Van 12 t/m 14 november werd op Motorland Aragon de FIM MiniGP World Series finale van het seizoen 2024 verreden. Casper Pennings en Douwe Douma mochten als kampioen en vice-kampioen van de MiniGP Netherlands ons land vertegenwoordigen tijdens het evenement. Gedurende de week zagen we wisselvallige omstandigheden en dit maakte het het allemaal niet makkelijker voor de jonge talenten. Voor Pennings waren de natte omstandigheden lastig, maar hij reed een sterke finale. Douma kwam goed voor de dag in de regen, maar kende moeite in de finalerace.
De FIM MiniGP World Series Finale van 2024, die eigenlijk samen met de MotoGP finale in Valencia zou plaatsvinden, werd vanwege de omstandigheden in de regio Valencia verreden op MotorLand Aragon. Het evenement van 2024 was de grootste World Final tot nu toe, waarbij rijders van over de hele wereld streden om de grote bokaal.
Op zondag al verzamelden de jonge coureurs zich op Motorland Aragon. Deze dag stond in het teken van het aanmeten van de racepakken en de bijhorende helmen. Hierbij werden de laatste administratieve werkzaamheden afgewerkt en op maandag stond alles in het teken van fotoshoots, trackwalks en briefings alvorens de actie op dinsdag van start ging.
De weersomstandigheden wisselden elkaar af gedurende de drie racedagen. De vrije trainingen op dinsdag begonnen droog, waarbij Casper Pennings en Douwe Douma gewend moesten raken aan het circuit. Op woensdag werden de kwalificaties op een nat en koud circuit verreden, waarbij beide heren zich rechtstreeks wisten te plaatsen voor de races op donderdag.
De wedstrijddag was ook wisselvallig, waarbij de eerste twee races op een natte baan werden verreden, maar de Super Finale op een droog circuit. Pennings had het lastig onder natte omstandigheden, Douma daarentegen voelde zich sterk in deze condities. Tijdens de Super Finale op donderdagmiddag wist Pennings een keurige elfde plaats te scoren. Douma kwam als twintigste over de finish. Beide coureurs beleefden een leerzaam avontuur en nemen waardevolle ervaring mee naar volgend seizoen.
Casper Pennings: “Dinsdag begon de MiniGP-week in Spanje. In de eerste sessie zochten we naar de juiste afstelling. Vervolgens reden we de regenbanden in, maar na drie ronden leek de afstelling goed. In vrije training twee bouwden we de sessie rustig op, maar bleek dat ik toch te kort kwam. In de derde sessie probeerden we langer te rijden, maar dat bleek te lang. Met een gemiddelde zesde plaats sloten we de dag af en kwalificeerden we ons voor Q3. Woensdag was nat, en het kostte tijd om vertrouwen te krijgen in de regen. Het was zo koud dat ik mijn vingers nauwelijks voelde, wat het rijden moeilijk maakte. Uiteindelijk eindigde ik op plek acht. Donderdag, in race een, had ik een slechte start, maar na drie ronden kreeg ik meer vertrouwen. Helaas kwam er een rode vlag en werd ik teruggezet naar de twaalfde plaats. In race twee was de start beter, maar een high-sider gooide roet in het eten. Race drie begon vanaf plek vijftien, maar ik knokte me terug naar de elfde plaats. Geen topresultaat, maar waardevolle ervaring opgedaan.”
Douwe Douma: “Deze week heb ik samen met Casper de FIM MiniGP gereden in Aragón. Na een dag voorbereiden en passen, begonnen we dinsdag eindelijk met rijden. Op de droge baan kon ik wennen, maar kwalificeren voor Q3 lukte nog niet. Woensdag in de regen ging het super: ik won Q1, maar een valpartij zorgde ervoor dat ik later begon aan Q2. Uiteindelijk kwalificeerde ik me voor P17. Donderdag hoopte ik weer op regen. Race 1 wist ik achtste te worden op een natte baan, en in race twee klom ik naar plek veertien op een opdrogende baan. De superfinale mocht ik vanaf plek twaalf starten, maar ik kon hier helaas geen punten halen en eindigde op plek twintig. Toch ben ik trots op mijn vijftiende plek in het klassement. Het was een geweldige ervaring, mede dankzij de coaching van Roy.”
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.