Het is START-coureur Rik Lenters niet gelukt zijn goede positie in de stand van het Open Nederlands Kampioenschap vast te houden. Na de prachtige 3e plaats in Assen en een 7e in Hengelo, moest het START-team nu zonder punten naar huis vanuit de Groningse Eemshaven. Een dikke tegenvaller.
Een teleurstellend klein deelnemersveld was naar het noorden gekomen voor de 3e ONK-race. Het valt op dat toch steeds meer rijders de stratencircuits links laten liggen. Maar als je gaat voor een zo hoog mogelijke klassering in het O.N.K., wil je toch graag de nodige punten meepakken. Al moesten de aanwezige coureurs helaas constateren dat de conditie van de baan niet al te best was.
De eerste kwalificatie kwam voor Rik wat later op gang door een accu die vlak voor de training de geest gaf. Maar dit had uiteindelijk niet veel gevolgen, want Rik sloot deze sessie af met de 4e tijd. Rik was niet helemaal tevreden over de vering en daarom werd voor de tweede kwalificatie de setting veranderd. Met als doel een plaats op de eerste startrij, werd er ‘s middags weer snoeihard over de lange rechte stukken geraced. Dit bleef helaas beperkt tot een paar rondjes. Bij het uitkomen van een chicane trok Rik zijn Yamaha onderuit. Zelf had ‘ie niets en de schade aan de motor was beperkt. Bij het evalueren van de valpartij kwamen we tot de conclusie dat de verandering aan de vering toch niet de juiste move was geweest. Doordat Rik zijn tijd niet kon verbeteren, moest hij een plaatsje inleveren op de starting-grid.
Raceday
Vertrokken vanaf de 5e startpositie, werd Rik bij het uitkomen van de eerste bocht voorbij gestoken door good old Mile Pajic. Daarna kon hij Pajic makkelijk volgen en zijn 6e plaats vast houden. Nog even werd een poging gedaan om Pajic te achterhalen. Echter vanwege de zeer slechte conditie van het asfalt liet Rik dit plan al snel voor wat het was. Vanuit het achterveld kwam de concurrentie ook niet dichterbij, dus uitrijden was het devies.
Rik: “Op verschillende punten begon de motor te glijden. In veel bochten was het zo glad, dat er gewoon sporen in het asfalt werden getrokken. Te gek voor woorden. Ik besloot mijn 6e plaats te consolideren; gewoon de race uitrijden en punten pakken. In de 10e ronde ging het toch mis bij het insturen van de bocht voor start finish. Zonder enige waarschuwing schoof het voorwiel weg en lag ik naast de baan. Dat ik er op deze manier af ga, daar baal ik echt verschrikkelijk van. Een schrale troost dat ik niet enige was die er af ging. Twee rondjes later legde ook Pajic in dezelfde bocht zijn machine plat. Bij inspectie van de motor, gelukkig weer weinig schade, zat er gewoon een zwart laagje op de banden en kon je de stukjes asfalt er afplukken! Temeer een bewijs dat voluit racen op dit stratencircuit echt niet mogelijk was.”
Hopelijk hebben we volgende week in het zuiden meer geluk tijdens de Pinksterraces in Oss. Opnieuw een stratencircuit, dus afwachten hoe het daar met de asfaltcondities is gesteld. Rik is in ieder geval gebrand op een goed resultaat. Maar wel met het koppie er bij, want nu een blessure oplopen is funest. De weekenden er na (Assen en Oschersleben) staat er namelijk een ‘dubbel’ op het programma en zijn er dus veel punten te verdienen.