Wat een mooi raceweekend had moeten worden, door het goede gevoel wat wij overhielden na de races in Oschersleben, is een racedag geworden die we niet zullen vergeten maar zeker niet meer over willen doen.
Training
Omdat de afstelling van de motor in Duitsland goed werkte, werd er besloten om met een kleine wijziging in de afstelling de training aan te vangen. De setting leek aanvankelijk goed te werken en ondanks het drukke verkeer kon Arnold een eerste redelijke eerste vliegenderonde rijden. Maar door iets meer aan te zetten kwam onze plaaggeest weer naar boven. Bij het aanremmen van de GT bocht konden wij vanuit de pitstraat al zien dat het fout ging, de voorvork blokkeerde, einde veerweg en insturen onmogelijk. Met veel moeite kon Arnold de motor corrigeren om hem nog uit de grintbak te houden, maar wist direct dat dit geen uitgangspunt was voor het neerzetten van goede rondetijden.
De specialist van SO-products werd direct ingeschakeld om de voorvering na te kijken en af te stellen. Er werden vrij veel aanpassingen gedaan om er maar voor te zorgen dat de voorkant altijd nog veerweg over zou houden bij welke aan en uitremactie dan ook. Verder wilden wij er zeker van zijn dat er geen andere factoren mee zouden spelen, en werden de remschijven vervangen die Eva speciaal voor ons 100 km weg op is gaan halen (nog super bedankt hiervoor), een ander voorwiel gemonteerd en vers rubber gemonteerd. Het was dus een race tegen de klok om dit tussen de twee training voor elkaar te krijgen, maar met een kleine 15 minuten over is dit toch gelukt.
Nadat de baan was vrijgegeven is Arnold direct vertokken om zo veel mogelijk kilometers te maken met de nieuwe afstelling, en tijden neer te zetten wat een mooie startpositie op zou leveren. Het tegenovergestelde was helaas het resultaat. Terwijl Arnold nog niet echt aanzette, gebeurde in twee ronden tijd hetzelfde als in de GT bocht van de éérste training, maar dan meerdere malen en op diverse plekken van het circuit. Opnieuw werd de veringspecialist erbij gehaald, maar ook hij kon op dit moment geen verklaring geven voor hetgeen wat er aan de hand is, laat staan het probleem op te lossen…….
De trainingen waren ten einde, een motor die op racesnelheid tijdens het aanremmen onstuurbaar is, en een natte race in het vooruitzicht. Na overleg binnen het team is besloten uit veiligheidsoverweging niet deel te nemen aan de race. Dit doet pijn!! We komen om te racen en te strijden om een goede positie in de kop van het veld, we weten dat dit er in zit met de tijden die Arnold aan het eind van vorig seizoen heeft gereden, maar de plaaggeest die ons achtervolgd dit gehele seizoen staat het niet toe dat we iets moois kunnen laten zien.
Op dit moment zijn wij aan het beraden hoe we het tij kunnen keren, er zijn diverse optie’s en gelukkig hebben we wat tijd tot de volgende race om, wat dan ook nodig, uit te voeren. We zullen proberen jullie via de site van Kremerracing hiervan op de hoogte te houden
“Vanaf de eerste meters tijdens de voorjaarstraining hebben we al problemen met trillingen in de voorvork en sindsdien hebben samen met Andre en Wim (SO-products) verschillende settings geprobeerd maar tot op heden nog geen oplossing gevonden. De beslissing om de race niet te gaan rijden was erg moeilijk. Het hele team heeft er heel veel tijd in gestoken en ook de sponsoren en vrienden die aanwezig waren moesten we helaas teleurstellen. Ik wil er alles aan doen om uit te zoeken wat het probleem is en ook op te lossen, want dit wil ik niet nog een keer doen.“