Alberto Puig sprak tijdens de PT Grand Prix of Thailand openlijk over het moeilijke 2024 MotoGP seizoen van Honda, het pijnlijke vertrek van Márquez, de huidige ontwikkelingen binnen het Honda MotoGP project en de komst van Aleix Espargaró (testcoureurs) en Romano Albesiano (technisch directeur).
Ondanks dat Honda dit seizoen volop gebruik kan maken van de concessieregels weet Honda in 2024 nog niet echt progressie te boeken in de MotoGP klasse. De prestaties van de RC213V blijven nog steeds achter, zo wisten in de eerste achttien Grand Prix weekenden van het seizoen noch Luca Marini noch Joan Mir een top tien klassering te scoren in de kleuren van het Repsol Honda Team.
Marini en Mir zullen zich volop in blijven zetten en ook de HRC-engineers zullen keihard door blijven werken aan de ontwikkeling van de RC213V totdat binnenkort de vanuit Aprilia Racing afkomstige Romano Albesiano en Aleix Espargaró als respectievelijke nieuwe technisch directeur en MotoGP testcoureur het Honda MotoGP project komen versterken.
Het in het verleden oppermachtige HRC (Repsol Honda Team) kreeg in juli 2020 een flinke dreun te verwerken toen hun oogappel Marc Márquez een zware blessure opliep. De crash van de achtvoudig wereldkampioen zorgde ervoor dat de Japanse techneuten volledige het spoor bijster raakten. Sindsdien werd het pijnlijk duidelijk dat Marc Márquez met zijn uitzonderlijke talenten lange tijd de problemen van de Honda RC213V had weten te verbloemen en dat het zonder de inzet van de Spanjaard een heel ander verhaal werd. Wat volgde was een onoverbrugbare leegte waar de één na de andere coureur zich op stuk beet en de tekortkomingen van de RC213V wel heel nadrukkelijk aan het licht kwamen.
In Buriram werd Repsol Honda teammanager Alberto Puig gevraagd naar de huidige stand van zaken binnen HRC en de toekomstplannen van het Honda MotoGP project, een project dat het in 2025 zal moeten doen zonder de steun van hun jarenlange titelsponsor Repsol.
Alberto Puig: “Dit was een winnend team, we zijn gewend om te winnen. Soms moet je een pijnlijk proces doorlopen en dat is wat wij momenteel doen. De geest van Honda is om nooit op te geven. Ons enige doel is om opnieuw te winnen. We hebben de afgelopen zes of zeven maanden lang veel dingen geprobeerd, geprobeerd het te begrijpen. Het was en is nog steeds zwaar. De resultaten tonen de realiteit. In Misano hebben we eindelijk iets gevonden, een soort richting. Sindsdien geloven we dat we progressie kunnen boeken. Zelfs als het van buitenaf lijkt alsof dat dit nog steeds niet zo is, intern zijn we aan het veranderen.”
De komst van Aleix Espargaró
Aleix Espargaró zal het volgende MotoGP-seizoen als Honda MotoGP testcoureur aan de slag gaan, nadat hij na dit seizoen stopt als fulltime MotoGP coureur. De hoop is dat hij kan bijdragen aan de ontwikkeling van de motorfiets, zoals hij deed met Aprilia, en misschien enkele kleine geheimen van zijn huidige werkgever mee kan nemen. Een klus waar ook de nieuwe technisch directeur Albesiano een belangrijke bijdrage aan zal leveren.
Alberto Puig: “We gaan na het seizoen van één testrijder naar drie. We proberen geen mensen ergens weg te kapen, maar in het geval van Aleix was dat anders omdat hij besloot met pensioen te gaan. We dachten dat het een goed moment was om van zijn diensten gebruik te maken, omdat hij zeer ervaren is… Je moet op de hoogte zijn van de technologie, dus je hebt informatie nodig waar die ook vandaan komt.”
Honda zonder Marc Márquez
Het vertrek van Marc Márquez betekende een tegenslag voor HRC, maar een fabrikant met zo’n staat van dienst kan en mag niet afhankelijk zijn van een coureur. Dat dit wel het geval was voor het reeds genoemde ongeval van Honda’s stercoureur werd nadien wel pijnlijk duidelijk.
Alberto Puig: “Marc is niet zomaar een coureur, maar een heel bijzondere coureur en uitzonderlijk talent. Hij heeft zijn beslissing genomen en wij hebben die op de juiste manier geaccepteerd. Wat hij deed was voor hem juist. Hij boekt immers weer geweldige resultaten. Vanuit ons standpunt moesten we het accepteren. Het team gaat vooruit. Honda zal niet stoppen als er een bepaalde coureur arriveert of vertrekt… Het is nooit gemakkelijk om een dergelijk groot kampioen te verliezen, maar het leven gaat door en wij zullen vooruitgang blijven boeken. Om te komen waar we willen, moeten we verschillende stappen doorlopen. En dat is waar we nu mee bezig zijn.”
Marc Márquez was een jaar geleden niet de enige aderlating voor Honda. Zo zag men ook Red Bull als belangrijke sponsor vertrekken. Daarnaast zal vanaf 2025 ook Repsol na een samenwerking van 30 jaar afscheid nemen als (titel) sponsor. De grote vraag is wie deze financiële gaten op zal gaan vullen, met name het vertrek van Repsol zal voor een flink gat in de begroting gaan zorgen. Hoewel er officieel nog niks bekend is doen in de paddock al enige tijd geruchten de ronde dat Honda dicht bij een deal zou met Castrol als de nieuwe titelsponsor en opvolger van Repsol.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.