De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Joey Litjens.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Joey Litjens
- Bijnaam: pooohhhh, een heleboel, maar Joey 37 is prima!
- Geboren op: 08-02-1990
- Nationaliteit: Nederlands
- Woonplaats: America
- Start wegrace carrière: 1999
- Actief geweest in: Mini-bike, Aprilia cup. ONK125, EK125, IDM125, CEV125 (junior WK), GP125, EK STK600 en ONK600
- Aantal titels: alleen NK-titels 2
- Einde wegrace carrière: 21 Mei 2009 – TT Assen, 2017 (ONK SSP300)
- Huidige beroep: Teamleider service per 1 oktober. Coach en motorsport en analist (Ziggo Sport)
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Mijn vader én moeder waren al heel lang groot motorsport fan. Mijn broer begon met racen, dus ik zou en moest ook racen. In 1999 reed ik op 9-jarige leeftijd mijn eerste race in Strijen op een mini-bike, ik werd derde bij mijn eerste race.
Met welke coureur heb je mooiste gevechten gehad op de baan?
Hugo van de Berg, Miguel Oliveira en Ricky Cardus.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Seel RS125cc!
Wat is je meest favoriete circuit waar je gereden hebt en waarom?
Phillip Island. Snel en vloeiend. Je hebt lef nodig om daar risico’s te nemen.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Hilarisch: Danny Webb in de opwarmronde Maleisië 2007. Op weg naar de startgrid van de GP Maleisië had hij nog een natte (coole) handdoek om zijn nek. Deze was hij & het team vergeten. Dat zag er echt bizar en komisch uit! Meest vreemde was toch wel de Grand Prix op de Sachsenring in 2007. Rijdend op P12 met uitzicht op P10 uitgevallen omdat twee ronden voor de finish de benzine op was.
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Ja absoluut, samen met mijn familie op pad met maar één doel..winnen!
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Een prachtige coaching carrière van de Molenaar NSF100 Cup tot en met Grand Prix Moto3 en WK Supersport 600.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Revalideren tot een comeback race (2017), verzorgen van lezingen en coachen van jeugd in de motorsport.
Ben je nog op de een of andere manier betrokken bij de sport?
Analist bij Ziggo Sport en coach Yauri Crienen (Yamaha R3 Cup).
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Aprilia RSW 125cc.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Collin Veijer. Talent met een enorm werk ethiek en nuchtere kijk op vooral zichzelf en zijn eigen resultaat.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Collin Veijer. Behoeft geen uitleg. Kijk gewoon zijn races op Ziggo Sport en bewonder!
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Pecco Bagnaia (MotoGP) en Toprak Razgatlioglu (WorldSBK).
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Persoonlijk ben ik blij dat de leeftijden niet meer omlaaggaan naar bijvoorbeeld rijden in GP en of World Supersport 300 op 15 of 16-jarige leeftijd. Coureurs op dat verschrikkelijk hoog niveau verdienen een betere begeleiding & opleiding dan dat ik ooit heb gehad in mijn tijd. Gelukkig worden (jonge) coureurs vandaag de dag echt goed begeleid naar de top. Zowel als coureur als ook als persoon. Hopelijk zien we in de toekomst een nog betere versie van Collin Veijer. Echter weet ik dat dat niet realistisch is aangezien de familie Veijer echt ‘all the way’ is moeten gaan en nog steeds moet gaan om de top te behalen. Ik zie dat niet zomaar weer gebeuren.
Wil je nog iets toevoegen?
Ik bewonder de familie Veijer en familie Veneman maar ook de opkomende race talenten en hun families, omdat ik weet dat deze families figuurlijk gezien krom liggen om 1 jonge aan het racen te houden met als doel te winnen op GP en WK niveau! Aan alle Nederlandse coureurs zou ik willen zeggen; maak plezier, trap lol, stel een doel en ga daarvoor en ben dankbaar dat je de kans krijgt om te doen wat jij wil… racen.
- De Internationale wegracetopper van toen: Randy Mamola
- De Internationale wegracetopper van toen: Lucio Cecchinello
- De Internationale wegracetopper van toen: Wilco Zeelenberg
- De Internationale wegracetopper van toen: Chris Vermeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Luca Boscoscuro
- De internationale wegracetopper van toen: Troy Corser
- De Internationale wegracetopper van toen: Steve Martin
- De Internationale wegracetopper van toen: Garry McCoy
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.