diogo Moreira, Alonso Lopez, Barry Baltus, Filip Salac, Deniz Öncü, Izan Guevara, Tony Arbolino, Ángel Piqueras, José Antonio Rueda en Scott Ogden hebben door hun deelname aan de test in Jerez allen dan ook al één van de vier wintertest dagen verbruikt.
De Moto2 debutanten Adrian Huertas, David Alonso, Ivan Ortola, Daniel Holgado en Collin Veijer maar ook de Moto3 debutanten Álvaro Carpe en Maximo Quiles daarentegen konden de afgelopen week twee dagen testen zonder dat men hierdoor testdagen in mindering gebracht zag worden.
Bovenstaande regel houdt ook in dat o.a. Collin Veijer de komende week nog een aantal dagen de gelegenheid geboden krijgt om op de voor hem nieuwe Moto2 machine te gaan testen. Of dit voor alle debutanten van toepassing zal zijn is niet bekend, zoiets zal ongetwijfeld ook afhankelijk zijn van de onderlinge afspraken en het beschikbare budget van de betreffende fabrikant, team en coureur.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.