Bastianini & Martin clash in Misano: Waarom zwijgt het FIM MotoGP Stewards Panel?

5976
jorge-martin
Jorge Martin & Enea Bastianini | foto© Red Bull Content Pool

Jorge Martin en Enea Bastianini waren zondag in Misano in meerdere opzichten de hoofdrolspelers tijdens de MotoGP race van de Gran Premio Pramac dell’Emilia-Romagna. Met name de aanvaring van het tweetal in de laatste ronde was na afloop het gesprek van de dag in de paddock van het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Terwijl iedereen er zo’n beetje zijn of haar zegje over deed bleef het akelig, opmerkelijk en heel verrassend stil van de kant van het FIM MotoGP Stewards Panel.

Enea Bastianini wist zondag op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de veertiende MotoGP race van het seizoen op zijn naam te schrijven. De Ducati Lenovo Team coureur stelde zijn overwinning in de laatste ronde veilig met een ‘riskante’ inhaalactie in bocht acht van het aan de Adriatische kust gelegen circuit. Het tweetal raakte elkaar waardoor Martin zelfs buiten de baan raakte en Bastianini duidelijk zichtbaar van zijn lijn af moest. De actie van Bastianini was op het randje, en er zijn zowel argumenten voor als tegen een straf te bedenken.







Het was na deze actie dan ook wachten op een reactie van het FIM MotoGP-stewards Panel, deze kwam er echter niet. De aanvaring, die niet alleen beslissend was voor de overwinning maar later in het seizoen ook zomaar eens beslissend kan zijn in de strijd voor de wereldtitel, werd op geen enkele manier besproken. Een dat mag op zijn minst vreemd genoemd worden aangezien de raceleiding normaalgesproken in dergelijke situaties onmiddellijk met de mededeling ‘incident under investigation’ komt. Met andere woorden, in dit soort situaties bekijken de dienstdoende stewards die verantwoordelijk zijn voor straffen de situatie. Vervolgens wordt er beslist of er een straf komt of dat er b.v. sprake is van een race incident en hiermee de zaak afgedaan is. Dit gebeurde zondag echter niet, en dat mag op zijn minst opmerkelijk en verrassend genoemd worden.

Na afloop van de race bleek dat het voorval zelfs helemaal niet aan het FIM MotoGP-stewards Panel is gemeld. Waarom er geen onderzoek is ingesteld, blijft een mysterie. Dergelijke acties moeten op zijn minst worden bekeken, de hoofrolspelers, de teams, collega coureurs maar ook de fans hebben hier recht op.

Nogmaals, er zijn zowel argumenten voor als tegen een straf te bedenken. Maar door weg te duiken, te zwijgen en niks te doen ontstaat er alleen maar meer argwaan en bewijst de organisatie zichzelf een hele slechte dienst.

Zondag aan het einde van de dag konden de vragen over het voorval dan ook niet uitblijven, onderstaand een aantal reacties van zowel de twee hoofdrolspelers zelf als ook van enkele collega MotoGP coureurs.

Jorge Martin: “Ik denk dat er geen ruimte was om die actie in te zetten. Het heeft weinig zin om er steeds over te blijven praten, want het verandert toch niets. Maar ik denk zeker dat ik die overwinning verdiend heb. Als hij een aanval wil doen, doe het dan op zijn minst netjes en raak me niet aan. Maar goed, het is zoals het is, maar ik denk dat we nu zeker meer duidelijkheid hebben over de ideeën van de wedstrijdleiding voor de toekomst. Dus als ik in de toekomst hetzelfde doe, dan zijn er geen consequenties… Ik hoop het. Ik zal proberen me te concentreren op mijn eigen rijden. Er is zoals altijd veel lawaai van buiten.”

Enea Bastianini: “Het was een hele moeilijke inhaalactie, maar als je de kans hebt om de race te winnen, moet je dat doen. Martin hoorde op het bewuste moment mijn motor en gooide vervolgens meteen de deur dicht. Ja, het was een beetje op de grens, maar uiteindelijk was het de enige keuze, want zonder deze mogelijkheid was het voor mij onmogelijk. Op de rest van de baan reed [Martin] super strak, in sector drie vanaf het uitkomen van bocht 10 was hij supersterk. Ik weet niet waarom, maar aan het einde van het lange rechte stuk had ik altijd 0,2, 0,3 [achterstand]. Het was mijn enige kans om deze race te winnen.”

Aleix Espargaró was zoals verwacht wel heel erg duidelijk in zijn commentaar. De Aprilia Racing coureur, een goede vriend van Martin, had dan ook geen goed woord over voor de manier waarop de wedstrijdleiding met het incident is omgegaan.

Aleix Espargaró: “Ik heb echt geen woorden, want de ene coureur raakte de andere, en beide coureurs raakten naast de baan en het voorval werd niet eens onderzocht. Het slaat gewoonweg nergens op. Afgezien van het gebrek aan actie van de stewards, maak ik me een beetje zorgen, want de boodschap die ze hiermee naar alle coureurs sturen is dat je kunt doen wat je wilt, je kunt andere coureurs raken, je kunt ze naast de baan duwen. Dit is in mijn ogen een hele gevaarlijk teken aan het adres van de andere coureurs. Ik kan het nog steeds niet geloven, echt niet. Dit is het resultaat van de incompetentie van de heren [stewards] die aangesteld zijn om dit werk doen,”

Marc Márquez, die even daarvoor vanwege de crash van Francesco Bagnaia de derde plaats in de schoot geworpen had gekregen, hield het heel verstandig bij de feiten. De achtvoudig wereldkampioen gaf weliswaar zijn visie maar wilde er als buitenstaander verder buiten blijven.

Marc Márquez: “Met de huidige MotoGP machines moet je nu eenmaal op deze manier inhalen en ik heb altijd gezegd: het is niet zo dat je het gaatje zoekt, je moet het zelf creëren, het is er anders simpelweg niet, maar je creëert het. Bastianini deed dit en deed het heel goed totdat beide wielen op het blauw naast de baan geraakten. Als ze het blauw niet hadden aangeraakt, d.w.z. buiten de baan, zou er niets zijn gebeurd. Maar zodra je met de wielen buiten de baan komt [in dit geval op het blauwe deel], betekent dit voor mij, zoals we in het verleden vaker hebben gezien, dat je positie terug moet geven of na afloop een positie verliest. Maar ze hebben het zo besloten en uiteindelijk moet je er als buitenstaander buiten blijven.”

Miguel Oliveira, die in deze race als tiende passeerde, had zijn eigen kijk op het voorval. De Portugees is van mening dat de kleur van het gedeelte naast de baan de doorslag heeft gegeven dat Bastianini er mee weg is gekomen.

Miguel Oliveira: “Dat was slim. Enea wist precies waar hij deze inhaalmanoeuvre kon uitvoeren. Zodra je in een gevecht zit voor een positie en je tegenstander op de groen gemarkeerde gebieden duwt, moet je de positie teruggeven. Maar feit is dat Jorge niet op een groen deel geduwd is, simpelweg omdat deze hier niet groen maar blauw zijn geverfd. De regels zijn duidelijk. Enea werd niet bestraft omdat het gebied in de verkeerde kleur was geschilderd. Als hij in een andere bocht had ingehaald en Jorge op het groene deel was gekomen, had Bastianini zeker een straf gekregen. Wat betreft de actie zelf, het is een inhaalmanoeuvre in de laatste ronde van de race, waarbij iedereen vecht voor centimeters. Bovendien is het op dit moment simpelweg heel lastig om in te halen met een MotoGP-fiets. Daarom denk ik dat het oké is als het om winnen gaat.”

Luca Marini omschreef de laatste aanval van Bastianini op Martin als “een beetje oneerlijk”, ook al bleek het uiteindelijk een bonus voor zijn landgenoot en VR46 Riders Academy collega Bagnaia in de titelstrijd.

Luca Marini: “Het is twijfelachtig om een ​​andere coureur zo hard aan te vallen. Als Jorge Martin niet zo snel had geanticipeerd dan zou hij zijn gevallen. Hij werd bij deze actie gedwongen zijn kans op de overwinning op te offeren. Naar mijn mening gaan we in een richting waarin inhalen in deze klasse steeds moeilijker wordt, wat incidenten als deze uitlokt. Na dit seizoen moeten we samen om de tafel gaan zitten en proberen hier een oplossing voor te vinden. Maar aangezien de raceleiding niet tussenbeide kwam in deze actie, zou dit de regel moeten blijven voor de resterende races van dit seizoen. Als Martin komend weekend in Indonesië een soortgelijke actie doet, moet ook hij er ook mee wegkomen!”

Ondanks dat Bagnaia onlangs in Aragon nog moord en brand schreeuwde na het incident met Alex Márquez was de regerend MotoGP wereldkampioen dit keer een stuk milder, iets dat vanzelfsprekend niet heel vreemd aangezien zijn eigen teamgenoot hem te wille was en met zijn actie vijf belangrijke WK-punten afsnoepte van zijn naaste belager in de titelstrijd.

Francesco Bagnaia: “Ik vond het een normale inhaalactie, niets bijzonders. Het is ook niet anders dan wat Jorge vorig seizoen al eens heeft gedaan bij mij in Qatar en India. Het is dus normaal.”

Tot slot onthulde Prima Pramac Racing teammanager Gino Borsoi dat zijn team na afloop van de race wel met de stewards heeft gesproken, echter zonder resultaat.

Gino Borsoi: “Nou, we hebben na afloop van de race een aantal gesprekken gehad met de racedirectie. Ze zeggen dat de actie oké was, het inhalen, niet over de limiet. Nou, het is wat het is. Dat weten we nu dus. We zijn blij omdat we het podium hebben gehaald, we hebben vanwege de crash van Pecco weer een groter verschil – sorry voor Pecco – in de tussenstand van het kampioenschap.  Maar goed, wat er in de laatste ronde gebeurde, is niet mijn taak, ik maak geen deel uit van de wedstrijdleiding. Ze besloten Bastianini geen enkele straf te geven en daar leren we nu van. We weten dat de limiet daar ligt en als je in de toekomst zoiets in de laatste ronde moet doen, kun je dat doen, simpelweg omdat het blijkbaar mag.”

Maar goed, de meningen zijn en blijven verdeeld. Dat kan, dat mag maar het feit dat het FIM MotoGP Stewards Panel de situatie niet eens officieel onderzocht heeft blijft vreemd, heel vreemd aangezien men in het verleden voor aanzienlijk minder ‘ernstige’ voorvallen steeds wel hun oordeel klaar hadden.

Het is dus onwaarschijnlijk en zo goed als uitgesloten dat we binnenkort meer te weten komen over de reden waarom er überhaupt niet naar gekeken is. Het is zoals het is, laten we vooral hopen dat het verschil van vijf punten aan het einde van het seizoen niet de beslissende factor zal zijn in de titelstrijd.



zs-728x90



Handige links Gran Premio Pramac dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • Jorge Martin (89)
  • Jorge Martin & Enea Bastianini
  • Jorge Martin & Enea Bastianini
  • Marc Marquez
  • & Fabio Di Giannantonio
  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Johann Zarco
  • Jack Miller
  • Enea Bastianini
  • Enea Bastianini & Jorge Martin
  • MotoGP podium - Misano 2
  • Start MotoGP race
  • Francesco Bagnaia & Jorge Martin
  • Moto2 race
  • Moto2 race
  • Zonta van den Goorbergh
  • Moto2 race
  • Barry Baltus
  • Moto3 race
  • Collin Veijer
  • Zonta van den Goorbergh
  • Collin Veijer
  • Moto3 race
  • Moto3 podium
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Zonta van den Goorbergh
  • Sprint
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Sprint
  • Francesco Bagnaia
  • Start Sprint
  • Enea Bastianini
  • Francesco Bagnaia
  • Jorge Martin
  • Alex Marquez
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Marc Marquez
  • Joan Mir
  • Luca Marini
  • Fabio Di Giannantonio
  • Miguel Oliveira
  • Raul Fernandez
  • Aprilia RSV4 X
  • Pedro Acosta
  • Augusto Fernadez
  • Aprilia RSV4 X
  • Johann Zarco
  • Aprilia RSV4 X
  • Francesco Bagnia
  • Francesco Bagnia
  • Francesco Bagnia
  • Adrian Fernandez
  • Collin Veijer
  • Collin Veijer
  • Barry Baltus
  • Zonta van den Goorbergh
  • Marco Bezzecchi (72)
  • Tony Arbolino
  • Zonta van den Goorbergh
  • Jorge Martin
  • Marc Márquez
  • Francesco Bagnaia
  • Pre-event persconferentie
  • Fabio Quartararo
  • Pre-event persconferentie
  • Jack Miller
  • Brad Binder
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Márquez
  • Jorge Martin



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.