Aanvaring met zeemeeuw en haas voor Jack Miller tijdens Sprint race op Phillip Island

1104
Jack Miller - Phillip Island | © Polarity Photo

Jack Miller kwam zaterdag niet aan de finish in de Sprint race voor de MotoGP klasse op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Ook al was het niet de oorzaak van zijn crash kwam de Australiër tijdens de race in aanraking met een zeemeeuw, die voor flinke ravage zorgde. Eerder op de dag raakte hij ook al een haas.

Racen op het Phillip Island Grand Prix Circuit is een andere ervaring dan racen op de meeste circuits. Het circuit ligt aan de Bass Strait en rondom het circuit – en op in feite het hele eiland – leven er ontzettend veel dieren. Het is daarom dan ook zeker niet uitgesloten dat deze dieren wel eens een rol spelen tijdens een raceweekend.







Nadat er op vrijdag al twee keer een rode vlag werd gezwaaid voor de zogeheten Cape Barren ganzen die op de baan liepen, en Moto2 coureur Xavi Artigas een aanvaring had met een zeemeeuw, was het zaterdag de beurt aan niemand minder dan thuisrijder Jack Miller. Al meteen in de eerst bocht in de Sprint race raakte hij een zeemeeuw die vast bleef zitten tussen het kuipwerk en het chassis. Uiteindelijk zou Miller in de zevende ronde crashen waardoor de finish niet werd gehaald, maar bij terugkeer in de Red Bull KTM Factory Racing pitbox werd duidelijk hoeveel schade de zeemeeuw – die helaas niet meer onder ons is – had aangericht.

© Ruby Adriana Miller
© Ruby Adriana Miller

Uiteraard had Miller hierdoor na afloop een bijzonder verhaal te vertellen.

Jack Miller: “Het was zeker niet ideaal. Het beest kwam vast te zitten en blies de hele rechtervoorkant van de motor open. De tweede ronde ging ik bocht 1 in, natuurlijk met alle windstromen van de motoren om me heen, en de meeuw was toen aan het flapperen. Hij bleef met zijn kop vastzitten tussen de remhendel en het stuur, waardoor ik de hendel niet goed kon inknijpen. Het was haast onwerkelijk. Vervolgens accepteerde ik het feit dat ik ging racen met een zeemeeuw die uit de motor hing.”

Het was niet het enige dier dat Miller had geraakt op zaterdag want in de kwalificatie kwam hij ook al in aanraking met een haas.

Jack Miller: “Ik reed mijn eerste ronde op de motor met regenbanden, gewoon om alvast een rondetijd te hebben staan. Toen ik binnenkwam sprong ik op de motor met slicks en ging ik weer de baan op, ik wilde gewoon een ronde hebben gereden voor het geval het een keer mis zou gaan of zo. Ik begon aan mijn eerste snelle ronde en toen ik door bocht 6-7 kwam, was er een smalle droge lijn ongeveer zo groot door bocht 8. Toen ik de verandering van richting deed, zag ik hem aankomen. Ik dacht nog: “Zo stom kan-ie toch niet zijn …” maar dat was-ie wel. Hij rende precies recht de voorband, dat was even slikken. Hij slaagde erin om alles kapot te maken op zijn weg erdoorheen. Hoe dan ook denk ik niet dat dat het probleem was waarom we niet doorgingen naar Q2.”

Er wordt al jaren een discussie gevoerd of er niet iets aan gedaan kan worden om deze dieren bij het circuit weg te houden, zoals dat bijvoorbeeld ook op vliegvelden wordt gedaan. Dat lijkt een logische optie maar volgens Miller is het ook iets wat nou eenmaal bij Phillip Island hoort.

Jack Miller: “We begonnen aan de opwarmronde en na 200 meter stak een zwerm meeuwen, wel een stuk of 20, het rechte stuk over. Ik dook naar beneden en gelukkig werd ik niet geraakt, maar op dat moment was het al gevaarlijk. Voor mij is het fantastisch om hier te rijden maar het is iets waar je geen controle over hebt. Net als de ganzen die de baan oversteken, of wallaby’s. Het is iets onvoorspelbaars.  Het is leuk om dit soort wilde dieren te hebben, maar we moeten het misschien een beetje verbeteren, misschien iets uitproberen omdat het gevaarlijk kan zijn in een racesituatie.

Wanneer er drie eenden de baan oversteken kan de eerste coureur misschien veilig zijn, maar alle rijders erachter kunnen een grote crash veroorzaken. We moeten het een beetje verbeteren. Maar goed, het is wat het is. Uiteindelijk zijn we op een plek waar wilde dieren rondlopen. Het hoort erbij. Je ziet andere circuits waar we bijvoorbeeld honden en katten.  Ik bedoel… we racen in de elementen. Je moet accepteren dat er wilde dieren zijn. Helaas was ik degene die er een raakte vandaag.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur lokale tijd, 00:40 uur Nederlandse tijd in actie op het Phillip Island Grand Prix Circuit voor een tien minuten durende warm up sessie. De race over 27 ronden gaat om 14:00 uur lokale tijd, 05:00 uur Nederlandse tijd van start.



zs-728x90



Handige links Qatar Airways Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • MotoGP
  • MotoGP
  • Sfeer
  • MotoGP
  • Jorge Martin
  • Jakob Roulstone
  • Moto3
  • Gridgirl
  • MotoGP
  • Marc Márquez fan
  • Top 3 Sprint
  • Australië
  • Marco Bezzecchi
  • Pecco da Vinci
  • SpeedUp
  • Collin Veijer
  • Alx Márquez
  • Jorge Martin
  • Idemitsu Honda LCR
  • Jorge Martin
  • Francesco Bagnaia
  • Johann Zarco
  • Raul Fernandez
  • Brad Binder
  • Johann Zarco
  • Jorge Martin
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • MotoGP startveld
  • Wilco Zeelenberg
  • Chris Vermeulden
  • Moto2
  • Barry Baltus
  • Sfeer
  • Tony Arbolino
  • David Alonso
  • Zonta van den Goorbergh
  • RW-Idrofoglia RW Racing
  • Giacomo Agostini
  • BMW Safetycar
  • Francesco Bagnaia
  • Fabio Di Giannantonio
  • Parts
  • Pre event persconferentie
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 75 jaar MotoGP
  • Liqui Moly Husqvarna Intact GP
  • Marc Márquez
  • Joel Kelso
  • VIP gasten
  • Team Aspar
  • Collin Veijer
  • Fermin Aldeguer
  • Tony Arbolino
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Parts
  • Michelin - Fabio Quartararo
  • Jack Miller, maar dan anders
  • RW-Idrofoglia Racing GP crew



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.