Net terug vanuit Schleiz, moest alles weer snel klaar gemaakt worden voor de Rizla Racing Day op Assen. Bij dit gecombineerde auto- motorsport evenement komen jaarlijks duizenden bezoekers.
Op zaterdag aan het einde van de ochtend werden er twee kwalificatie trainingen verreden. Allard scoorde in de eerste kwalificatie al een snelle tijd en kwam ermee op een 8e plaats te staan. Jammer genoeg zorgde een verkeerd gekozen type achterband er in de tweede kwalificatie voor dat de tijd niet verder verbeterd kon worden en zakte hij terug naar een 15e tijd. Daarmee was hij Leon die nog wat problemen met zijn achtervering had net voor, welke zondag vanaf een 18e tijd zou gaan vertrekken.
Op de zondag was er helaas geen warm-up training, maar om 12.35uur direct de race, welke verreden zou gaan worden over 14 ronden. Hoewel Leon iedere keer goed start op Assen, mag het bij Allard daar maar niet lukken. Achter elkaar, kwamen ze direct als 11e en 12e door na de eerste ronde, maar nu zat Leon voor Allard. Samen gingen ze in gevecht met een drietal andere rijders om de negende positie. Leon wist zich sneller door de groep heen te werken dan Allard. In ronde 6 kwamen ze in dezelfde volgorde als 9e en 10e langs de pitstraat. Een ronde later kwam Allard als 9e door en liep van de 3 overgebleven achtervolgers weg. Leon kreeg steeds meer problemen met de grip en zakte iedere ronde terug. Om uiteindelijk als 13e te finishen, terwijl Allard zijn achtervolgers kon afschudden en op een 9e positie de finish wist te passeren.
Allard Kerkhoven 9e:
"Ik weet niet waar het aan ligt, maar starten op Assen gaat me niet goed af. In de eerste meters verloor ik al direct veel tijd en plaatsen. Gelukkig kon ik in de eerste paar bochten een paar plaatsen terug winnen. Ik kwam daarmee als 12e de eerste keer door, strak achter mijn teammaat Leon. Al snel ontstond er een groepje dat vocht om de 9e positie. Doordat Leon heel hard en laat remt kwam ik hem moeilijk voorbij. De Zweedse Alex Lundh reed weg van ons, zeker doordat er veel gewisseld werd achter hem. Samen met Leon kwam ik wel langs Harry van Beek, nadat ik zelfs nog even achter Tage Solberg zat. Ik had echt nog geen idee hoe ik Leon voorbij moest komen. Gelukkig hielp hij mij halverwege de race een handje, door veel te wijd door de Strubben te gaan. In de bocht erna remde ik later dan ooit en zag niemand meer voorbij komen. Al snel sloeg ik een gaatje op mijn achtervolgers. Totdat ik in de laatste rondes steeds meer rekening moest houden met een achterband, die harder begon te glijden. Twee ronden voor het einde zag ik dan ook al het voorwiel van Tage, met het aanremmen van de Haarbocht. Ondertussen werden de eerste achterblijvers op een ronde gezet. In de laatste ronde had ik nog problemen met een paar achterblijvers. Ik was dan ook bang dat mijn achtervolgers hiervan te veel konden profiteren, maar ik heb niemand meer gezien tot aan de finish vlag.
Ik ben toch redelijk tevreden met deze 9e positie, maar ik wilde graag verder naar voren beginnen. Daarom zal ik proberen bij de Race of Champions op Assen, verder naar voren te kwalificeren."
Leon Bovee 13e:
"Ik had een superstart! Ik wist mijn 18e plek na de eerste ronde al om te zetten naar een 11e plaats! Meteen in mijn 2e vrije ronde, reed ik een halve seconde sneller dan tijdens de trainingen. Ik werd in de beginfase opgehouden door een rijder voor mij, die ik maar niet voorbij kwam. Tot mijn frustratie zag ik dat de rijders daarvoor wegliepen. Eindelijk was ik er langs. Inmiddels rijdend op een 9e plek probeerde ik aansluiting met de rijders voor mij te vinden, maar het wilde niet meer. De problemen die ik tijdens de training had, waren weer terug. Ik begon steeds wilder te rijden en probeerde de snelheid, die ik in het midden van de bochten verloor door een glijdende achterkant, goed te maken door harder in te sturen en later te remmen. Hierdoor ging ik bij de Haarbocht wijd, waardoor er twee rijders voorbij kwamen. In dezelfde ronde ging ik bij de Ruskenhoek rechtdoor: weer een plek kwijt. Ik zakte terug naar de 12e plaats. Een ronde later kwam er nog een rijder voorbij. Inmiddels lag ik dus op een 13e plek. Een ding was zeker: ik wilde finishen! Ik probeerde mijn rust weer terug te pakken en dat lukte aardig. De laatste drie rondes van de race, waren weer redelijk constant. Ik begon zelfs weer iets in te lopen op de rijders voor me. Helaas wierp een achterblijver roet in het eten en kon ik niet meer proberen om de 12e plek terug te pakken. Nu het probleem met de vering verhelpen en op naar de punten voor het IDM in Most!"
De eerst volgende race zal zijn op het circuit van Most in Tsjechië, waar er gestreden zal worden in het IDM Superbike. Deze baan zal voor Leon nieuw zijn, Allard heeft reeds al ervaring door deelname aan het 600cc Europees Supersport kampioenschap in 2005. Doordat er veel truckraces verreden worden, zal het circuit er nu zeker niet beter bij liggen. Gelukkig is er vrijdag weer veel mogelijkheid om te trainen. Voordat we naar Most gaan eind augustus, zal de pas gespoten oplegger eerst van stickers voorzien worden.