Jack Doohan, zoon van vijfvoudig wereldkampioen en MotoGP Legend Mick Doohan, maakt in 2025 zijn debuut als fulltime F1 coureur. De Australiër tekende aan de vooravond van het F1 weekend in Zandvoort een contract bij Alpine waar hij in 2025 de teamgenoot wordt van Pierre Gasly.
Na de afgelopen twee jaar al reserverijder binnen het team actief te zijn geweest maakt Jack Doohan in 2025 bij Alpine zijn debuut als fulltime F1-coureur. De 21-jarige zoon van vijfvoudig wereldkampioen en MotoGP Legend Mick Doohan treedt daarmee in de voetsporen van zijn bekende vader die van 1989 t/m 1999 actief was in de koningsklasse, zij het op twee in plaats van vier wielen.
Doohan wordt binnen Alpine de opvolger van Esteban Ocon die na dit seizoen bij het team vertrekt en in 2025 uit gaat komen voor Haas.
Jack Doohan: “Ik ben zo blij dat ik promotie naar een fulltime F1 zitje heb veiliggesteld voor 2025 bij Alpine, ik ben heel dankbaar voor het vertrouwen van het management van het team. Het is heel erg goed gevoel om de eerste promovendus uit de Alpine Academy te zijn die een racezitje bij het team krijgt en ik ben iedereen die me gesteund heeft om dit werkelijkheid te laten worden extreem dankbaar. Het is een spannend moment, een dag van trots voor mijn familie en ik kijk ernaar uit om alles in me op te nemen en achter de schermen keihard te werken. Alpine heeft veel in me geïnvesteerd en ze hebben me ook vele kansen gegeven. Voor mijn gevoel ben ik snel in een F1-auto en kan ik mooie dingen laten zien, dus ik wil Alpine graag terugbetalen en samen met hen de volgende stap zetten. Ik denk dat het goed is om een jongeling zoals ik in het team te hebben, iemand die hongerig en gedreven is en die misschien een andere kijk op dingen binnen het team heeft.”
Mick Doohan
Mick Doohan, geboren op 04 juni 1965, in Brisbane Australië, maakte zijn Grand Prix debuut in 1989 in de kleuren van het Rothmans Honda Team. In zijn eerste seizoen eindigde de Australiër als negende, dit alles ondanks het missen van drie Grand Prix weekenden vanwege een vingerblessure. Na in zijn eerste seizoen al eenmaal op het podium te zijn geëindigd (derde plaats in Hockenheim), bleef Doohan zich in zijn tweede seizoen verbeteren en eindigde hij achter Wayne Rainey en Kevin Schwantz als derde in de eindstand. In 1992 leek Doohan op weg naar zijn eerste wereldtitel, hij won vijf van de eerste zeven races en leidde het kampioenschap met 53 punten totdat hij tijdens de kwalificatie van de Dutch TT in Assen zwaar ten val kwam en daarbij een gecompliceerde dubbele beenbreuk opliep. Deze blessure hield hem – mede vanwege complicaties – maar liefst vier Grand Prix weekenden langs de kant. Ondanks het missen van vier Grand Prix weekenden wist Doohan dat seizoen 136 WK punten te scoren, een aantal waarmee hij slechts vier punten tekortkwam voor het binnenhalen van de titel welke met 140 punten naar Rainey ging.
Na afloop van het seizoen 1992, onderging Doohan een correctieve operatie aan zijn rechterbeen. Deze operatie was succesvol maar nog voordat het 1993 seizoen begonnen was kreeg de Australiër opnieuw te maken met blessureleed. Bij een crash tijdens een test in Maleisië brak Doohan zijn pols, een blessure die ervoor zorgde dat hij niet volledig fit aan het nieuwe seizoen kon beginnen. Naast deze blessure bleek ook zijn in de wintermaanden geopereerde rechterbeen nog voor de nodige problemen te zorgen. Gedurende het seizoen werden de prestaties beter en beter hetgeen uiteindelijk resulteerde in de tweede plaats in de eindstand. Maar de aanhouder wint, in 1994 wist Doohan zijn eerste wereldtitel in de wacht te slepen. Het bleek het begin van een zeer succesvolle periode met maar liefst vijf wereldtitels op een rij.
In 1999 sloeg de pechduivel echter opnieuw toe, Doohan brak bij een crash tijdens een kletsnatte kwalificatie van de Spaanse Grand Prix zijn been opnieuw op meerdere plaatsen. Na deze tegenslag besloot Doohan het voor gezien te houden en zijn afscheid als fulltime MotoGP coureur aan te kondigen. In 2000 werd Doohan binnen het Honda fabrieksteam opgevolgd door niemand minder dan Valentino Rossi.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.