Teams: Verslag Ghisbert van Ginhoven WK Supersport race Assen

106

Tot onze grote verrassing en vreugde krijgen we maandag 23 april van de World Superbike organisatie te horen dat Ghisbert een startplaats heeft gekregen voor de WK Supersport race in Assen. Een rijder van het Vector team kan in Assen niet verschijnen en mede door de inzet van de KNMV is deze vrije plaats gegund aan Ghisbert.

Hier hebben we op gewacht. Zo een kans kunnen we niet laten schieten. We maken ons geen illusies over resultaten. Als ONK team met een bescheiden budget, realiseren we ons dat we beperkte mogelijkheden hebben om competitief mee te doen. Iedereen werkt zo een beetje dag en nacht deze week. Maar alles is op tijd gereed. Ghisbert maakt zijn debuut in een wedstrijd in het Wereldkampioenschap.







Vrijdag
Op een zonovergoten Assen draaien we vandaag een vrije training en een kwalificatietraining. Dat is een interessante ervaring. Het blijkt dat de banden die Pirelli levert voor dit kampioenschap compleet anders zijn de banden die we normaal van Pirelli gebruiken. Dit type is in de winkel niet te koop. De vorm en samenstelling is anders, de compount aanduiding is voor ons nieuw. Binnen 6 ronden wordt de achterband compleet kapot gereden en dat met een setting die op Assen met de ons bekende banden perfect werkt. 's Middags wordt een 29ste positie bereikt in de eerste kwalificatie met een tijd van 1:44.855.

De zoektocht naar informatie wordt gestart om er achter te komen hoe het beste met deze banden om te gaan. Een gesprek met Pirelli ingenieur volgt, vragen bij het team van Nannelli, die ook op een Ducati 749R rijdt. En met onze Nederlandse collega's die ook met dit probleem te kampen hebben en rechtstreekse lijnen hebben met de Honda WK teams. Ook Barry Veneman draagt collegiaal een steentje bij. We worden een beetje wijzer. ‘s Avonds wordt de achterschokbreker vervangen, de rijhoogte aangepast en een strategie bedacht voor welke bandenspanning in welke situatie toegepast gaat worden.

Ghisbert:

Het ging vandaag niet bijster lekker. Ik heb wel eens betere dagen meegemaakt. De banden hebben simpel teveel grip. En we krijgen de fiets moeilijk afgesteld. Ik heb het volste vertrouwen dat het team ook dit vraagstuk weer gaat oplossen.

Zaterdag
Om 10:00 uur staat de tweede vrije training voor dit weekend op het programma. Met een snelste tijd van 1:44.322  komt Ghis op een 26e positie. De achterband ziet er wat beter uit maar het is nog verre van ideaal. We spelen nog wat met de bandenspanning.

In de 2e kwalificatie wordt er door de heren echt gas gegeven. Alle reguliere WK rijders verbeteren hun tijden aanzienlijk en zijn duidelijk nu echt los. Ghisbert rijdt dapper zijn rondjes mee en realiseert een 1:44.023 wat goed is voor een 30e startpositie. Morgen mag hij plaats nemen op de 8e startrij.

Het slijtpatroon van de achterband geeft nu wat meer vertrouwen. Zou de goede afstelling zijn gevonden? We weten alleen nog niet of deze afstelling ook goed genoeg is voor de race van 21 ronden. Het zal morgen blijken.

Ghisbert:

Ik ben tevreden met dit resultaat. We kunnen met recht trots zijn op de positie die we ten opzichte van de wereldtop hebben neergezet. We realiseerden ons van te voren dat een aansprekend resultaat moeilijk zou worden. Ik ga vanavond lekker vroeg naar bed en morgen is de grote dag. Mijn debuut in een wereldkampioenschap wedstrijd.

Zondag
De warming up wordt zoals altijd rustig aangedaan. Van een bandensetje dat gisteren ook al een paar rondjes is gebruikt mag je niet veel verwachten. Aangezien het aantal in dit weekend te souperen setjes door de organisatie is gelimiteerd, moeten we enige zuinigheid met banden betrachten. De Pirelli's hebben na afkoeling nog maar 70% van hun grip. Dit zijn banden die je in een keer helemaal op moet rijden. Met een 1:45.452 als snelste tijd wordt deze korte training afgesloten.

De race
We zijn allemaal enigszins gespannen. Zelfs Ghis laat zich van zijn stille kant zien ook al moet je daar oog voor hebben. De strategie om de race uit te rijden is proberen zo constant mogelijk te rijden en de banden te sparen. Geen tijden onder de 1:44 rijden. Zijn start is redelijk goed. In het WK is een start nog heftiger en feller en dan in het Europees kampioenschap. Er wordt geen millimeter cadeau gedaan. Zoals een zwerm vogels elkaar in de lucht collectief weten te ontwijken, zie je de herstelacties van een aantal rijders bij de eerste bocht door het veld heen golven.

Na 5 ronden zien we Ghis in de Strubben stapvoets rijden en aan het begin van de Veenslang de fiets tot stilstand brengen. Enige baanmarshalls schieten te hulp en samen met Ghisbert bekijken ze de motorfiets. Vervolgens start hij de motor, wacht tot het hele veld voorbij is en vervolgd de race. Als laatste man en met een ronde achterstand. Wat is er gebeurd? Het blijkt dat hij een zwarte vlag heeft gekregen wegens een vermeend technisch probleem. De motor zou rook produceren. Er blijkt echter niets aan de hand te zijn. Wellicht zijn er als gevolg van de start via de oliekeerring van de koppelingsas een paar oliedruppels ontsnapt en op de uitlaat beland waardoor men aan de kant rook heeft gezien. Ghis rijdt de rest van de race constante tijden rond de 1:45.

Ghisbert:

Na de korte verplichte stop begon de wedstrijd voor mij pas. Lekker gereden en nog een aantal mensen ingehaald. Jammer dat mijn race werd onderbroken. Aan de andere kant ben ik erg blij dat de marshalls langs de baan zo goed opletten. Als er echt iets met je fiets is dan verwacht je ook dat je van de baan wordt gehaald. Ik heb in Spanje al eens in de grindbak gelegen doordat een technisch mankement onverwachts de grip minimaliseerde.

 

Het weekend heeft ons het volgende gebracht: Ghisbert heeft bewezen zich te kunnen kwalificeren bij de 30 beste van de wereld.

Hij heeft succesvol een WK Supersport wedstrijd in zijn geheel uitgereden. In de race heeft hij constante rondetijden gereden die ook in de top 20 worden gerealiseerd. Hij heeft dit weekend persoonlijk record op persoonlijk record gestapeld. Het team heeft een brok zeer bruikbare ervaring opgedaan in het flexibel inspelen op gewijzigde omstandigheden.

Fabricom-MCT Racing feliciteert de overige Nederlandse rijders met hun resultaten en bedankt iedereen die heeft bijgedragen aan het mogelijk maken van de start in de WK Supersport in Assen. Wij hebben er veel van geleerd en enorm van genoten.