De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Jorge Martin kan de eerste MotoGP-wereldkampioen uit een Independent-team worden.
In de MotoGP klasse komt regelmatig de term ‘Independent team’ voorbij. Independent staat voor onafhankelijk, want in de motorsport wordt het gezien als een niet fabrieksteam. Sinds de start van de MotoGP-klasse in 2002 is er altijd nog een coureur uit een fabrieksteam wereldkampioen geworden. Het Honda fabrieksteam is hofleverancier met 10 wereldtitels. Yamaha staat op 8, gevolgd door Ducati met 3 en Suzuki met 1 MotoGP-wereldtitel. Al lange tijd staat vast dat Ducati dit jaar de vierde rijderstitel gaat behalen, maar de kans is nu groot dat dit voor het eerst in de MotoGP-geschiedenis niet door een coureur uit het fabrieksteam gebeurt.
Na de Grand Prix van Maleisië heeft Jorge Martin de MotoGP-wereldtitel voor het grijpen. De Sprint leek het beslissende moment. Pecco Bagnaia ging onderuit, terwijl Martin wist te winnen. Dat regerend wereldkampioen Bagnaia een dag later zijn tiende Grand Prix van het seizoen won maakte niet veel goed, omdat de Spanjaard tweede werd. Martin lijkt hard op weg om de eerste MotoGP wereldkampioen uit een Independent Team (in zijn geval Prima Pramac Racing) te worden. Toch bijzonder, aangezien zowel Martin als Prima Pramac Racing volgend jaar niet meer actief zijn met Ducati. Martin wordt de kopman bij Aprilia, terwijl Prima Pramac Racing een Yamaha-satellietteam wordt.
Het is niet zo vaak voorgekomen dat een coureur uit een ‘Independent-team’ streed voor de rijderstitel in de MotoGP. Sete Gibernau en Marco Melandri waren in 2003 en 2004 de grootste tegenstanders van Valentino Rossi. Zowel Gibernau als Melandri kwamen uit voor een Independent Team, maar konden over een heel jaar geen partij geven aan Rossi. Het coronajaar 2020 was een vreemd jaar, waar achteraf zomaar een rijder van Independent Team wereldkampioen had kunnen worden. Denk aan vicewereldkampioen Franco Morbidelli of zijn Petronas SRT Yamaha teamgenoot Fabio Quartararó, die aan het begin van het seizoen sterk presteerde. Maar geen enkele rijder uit een Independent Team kwam dichter bij de MotoGP-wereldtitel als Jorge Martin in 2023 en nu weer in 2024. Toch zijn er in het verleden wel rijders wereldkampioen geworden uit een Independent-team. Al was de scheidslijn tussen het officiële fabrieksteam en de onafhankelijke teams wat vager dan nu. Zeker in de jaren 80 en daarvoor. Er waren toen rijders die met fabrieksmotoren of fabrieksondersteuning reden en die zich bijvoorbeeld een semifabrieksteam noemden.
De laatste wereldkampioen uit een Independent Team was Valentino Rossi tijdens het allerlaatste seizoen van de 500cc klasse in 2001. De legendarische nummer 46 maakt zijn debuut in de 500cc in 2000 voor het Nastro Azzurro Honda team. Rossi reed ook voor dat team tijdens zijn kampioensjaar in 2001. Repsol Honda was toen – net als nu nog – het officiële fabrieksteam. Terwijl Repsol Honda rijders Alex Crivillé en Tohru Ukawa een moeizaam seizoen beleefden was Rossi veruit het sterkste in 2001. Uiteraard had de Italiaan wel de beschikking over het allerbeste materiaal, ondanks dat hij niet voor het officiële fabrieksteam uitkwam. Vergelijkbaar met de huidige situatie van Martin bij Ducati. Rossi werd een coureur van het Repsol Honda fabrieksteam toen de MotoGP-klasse begon in 2002.
Voor 2001 waren er in de koningsklasse ook jarenlang rijders van het Honda, Yamaha en Suzuki fabrieksteam 500cc wereldkampioen geworden. In 1989 was het discutabel of het ging om een Independent Team. Eddie Lawson verliet eind 1988 het Marlboro Yamaha fabrieksteam om te gaan rijden voor Honda. Net als het officiële fabrieksteam – bestaande uit Wayne Gardner en Mick Doohan – reed ook Lawson in 1989 in de kleuren van Rothmans Honda. Toch was er wel degelijk sprake van een ander team, aangezien Lawson voor Team Rothmans / Kanemoto Honda reed. Gardner en Doohan reden voor Rothmans Honda HRC, de officiële naam van het fabrieksteam. Aangezien Lawson wel gezien werd als onderdeel van het Honda fabrieksteam zal het vast niet als een officiële Independent Team wereldtitel worden gerekend. De titels van Marco Lucchinelli en Franco Uncini in 1981 en 1982 waren dat wel. Beide Italianen reden in hun kampioensjaar voor Gallina-Suzuki, een team met fabrieksmateriaal, maar niet het officiële Suzuki fabrieksteam. En toen Kenny Roberts in 1978 volledig in de Grand Prix ging racen werd hij meteen 500cc-wereldkampioen, tevens de eerste Amerikaanse coureur die dat presteerde. Roberts kwam uit voor Yamaha USA, terwijl Johnny Cecotto de rijder van het officiële fabrieksteam was. Weer een grote naam die 500cc wereldkampioen werd als coureur van een Independent Team.
Als Martin – als coureur van een Independent Team – wereldkampioen wordt, is hij de eerste die dit in de MotoGP weet te presteren. Na de Grand Prix van Maleisië is de kans groot geworden dat dit gaat gebeuren. De Spanjaard komt dan in een mooi en uniek rijtje van rijders terecht, waaronder Rossi en Roberts, die hem in de 500cc-klasse voorgingen.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.