Column Michael van der Mark: “Goed om weer eens aan de leiding te rijden, in het kampioenschap valt er nog wat te halen”

4809
Michael van der Mark aan de leiding in Race 2 in Portimão | © Randy van Maasdijk

De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Michael van der Mark die alweer voor het tiende seizoen in de World Superbike klasse rijdt en voor het vierde jaar bij het fabrieksteam van BMW. In deze column bespreekt de 31-jarige Van der Mark de afgelopen raceweekenden, zijn goede resultaten en zijn ongenaakbare teamgenoot.


Na weinig races in het eerste gedeelte van het jaar te hebben gehad staan we nu voor een drukke periode aan het einde van het seizoen. In de komende zeven weken hebben we vijf raceweekenden waarvan de laatste vier raceweekenden zelfs in vijf weken afgewerkt worden. Het scheelt dat het allemaal wel in Europa is maar ineens kan ik geen andere dingen meer inplannen omdat we moeten racen. Gezien die planning zal het ook belangrijk zijn om geen blessures op te lopen. Zo heeft Danilo Petrucci een hele zware blessure gehad en uiteindelijk was hij er alleen in Assen niet bij, daar kom je dus de komende weken niet meer mee weg.







De afgelopen races
Na een goede kwalificatie en minder goede races in Donington, een slechte kwalificatie en goede races in Most hadden we vorige week in Portimão een goede kwalificatie en goede races. In Most crashte ik tijdens de Superpole sessie, ik was bezig met een goede ronde maar je moet ‘m dan wel afmaken. Daardoor leek het een slecht weekend te worden maar in de wedstrijden kon ik het dankzij een goed racetempo rechttrekken. Dat was eigenlijk ook in Misano al het geval.

Het zit in de World Superbike klasse allemaal zo dicht bij elkaar momenteel. Je kunt vanaf de zestiende positie naar de negende plaats rijden maar daarna rijdt iedereen hetzelfde tempo, waardoor je niet meer verder naar voren komt. Het racen is nu anders dan dat het eerder was. Zo probeerde ik in Race 2 in Most zo lang mogelijk bij Toprak te blijven zodat ik daarna een voorsprong op de groep daarachter zou hebben. Als je daarna een constant tempo weet te rijden, dan rijden de anderen dat niet meer dicht. Als je een slechte kwalificatie hebt, of in de beginfase niet bij de eerste groep zit, dan maak je het jezelf heel lastig.

© BMW Motorrad Motorsport

Leiden
Het voelde goed om sinds lange tijd weer eens aan de leiding te rijden. Het was wel even wennen om weer met die coureurs te rijden die op een andere manier racen dan de coureurs daarachter. Als je vaak in dezelfde groep rijdt dan weet je wat iedereen doet, nu reed ik in een andere groep dus moest ik daar even aan wennen. Bij Toprak hoef je je bijvoorbeeld niet druk te maken, ook al ziet het er soms niet zo uit. Danilo Petrucci is daarentegen heel erg lomp, bij hem moet je echt goed oppassen. Het was in ieder geval lekker om er weer vooraan bij te zitten.

Voor de komende wedstrijden is het ook de bedoeling en de verwachting dat we weer op die posities rijden. Zo hebben we in Portugal bijna niks veranderd aan de motor, we hebben één keer wat geprobeerd wat niet werkte waardoor we weer teruggegaan zijn naar de basis. Die basis is goed en we kunnen momenteel meer vinden in de manier waarop er gereden moet worden dan dat we de afstelling gaan aanpassen.

© Randy van Maasdijk

Relaxed tijdschema
Ik vond het wel lekker om uit te kunnen slapen in Portimão. Ik wil niet klagen dat we om 09:00 uur op de motor moeten zitten maar iets later beginnen is toch zeker niet onprettig. Ook voor alle andere mensen in het team die lange dagen maken was dit tijdschema best wel fijn. Toch had ik wel gehoopt dat het tijdens onze race nog iets donkerder zou zijn, dat het echt tijdens zonsondergang was. Dat had misschien nog iets meer sfeer gebracht. Hoe dan ook denk ik dat het goed is dat de organisatie eens wat nieuws heeft geprobeerd. Soms moet je gewoon eens wat proberen, dan weet je pas echt of het werkt. In het verleden werd het WK Superbike ook gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe circuits te proberen voordat de MotoGP erheen ging. Hopelijk krijgen we ook snel weer nieuwe circuits op de kalender en dan heb ik het niet over circuits als Cremona.

Potentie in de eindstand
Ik sta momenteel negende in het kampioenschap maar het gat naar de vijfde plaats is niet groot. Daar zitten in deze slotfase van het seizoen zeker nog een paar posities winst in. Het is wel zo dat we altijd redelijk in de buurt van elkaar eindigen dus er valt zeker nog wat te halen. Ik denk dat het een mooi maar ook realistisch doel om dit jaar nog in de top vijf te eindigen, als we de vorm van het weekend in Portimão weten door te trekken dan kunnen we nog naar boven klimmen.

© BMW Motorrad Motorsport

BMW vs. de rest
In Portimão was Toprak natuurlijk weer fenomenaal en zette hij een nieuw record neer met dertien overwinningen op rij. Als je naar de kalender kijkt liggen alle circuits die nog gaan komen hem goed dus het kan maar zo zijn dat hij ze allemaal gaat winnen. Het is heel knap hoe hij om problemen heen kan rijden of hoe hij zoveel sneller dan de rest kan blijven rijden terwijl zijn banden versleten zijn. In Portimão was zijn snelste ronde in de race een 1’40.7 en zijn langzaamste ronde was een 1’41.2 dus dat is slechts een halve seconde verschil in twintig ronden. Als alles enigszins volgens plan verloopt komt die wereldtitel niet meer in gevaar.

De rest zal flink aan het werk moeten om het hem volgend jaar moeilijker te maken want hij zit in 2025 natuurlijk ook nog op de BMW. We beginnen nu alweer te horen dat we ‘gestraft’ moeten worden terwijl er genoeg andere fabrikanten zijn die ook jarenlang vooraan hebben gereden. We hebben nu de regel van het minimale gewicht waar één coureur zich heel druk om maakt, terwijl het helemaal geen verschil maakt. Dat wisten we van tevoren al dus we zullen zien wat ze tegen ons gaan gebruiken. Bij BMW wordt er in ieder geval niet stilgezeten, ook al gaat het nu zo goed.

Tot over vier weken,
Michael van der Mark


Lees hier de vorige columns:

50. Column Glenn van Straalen: “De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen”
49. Column Wilco Zeelenberg: “Van het succes op de Sachsenring naar een dramatisch weekend in Silverstone”
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.