Het Friese racingteam Jaap Kingma Racing is bezig met haar laatste wegraceseizoen. Eind 2007 stopt Jaap Kingma met zijn team. Vanaf 1998 is Jaap Kingma met z'n gelijknamige makelaarskantoor actief als sponsor in de wegracerij. Het begon in 1998 met een stickertje op de kuip van de Pieter Rottiné uit het Friese Gytsjerk en groeide uit naar en toonaangevend racingteam die zowel Nationaal als Internationale successen boekte.
Vanaf 1998 tot en met 2001 reed het team onder de naam Racingteam Rottiné met Makelaardij Jaap Kingma als hoofdsponsor. Nadat Rottiné in 2002 aangaf aan het einde van dat seizoen als actief rijder te stoppen werd de naam gewijzigd in Jaap Kingma Racing. In 2003 ging Pieter Rottiné verder als monteur. Er werden contracten gesloten met twee 250cc coureurs: Bram Appelo en Emile Litjens en één 125cc coureur: Carol Litjens. Er werd een grotere teamtruck aangeschaft en een nieuwe 250cc Honda kwam over vanuit Japan. De echte successen kwamen echter in 2004. Emile Litjens ging de strijd aan op een ex-Grand Prix Aprilia. Dit leidde in 2004 tot de eerste winst voor het team. In het Achterhoekse Hengelo schreef Emile Litjens een race voor het Open Nederlands Kampioenschap op zijn naam. In juni 2004 kreeg Emile zelfs een wildcard voor de Grand Prix van Nederland, oftewel de Dutch TT. Jaap Kingma Racing stond voor het eerst tussen de absolute wereldtop!
Om jong talent te ondersteunen is Jaap Kingma gaan scouten bij de minibikes. Dit leidde in de loop van 2004 tot een uitbreiding van het team. De twaalfjarige Jerry van de Bunt uit Nijkerkerveen werd aan het team toegevoegd. Hij kwam uit in de minibike klasse. In 2004 werd Jerry 2e in het Nederlands Kampioenschap en tevens Belgisch Kampioen. Emile Litjens werd eveneens kampioen van België en eindigde als 4e in het Open Nederlands Kampioenschap, Bram Appelo eindigde dat jaar als 6e in het Open Nederlands kampioenschap.
Eind 2004 werd besloten om niet verder te gaan met Emile en Carol Litjens en werden er contacten gelegd met de Achterhoeker Hans Smees die als 2e was geëindigd in het Open Nederlands Kampioenschap. Smees had wel belangstelling om voor Jaap Kingma Racing te gaan rijden maar wilde eerst eens met de 250cc Aprilia gaan testen. Er werd een voorstel gedaan om een wildcard aan te vragen voor de laatste Grand Prix van dat jaar in het Spaanse Valencia. Teammanager Jaap Kingma had nooit verwacht dat de wildcard zou worden gegeven, omdat Hans zich tijdens de Grand Prix van Nederland niet wist te kwalificeren. Tot grote vreugde werd toch een wildcard toegekend en het team vertrok met toenmalig gastrijder Hans Smees naar Spanje. De buitenwereld was sceptisch over het te verwachten resultaat. Immers, Hans kon zich op zijn Honda niet kwalificeren op z'n thuisbaan. Hoe zou hij op een onbekende motorfiets op een voor hem onbekend circuit zich wel kunnen kwalificeren tussen de wereld top. Het liep allemaal zeer voorspoedig en Hans had geen moeite met kwalificatie en reed in de Grand Prix van Spanje naar een keurige 21e plek. Een contract met het Jaap Kingma Racingteam werd een feit.
In Hans z'n eerste jaar voor het Jaap Kingma Team behaalde direct de Nationale titel. In juni was Hans Smees weer van de partij bij de Grand Prix van Nederland en deed het ditmaal uitstekend. Ook Bram Appelo ging steeds beter rijden en eindigde als 5e in het Open Nederlands Kampioenschap. In 2005 was ook Mark Bezemer het team komen versterken en kwam uit in de Juniorcup 125cc. Jerry van de Bunt werd wederom Belgisch Kampioen, eindigde als 2e in het Nederlands Kampioenschap en als 3e in het Europese Kampioenschap.
In 2006 werd het team wederom groter. Ook de broer van Mark; Freek Bezemer kwam bij het team. Jerry van de Bunt stapte van de minibikes over naar de Juniorcup zodat het team met drie coureurs vertegenwoordigd was in de Juniorcup. De jonge jongens eindigden dat jaar als 3e, 5e en 12e in het Nederlands Kampioenschap. Na het binnen halen van het Nederlands kampioenschap zou voor Hans Smees in 2006 het Europees Kampioenschap de prioriteit krijgen. Het seizoen begon voor Hans Smees direct op hoog niveau. Het team stond aan de start van de openings Grand Prix in het Spaanse Jerez. Hans deed het uitstekend en behaalde een 17e plek in deze WK race. Hans Smees ging op het stratencircuit in Eemshaven hard onderuit en was enkele maanden niet topfit. De resultaten op Europees niveau waren daardoor minder dan gehoopt en er werd besloten om het Open Nederlands Kampioenschap de prioriteit te geven. Er werd een race voor het EK overgeslagen om aan de start te staan bij een ONK. Hans Smees werd in 2006 wederom Nederlands Kampioen. Bram Appelo maakte steeds meer progressie. In juni mocht hij voor Jaap Kingma Racing z'n debuut maken in het WK. De kwalificatie werd doorstaan waardoor Bram mocht starten bij de Dutch TT. Wederom een hoogtepunt voor het team. Bram behaalde in 2006 een 4e plaats in het Open Nederlands Kampioenschap en besloot voor 2007 over te stappen naar de EK Superstock 1000cc.
In 2007 werd het team terug gebracht naar twee coureurs. Hans Smees gaat de pijlen richten op het Europees Kampioenschap en de inmiddels 14 jarige Jerry van de Bunt gaat voor de Nationale titel in de Juniorcup.
Met het Nederlands Kampioenschap is Jerry van de Bunt flink op weg. Inmiddels zijn er acht races verreden. Jerry wist er maar liefst 6 te winnen en is tweemaal 2e geworden. Er zijn nog vier races te gaan. Jerry gaat met een voorsprong van 52 punten ruim aan de leiding. Hans Smees doet het dit seizoen uitstekend in het Europees Kampioenschap. Op één na alle races stond hij dit seizoen op het podium tijdens de EK races waarmee hij, met nog één race te gaan, 3e staat in de tussenstand. Tijdens de Grand Prix van Nederland was Hans Smees dit jaar wederom van de partij. Hoogtepunt was de 10e trainingstijd in de regen op vrijdag. Hij reed sneller dan 19 andere coureurs van het Wereld Kampioenschap. Waaronder Wereldkampioen Jorge Lorenzo. Helaas viel Hans met een kapotte motor uit tijdens de race. Met nog een aantal races te gaan hoopt Jaap Kingma Racing het seizoen 2007 dan ook succesvol af te sluiten.
Jaap Kingma verwoordde het besluit om te stoppen als volgt:
"Na 10 jaar motorsport heb ik als teameigenaar veel hoogtepunten beleefd met het team. Er zijn veel races gewonnen, er zijn titels binnengehaald en we hebben meerdere malen aan de start gestaan bij het hoogste niveau van de motorsport; bij de Grand Prix. Het runnen van een racingteam op de manier zoals ik het doe kost ontzettend veel tijd. Tè veel tijd eigenlijk. Minder energie steken in het team, kan en wil ik niet omdat ik alles 100% wil hebben. Ik heb de afgelopen maanden flink nagedacht en heb dan ook besloten om aan het einde van het seizoen te stoppen met het racingteam. Het gaat mij aan het hart om een dergelijke beslissing te nemen, maar ben ervan overtuigd dat het voor mij en mijn gezin een goede beslissing is."