Marc Márquez versus de Ducati GP24 mannen dit weekend in Aragon

6
marc-marquez
Spanje's most wanted vrijdag in Aragon: Marc Márquez | foto© Randy van Maasdijk

De Ducati GP24 machines lijken dit seizoen nagenoeg onverslaanbaar, Francesco Bagnaia, Jorge Martin en Enea Bastianini domineerden tot nu toe dit seizoen in nagenoeg alle races, maar vrijdag tijdens de eerste dag van de Gran Premio GoPro de Aragon hadden ze het knap lastig en was het Marc Márquez die op zijn GP23 de dienst uitmaakte en iedereen te snel af was, inclusief de genoemde GP24 mannen.

Maar liefst tien van de elf MotoGP races werden dit seizoen gewonnen door een Ducati GP24 machine – alleen in Austin wist Maverick Viñales op zondag te winnen – en in veel gevallen stonden er na afloop van de dit seizoen verreden race twee of zelfs drie coureurs op het podium die in 2024 de beschikking hebben over een GP24.







Vrijdagochtend tijdens de eerste vrije training was het Marc Márquez die op zijn Ducati GP23 iedereen te snel af was en bijna een halve seconde sneller was dan de rest van het veld. Van de vier GP24 coureurs wist alleen Jorge Martin nog enigszins in het spoor te blijven met de tweede rondetijd, zij het wel op 0,483 seconde van de achtvoudig wereldkampioen. Enea Bastianini werd ‘slechts’ negende terwijl Franco Morbidelli de tiende tijd liet noteren en tweevoudig en regerend wereldkampioen zelfs niet verder wist te komen dan de eenentwintigste en voorlaatste rondetijd.

Nu waren de omstandigheden vrijdagochtend op Motorland vanwege het nieuwe asfalt en de nog erg stoffige baan weliswaar verre van ideaal en was de verwachting dat het na de middag tijdens de Training – de sessie waar de eerste tien zich rechtstreeks plaatsen voor de zaterdag te verrijden Q2 – een ander verhaal zou gaan worden.

Hoewel de rondetijden in deze sessie in rap tempo naar beneden gingen was het echter opnieuw Marc Márquez die de toon zette. De Gresini Racing MotoGP coureur snelde op zijn overjarige Ducati naar een nieuwe recordronde van 1’46.073, een rondetijd waarmee hij niet alleen het Aprilia Racing duo Aleix Espargaró en Viñales het nakijken gaf maar ook opnieuw flink sneller was dan de vier GP24 mannen. Martin werd ook in deze sessie met de vierde rondetijd de snelste van het viertal voor Bagnaia (zesde), Morbidelli (zevende) en Bastianini (vijftiende) die hiermee zelfs naast rechtstreekse plaatsing voor Q2 greep.

Kortom, de vier GP24 mannen hadden het vrijdag het moeilijk in vergelijking met de voorgaande Grand Prix weekenden. Nu is het nog maar de eerste dag, zijn de omstandigheden dan misschien nog wel niet ideaal en zal het viertal zaterdag zeker nog terugslaan. Maar waarom bleven de GP24-coureurs, die de laatste tijd nagenoeg onverslaanbaar leken, vrijdag zo achter?

We hebben een aantal factoren op een rijtje proberen te zetten.

Ten eerste is het geen geheim dat Marc Márquez Motorland Aragon tot één van zijn favoriete circuits ziet. De Spanjaard is er niet voor niets met zes overwinningen (vijf in de MotoGP en eentje in de Moto2 klasse) recordhouder als het gaat om het aantal overwinningen. Daarnaast is Motorland Aragon naast Circuit of the Americas, de Sachsenring, het Phillip Island Grand Prix circuit en Circuit Ricardo Tormo in Valencia één van de circuits waar tegen de klok in wordt gereden, en we weten inmiddels dat dat de favoriete rijrichting is van de achtvoudig wereldkampioen en dat hij daarnaast ook op dit soort banen ook nog eens het minste hinder ondervindt van zijn veelvuldig geblesseerde rechterschouder en bovenarm.

Ook het feit dat Aragon in 2023 geen deel uitmaakte van de MotoGP kalender speelde zeker een rol. De laatst beschikbare data is dus afkomstig uit 2022, iets dat zeker een voordeel is voor de GP23 ten opzichte van de GP24.

Daarnaast waren de omstandigheden vrijdag waren zeker niet in zijn nadeel. Hoe minder de grip, hoe minder de GP24 coureurs hun sterke kanten en hun voordeel ten opzichte van de GP23 kunnen benutten (één van de sterkste punten van de GP24 is de betere acceleratie). Kortom, er waren zo al een aantal factoren op te noemen die de Spanjaard vrijdag flink in de kaart speelden.

Maar vrijdag na afloop van de actie op de baan waren er ook tijdens de mediadebriefs nog wel een aantal belangrijke en interessante factoren te horen, met name van de GP24 coureurs die elk wel met een eigen verklaring op de proppen kwamen.

Francesco Bagnania: “Marc maakt hier het verschil. Deze baan ligt hem bijzonder goed en hij kon vandaag starten met een afstelling waar hij zich prettig bij voelt. Hierdoor was hij vanaf het begin meteen snel. Ik heb hier in Aragon nog nooit zo’n groot probleem gehad als vandaag. Als gevolg hiervan miste ik vanmorgen nagenoeg de hele sessie en kon ik niets proberen. We moesten vervolgens in de middag het hele programma inhalen. Toen we eenmaal begrepen welke kant we op moesten, hebben we veel vooruitgang geboekt, maar dat had in de ochtend moeten gebeuren. Het is heel vervelend dat zoiets gebeurt op deze baan met het nieuwe asfalt, waarbij het belangrijk zou zijn geweest om het weekend goed te beginnen. Vanmiddag heb ik in de laatste ronde op een gebruikte medium band een ​​goede rondetijd gereden. Toen we de soft monteerden, had ik niet zoveel grip verwacht, daarom hebben we nog een kleine aanpassing aan de motor moeten doen. We hadden de top drie kunnen bereiken zonder de gele vlag situatie na de val van Miller. Dus over het algemeen was het een positieve dag. Ik sta in de top tien en we weten welke kant we op moeten. Ik weet zeker dat we morgen een grote stap voorwaarts zullen zetten. Op dit moment is Marc de te kloppen man – zowel qua ronde als qua racetempo – maar ik kan het gat dichten, daar ben ik van overtuigd.”

Enea Bastianini: “Ik heb hier in Aragon nog nooit zo’n groot probleem gehad als vandaag.  Mijn gevoel op de baan was vanochtend niet goed, waardoor we veel tijd verloren. In de middag wisten we ons te verbeteren en vooruitgang te boeken, maar helaas was het te laat. Wat we missen, kan worden hersteld. Ik maak nog steeds te veel fouten, maar ik weet zeker dat we er morgen wel zullen staan.”

Jorge Martin, die vrijdag met een vierde plaats de tweede Ducati coureur was en nog het dichtst in de buurt van de Gresini Racing MotoGP coureur wist te eindigen, is van mening dat deze eerste dag niet de juiste graadmeter is voor de rest van het weekend, de Prima Pramac Racing coureur maakt zich dan ook nog niet al te veel zorgen.

Jorge Martin: “Het lijkt erop dat Marc hier op dit moment de sterkste is, maar dat is normaal. Hij heeft hier immers al vaker gewonnen. Dus het verbaast me niet dat hij snel is. Ik denk dat hij vandaag al meer risico’s heeft genomen dan de andere Ducati coureurs. Vooral in bochten acht en negen heeft hij veel zelfvertrouwen, ik verlies daar alleen al vier tienden van een seconde ten opzichte van hem, dus ik weet dat ik daar nog aanzienlijk kan verbeteren en ik weet zeker dat ik dat ook ga doen.”

Franco Morbidelli: “Het was vandaag zeker een enigszins uitdagende dag. In de ochtend voelde ik me goed, ook al waren de baanomstandigheden moeilijk. Vaniddag voelde ik me goed met de medium achterband en tijdens de sessie zijn we erin geslaagd om verschillende aspecten te verbeteren. We moeten nog steeds uitzoeken hoe we de slijtage van de voorbanden kunnen verminderen om het potentieel van de motor optimaal te benutten. We zijn goed gestart, we hebben al een solide basis om vanuit te werken en ik heb er alle vertrouwen in dat we morgen tijdens de komende sessies meer antwoorden zullen vinden.”

Maar nu we de reactie van de Ducati mannen hebben gehoord, hoe kijkt Marc Márquez zelf terug op zijn eerste dag in Aragon, een dag waarin hij iedereen te snel af was en een nieuw ronderecord liet noteren. Nu weten we inmiddels dat de achtvoudig wereldkampioen een meester is om hemzelf in een de underdog positie te plaatsen, en dat was dit keer niet anders.

Marc Márquez: “Het is pas vrijdag, dus we moeten met beide benen op de grond blijven staan, want ik weet zeker dat het morgen een stuk krapper wordt. Het doel is nog steeds om op de eerste rij te staan, we voelen ons sinds Oostenrijk erg comfortabel op de motor en ik voel me goed op dit circuit. De omstandigheden van vandaag waren ook perfect voor mij, dus ik herhaal: het is pas vrijdag.”

Kortom, één zwaluw maakt nog geen zomer en de GP24 mannen geven zich niet zomaar gewonnen. Ondanks dat men er wel van overtuigd is dat Marc Márquez dit weekend de te kloppen man is, hij zomaar eens zijn eerste race als Ducati coureur kan gaan zal hij deze niet zomaar cadeau krijgen. Niet van de GP24 mannen maar zeker ook niet van het Aprilia Racing duo Espargaró & Viñales en wie weet gaan de twee Trackhouse Racing MotoGP coureurs Miguel Oliveira en Raul Fernandez wel voor een verrassing zorgen nu alle vier Aprilia coureurs na afloop van de eerste dag binnen de top tien wisten te eindigen.

Zaterdag is een nieuwe dag, en als de omstandigheden van de baan beter en beter worden kan de wind zaterdagavond rond deze tijd zomaar eens uit een hele andere hoek waaien, tenminste als de Spaanse weergoden geen roet in het eten gaan gooien. Vrijdagavond even na 19;00 uur sloeg het weer in Aragon ineens om, naast het onweer kwam de regen met bakken uit de lucht. De grote vraag is nu, hoe zal het zaterdag met de baancondities gesteld zijn, is het vrijdag aangebrachte rubber vrijdagavond allemaal weer weggespoeld en is de grip zaterdagochtend net zo belabberd als tijdens de openingssessie van het weekend. Het zou zo maar eens kunnen, wij kennen iemand die dit waarschijnlijk helemaal niet erg zal vinden, zijn naam Marc Márquez.



zs-728x90



Handige links Gran Premio GoPro de Aragon:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer



  • MotoGP Persconferentie
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #35 Somkiat Chantra - (THA) - Idemitsu Honda Team Asia - Kalex
  • #21 Franco Morbidelli - (ITA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • MotoGP Persconferentie
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23 #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #89 Jorge Martin - (SPA) - Prima Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP24
  • #93 Marc Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP23
  • #23 Enea Bastianini - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP24
  • #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • #10 Luca Marini - (ITA) - Repsol Honda Team - Honda RC213V
  • #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP
  • gp89
  • #5 Johann Zarco - (FRA) - Castrol Honda LCR - Honda RC213V
  • #99 Jose Antonio Rueda - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #31 Pedro Acosta - (SPA) - GASGAS Factory Racing Tech3 - KTM RC16
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #64 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • raar stuk asfalt
  • #7 Filippo Farioli - (ITA) - Sic 58 Squadra Corse - Honda NSF 250RW



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.