Martin geeft masterclass in Mandalika met dominante MotoGP zege na crash op zaterdag

3238
Jorge Martin en het Prima Pramac Racing team - Pertamina Mandalika International Circuit | © Prima Pramac Racing

Jorge Martin heeft zondag de MotoGP race op het Pertamina Mandalika International Circuit gewonnen. De Spanjaard sloeg ijzersterk terug na zijn crash in de Sprint race en reed van het begin tot het einde aan de leiding. Pedro Acosta werd achter hem tweede met regerend wereldkampioen en titelconcurrent Pecco Bagnaia op de derde plaats.

Evenement: Pertamina Grand Prix of Indonesia
Circuit: Pertamina Mandalika Street Circuit
Categorie: MotoGP
Tijd: 15:00 – 15:40 uur lokale tijd, 09:00 – 09:40 uur Nederlandse tijd
Sessie: Race – 27 ronden
Omstandigheden: Zonnig, 30°C







Zondag om 15:00 uur lokale tijd, 09:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten uit op het Pertamina Mandalika International Circuit voor de 27 ronden lange MotoGP race. Het zou een zware strijd worden voor de coureurs vanwege de felle zon, hoge temperaturen maar ook de behoorlijk stevige wind.

Wat betreft de banden waren er een aantal interessante keuzes gemaakt. De meerderheid stond op de hard-compound voorband met Marco Bezzecchi, Fabio di Giannantonio, Franco Morbidelli, Aleix Espargaró, Alex Márquez en Alex Rins die voor de soft-compound voorband kozen. Wat betreft de achterband stond bijna iedereen op de medium-compound, de enige uitzondering was Di Giannantonio die de soft-compound liet monteren.

Polesitter Jorge Martin maakte een uitstekende start en ging als leider de eeste bocht in voor Enea Bastianini en Pedro Acosta. Pecco Bagnaia reed op de vierde plaats voor Marco Bezzecchi en Franco Morbidelli met daarachter Fabio Quartararo, Marc Márquez, Maverick Viñales en Fabio di Giannantonio.

In de tweede bocht was er meteen een aanvaring tussen Alex Márquez, Aleix Espargaró, Jack Miller en Luca Marini waardoor hun race al heel vroeg ten einde was gekomen.

Aan het einde van de openingsronde was het Martin aan de leiding voor Bastianini en Acosta met daarachter Bezzecchi, Morbidelli, Bagnaia (die twee posities was verloren), Marc Márquez en Di Giannantonio.

Na drie ronden had Martin al een seconde voorsprong opgebouwd richting Bastianini die onder druk werd gezet door Acosta. Morbidelli reed op de vierde plaats voor zijn goede vrienden Bezzecchi en Bagnaia terwijl Marc Márquez daarachter duelleerde met Di Giannantonio.

Acosta viel aan in de vierde ronde en nam de tweede plaats over van Bastianini. De marge van Martin groeide op dit moment naar zo’n anderhalve seconde terwijl de Spanjaard achter elkaar de snelste rondetijden bleef rijden.

Bij het ingaan van de vijfde ronde verloor Bastianini opnieuw een positie, ditmaal aan Morbidelli.

Een ronde later zette Marc Márquez de aanval in op Bagnaia maar de Italiaan kon direct counteren, waarna Di Giannantonio zijn kans zag en ook voorbijging aan de Spanjaard. Op dit moment nam Bezzecchi de vierde plaats over van Bastianini die moeite leek te hebben met het tempo in de openingsfase. Datzelfde gold voor teamgenoot Bagnaia die nu achter hem reed op de zesde plaats.

In de negende ronde ging het mis voor Fabio di Giannantonio die ten val kwam in bocht 10. Op dit moment had Martin nog steeds ruim een seconde voorsprong op Acosta terwijl de Red Bull GASGAS coureur ook ruim een seconde voorsprong had op Morbidelli. De Italiaan had landgenoten Bezzecchi, Bastianini en Bagnaia redelijk dicht achter zich rijden waarbij de tweevoudig en regerend wereldkampioen op dit moment de snelste coureur op de baan was. Marc Márquez leek het tempo niet te hebben en moest meer dan een seconde toegeven op Bagnaia.

In de dertiende ronde moest Marc Márquez de strijd staken omdat zijn Ducati Desmocedici GP23 de geest had gegeven. Er kwamen vlammen onderuit de kuip waardoor de Spanjaard de machine meteen neerlegde. Op dit moment zou ook landgenoot en voormalig teamgenoot Joan Mir uitvallen vanwege een crash.

Acosta begon op dit moment langzaam maar zeker dichter bij Martin te komen. De GASGAS coureur had zijn achterstand weer onder de seconde gebracht maar de leider in WK leek een antwoord klaar te hebben.

Daarachter werd Morbidelli nu flink onder druk gezet door Bastianini die de derde plaats van hem wilde overnemen. Bezzecchi en Bagnaia reden daar kort achter en wilden ook graag naar het podium, hun achterstand op Acosta was inmiddels al ruim twee seconden.

De marge tussen Martin en Acosta bleef tussen de 0,8 en 0,9 seconde steken terwijl Bastianini in de zeventiende ronde voorbij was gegaan aan Morbidelli. De Ducati Lenovo Team coureur reed meteen weg van zijn landgenoot en reed daarna rondetijden die zo’n 0,4 seconde sneller waren dan van Martin en Acosta.

Bastianini reed de snelste ronde van de race maar bij het ingaan van de 21e ronde ging het mis. De Italiaan verloor de voorkant van machine in bocht 1 en schoof onderuit waardoor zijn race ten einde was gekomen. Dit betekende dat de druk op Acosta verminderd was en Morbidelli nu weer op de derde plaats reed, met Bezzecchi en Bagnaia nog steeds vlak achter zich. Martin had zijn voorsprong op Acosta op dit moment ook weer uitgebreid naar ruim anderhalve seconde.

Richting de slotfase leek Martin zijn stempel op de wedstrijd te drukken en had hij bijna twee seconden in handen ten opzichte van Acosta. De Spanjaard had ruim 3,5 seconden in handen richting Bagnaia die de derde plaats had overgenomen van Morbidelli.

Martin reed uiteindelijk een perfecte race en kwam met een comfortabele voorsprong als winnaar over de streep. Het is zijn derde Grand Prix zege van het seizoen en zijn achtste raceoverwinning van het jaar met de Sprints meegerekend. De Spanjaard heeft nu acht Grand Prix overwinningen behaald in de MotoGP klasse.

Achter Martin werd Acosta tweede maar de Spanjaard had vermoedelijk te lage bandenspanning. Hij was hiervoor ‘under investigation’, en als hij daadwerkelijk te lage bandenspanning had zou hij een tijdstraf van zestien seconden ontvangen. Dit betekent dat hij dan terugvalt naar de negende plaats.

Bagnaia kwam als derde over de finish maar zou mogelijk nog op kunnen schuiven naar de tweede plaats. De Italiaan hield daarmee de schade beperkt op titelconcurrent Martin. Achter Bagnaia waren het landgenoten Morbidelli en Bezzecchi in de top vijf.

Uitslag:

  1. Jorge Martin – Ducati
  2. Pedro Acosta – GASGS | +1,404
  3. Pecco Bagnaia – Ducati | +5,595
  4. Franco Morbidelli – Ducati | +6,507
  5. Marco Bezzecchi – Ducati | +6,772

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap heeft Martin nu 366 punten achter zijn naam staan en daarmee 21 punten voorsprong op Bagnaia (345). Bastianini blijft op 291 punten staan vanwege zijn valpartij waardoor zijn achterstand op Martin 75 punten bedraagt. Ook Marc Márquez scoort niet en blijft op 288 punten staan.

De gehele MotoGP paddock vertrekt nu meteen naar Japan waar komend weekend de zestiende Grand Prix van 2024 verreden wordt op het Mobility Resort Motegi.



zs-728x90



Handige links Pertamina Grand Prix of Indonesia:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Sprint
  • Top 3 Moto2 kwalificatie
  • Top 3 Moto3 kwalificatie
  • Marc Marquez
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Sprint
  • Zonta van den Goorbergh
  • Barry Baltus
  • Barry Baltus
  • Enea Bastianini
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Johann Zarco
  • Jack Miller
  • Pedro Acosta
  • Marc Marquez
  • Jorge Martin
  • Jorge Martin
  • Miguel Oliveira
  • Brad Binder
  • Marc Marquez
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pre-event persconferentie
  • Pertamina Enduro VR46 Racing Team - speciale livery
  • Pertamina Enduro VR46 Racing Team - speciale livery
  • Pertamina Enduro VR46 Racing Team - speciale livery



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.