Teams: Nigel Walraven onderuit op de Nurburgring

79

Na de uitstekende prestaties van Nigel Walraven in de dubbele ONK Superstock 600 races op het circuit van Oschersleben waren de verwachtingen voor de 9e wedstrijd op de Duitse Nurburgring terecht hooggespannen.

Het mocht echter niet zo zijn. Na de redelijk moeizaam verlopen natte trainingen op het circuit in de Eifel zag het er op de dag van de wedstrijd een stuk beter uit, zeker na de geslaagde warming-up op zondagochtend. In de sterk bezette klasse met diverse buitenlanders ging het in de 7e ronde van de wedstrijd echter fout met de Hoegee/Suzuki rijder van het Amici Racing Team/Wago. Het voorwiel brak plotseling weg, hij schoof van de baan en het was helaas einde oefening. Met zijn eerste nulscore van dit seizoen kon Nigel met ‘lege handen’ de terugreis naar zijn woonplaats Vuren aanvaarden.







NAT EN GLAD
Al in de trainingen was er sprake van het typische weerbeeld dat zo vaak voorkomt in de heuvelachtige Eifel. Vooral in de eerste training véél regen, in de tweede training was het ook nat maar tijdelijk minder nat dan in de eerste kwalificatie. Op het einde van de sessie begon het weer veel harder te regenen. Walraven was toen al tot een 5e tijd gekomen achter Ron Sterken, Twan van Poppel, Jarno van der Marel en Raymond Schouten. “Ik was er redelijk tevreden mee. Ik had het niet echt naar mijn zin want vooral in het middengedeelte voor de tribunes was het spekglad door het vele rubber dat bij de autosportraces op de baan wordt gesmeerd. Met een 5e trainingstijd mocht ik vanaf de tweede rij van de grid vertrekken en omdat mijn motor perfect marcheerde had ik toch een goed gevoel voor de wedstrijd,” aldus Nigel.

GEEN SUPERSTART
Op zondagmorgen werd bij droge omstandigheden de warming-up verreden en voor Walraven liep toen alles op rolletjes. Hij was tweede snelste man op de baan achter Raymond Schouten en dat versterkte het positieve gevoel voor de wedstrijd in de late namiddag.
Pas rond de klok van 17.00 uur mochten de Superstock rijders hun wedstrijd rijden. De start voor Walraven was niet super maar in de eerste moeilijke rechterbocht met de sterke afdaling kon hij al veel goedmaken. Maar aangekomen op de 4e plaats wilde de opmars aanvankelijk niet echt vlotten omdat Van Poppel een moeilijk te passeren concurrent bleek. Toch moest ook de rijder uit Bergeijk eraan geloven en vervolgens werd de jacht ingezet op de inmiddels weggelopen Van der Marel en Schouten. De rondetijden van Walraven daalden en in de 7e ronde resteerde nog een gaatje van 10 m naar Van der Marel. Walraven besloot de aanval in te zetten en dook in de afdaling in de slipstream van zijn voorganger. Op dat moment ging het echter mis, het voorwiel brak weg en Nigel lag ernaast. Hij probeerde nog snel zijn motor op te rapen en zijn weg te vervolgen maar de onderkuip lag eraf en een herstart was niet mogelijk. De wedstrijd werd gewonnen door Schouten die hiermee zijn 8e race op zijn naam schreef. Op ruim 2 sec volgde Van der Marel en op afstand werd Van Poppel als derde afgevlagd.

BALEN

“Dat is stevig balen,” wist Nigel na afloop te melden. “Ik had al snel het goede ritme te pakken en toen ik éénmaal in het wiel zat van Jarno merkte ik dat hij iets verslapte. Ik was overtuigd de tweede plaats te kunnen overnemen maar bij mijn aanval brak plotseling het voorwiel weg. Ik probeerde nog verder te rijden maar had zoveel schade aan mijn onderkuip dat dit uitgesloten was. Jammer, Van der Marel zat slechts 2 sec achter Schouten en ik denk ook dicht in zijn buurt te hebben komen. Soms zit het mee en soms zit het tegen. Het is niet anders maar nu moet ik toch mijn punten blijven pakken om de tweede plaats in de eindstand veilig te stellen, normaal gesproken wordt dat geen probleem,” besluit Walraven.