Marc Márquez heeft zondagmiddag de Grand Prix van San Marino gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Spanjaard sloeg toe op het moment dat er lichte regen begon te vallen waarna hij thuisrijder Pecco Bagnaia in het resterende gedeelte van de race achter zich wist te houden.
Hij moest maar liefst 1043 dagen wachten op weer eens een MotoGP zege maar binnen 168 uur heeft Marc Márquez er meteen nóg een overwinning bij behaald. In het hol van de leeuw was hij zondagmiddag het sterkst in de 27 ronden lange Grand Prix waarmee hij de 87e overwinning van zijn carrière behaalde, waarvan 61 in de MotoGP klasse.
Het liep echter niet allemaal volgens plan en hij wist niet te domineren zoals hij dat een week geleden op Motorland Aragón wel deed. In de kwalificatie ging Márquez onderuit waardoor hij als negende eindigde, vooral op het redelijk smalle Misano World Circuit Marco Simoncelli een groot probleem. Het betekende dan ook dat hij zaterdagmiddag niet verder kwam dan de vijfde plaats omdat hij vast zat achter Brad Binder en de coureurs daarvoor inmiddels al ontsnapt waren.
Na twee zeer zonnige en warme dagen hing er zondag ineens veel bewolking boven het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Het was nog wel heel warm maar het zou ieder moment kunnen gaan regenen, dat was dan ook wat de voorspellingen aangaven. Die regen bleef uit tot zo’n tien minuten na de start van de race.
In de zevende ronde reed Márquez nog op de vijfde plaats maar in de ronden dat er een beetje regen op de baan terechtkwam sloeg hij meteen toe door de leiding over te nemen. Het bleef bij deze paar druppels waardoor de baan, vanwege de nog hoge asfalttemperatuur, gauw weer opdroogde. In de resterende negentien ronden werd Márquez flink onder druk gezet door Bagnaia maar richting het einde moest de Italiaan lossen. Het resulteerde in opnieuw een overwinning voor Márquez, alweer zijn vijfde op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.
Marc Márquez: “Het hele weekend hadden we al de snelheid van de snelste rijders maar vanaf de negende positie zou het lastig worden. Enea [Bastianini] en ik hadden het daardoor erg lastig in de eerste paar ronden. Toen er wat regen begon te vallen, besloot ik meer risico te nemen en aan te vallen. In één ronde wist ik vijf rijders in te halen en vervolgens aan de leiding te rijden.
Daar moest ik even aan wennen maar de beste verrassing voor mij was de tweede helft van de race waarin ik de snelste ronde wist te rijden. Ik reed heel vloeiend en was op dezelfde punten sterk waar ik tijdens de trainingen ook sterk was. Deze overwinning is heel belangrijk voor het hele Gresini Racing team en de Gresini familie, ik wil deze dan ook aan hen opdragen. Ik denk dat het een mooi eerbetoon is aan Fausto.”
Op het moment dat het begin te regenen reed WK leider Jorge Martin aan kop. De Spanjaard maakte echter de keuze om als eerste de pits in te duiken en daar van machine te wisselen. Het pakte volledig verkeerd uit en een paar ronden later moest hij opnieuw naar binnen om de machine met slicks weer te pakken. De strategie van Márquez was om achter de Italiaanse rijders te blijven die hun thuisomgeving natuurlijk stukken beter kennen.
Marc Márquez: “De strategie van Martin was niet heel gek, want als de regen in die ronde doorzette zou hij de beste strategie hebben gehad. Maar ik besloot de lokale jongens te volgen, en die bleven op de baan. Zij kennen dit circuit en deze omgeving beter dan ik.”
A completely different scenario is shaping up! 🤯@marcmarquez93 has SEIZED THE LEAD 🚨#SanMarinoGP 🇸🇲 pic.twitter.com/GNsygR3mwP
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 8, 2024
Márquez wist dat hij in een ‘normale’ race waarschijnlijk geen kans had op de overwinning, gezien de layout van het Misano World Circuit Marco Simoncelli en gezien het feit hoe moeilijk het in de huidige MotoGP is om in te halen. De Gresini Racing coureur wist dat het moest gebeuren op het moment dat het begon te regenen, en zo geschiedde.
Marc Márquez: “Na mijn kwalificatie zou ik alleen kans hebben op een overwinning als we dit soort weersomstandigheden zouden krijgen. Enea en ik zaten in de eerste paar ronden vast achter Brad Binder en daardoor waren Pecco en Jorge al vertrokken. Op dat moment besloot ik dat het tijd was om een risico te nemen omdat ik niet veel te verliezen had, ditmaal ging het goed. Het is me al vaak gebeurd dat ik op zo’n moment met slicks op een natte baan crash maar nu werkte het.”
Na afloop werd gevraagd of de huidige Marc Márquez een ander persoon is dan degene die in 2019 domineerde en met overmacht de wereldtitel op zijn naam schreef.
Marc Márquez: “Op fysiek gebied ben ik nu minder dan in 2019, want toen was mijn lichaam nog min of meer oké. Nu is het goed genoeg en ik laat het op het circuit zien waar ik mee kan met de top, maar ik moet nu thuis meer trainen. Op mentaal gebied voel ik me steeds sterker, de raceweekenden in Aragón, de Red Bull Ring en hier in Misano hebben me het vertrouwen gegeven. Aragón was altijd al een goed circuit geweest maar om hier aan de leiding te rijden en een voorsprong op te bouwen is geweldig. Soms vergeet je dat gevoel maar vandaag lukte het.”
In het kampioenschap heeft Márquez nu 259 punten achter zijn naam staan, 53 minder dan WK leider Jorge Martin. In de resterende zeven Grand Prix weekenden zijn er nog maximaal 259 punten te verdienen, waardoor de achtvoudig wereldkampioen zeker nog kanshebber is voor de wereldtitel. Daar is hij zelf nog wat terughoudend over.
Marc Márquez: “Mijn kansen voor het kampioenschap zijn gegroeid want mijn achterstand is kleiner dan een week geleden. Maar ik blijf hetzelfde zeggen: als ik met deze jongens (Bagnaia en Martin) wil strijden dan zal ik constanter moeten zijn. Dit weekend voelde ik me super goed, en zo’n foutje in de kwalificatie kan gebeuren. Maar het vertrouwen groeit wanneer je telkens even snel bent als hen. Er zullen momenten komen dat ik het wat moeilijker heb maar ik kan me voorstellen, en ik hoop, dat zij ook zulke momenten hebben.”
In het begin van dit seizoen gaf Márquez aan dat hij nog steeds een beetje de ‘Honda-rijstijl’ heeft en deze moet aanpassen aan de Ducati. Dat lijkt hem goed af te gaan.
Marc Márquez: “Het klopt dat ik mijn rijstijl steeds meer aanpas aan de Ducati. Bijvoorbeeld in Austin viel ik soms nog wel eens terug in de oude gewoonten. Ik kan nu op een steeds meer op een natuurlijke manier rijden. Ik verlies nog wel steeds iets in de rechterbochten maar het wordt steeds minder, ik kom steeds dichter in de buurt bij Pecco die wat dat betreft de snelste is. We moeten zien dat we op deze manier verder gaan.”
Back-to-back victories for the “93” 🏆🏆@marcmarquez93 is quickly getting used to that winning feeling! 🥇#SanMarinoGP 🇸🇲 pic.twitter.com/BQim1qFdOF
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 8, 2024
De volgende Grand Prix wordt in het weekend van 20 t/m 22 september verreden, opnieuw op het Misano World Circuit Marco Simoncelli.
Handige links Gran Premio Red Bull di San Marino e della Riviera di Rimini:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.