Finishpraat: Doorzettingsvermogen en kansen pakken

1937
Fabio Di Giannantonio | foto© VR46 Racing Team
Fabio Di Giannantonio | foto© VR46 Racing Team

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Deze editie gaat over de bijzondere ontwikkelingen in de MotoGP carrière van Fabio Di Giannantonio.

Vorig jaar leek Fabio Di Giannantonio zijn MotoGP zitje nog kwijt te raken. Toen Marc Marquez werd gecontracteerd bij Gresini Racing en Alex Marquez verlengde leek de Italiaan bezig te zijn aan zijn voorlopig laatste seizoen in de koningsklasse. World Superbike, Moto2, MotoGP testrijder of toch Repsol Honda in de MotoGP? Het waren allemaal opties die werden genoemd voor Di Giannantonio. Het leek in ieder geval zeker dat er bij Ducati geen plek meer voor hem was. Het moet voor Di Giannantonio een lastige periode zijn geweest. Veel coureurs gaan na zo’n moment alleen maar slechter presteren. Di Giannantonio bleek een vechter. Deze mentaliteit van hem was al bekend, want dat was al te zien in de Red Bull MotoGP Rookies Cup in 2015. Bo Bendsneyder was dat jaar simpelweg sneller, maar Di Giannantonio bleef maar vechten en weigerde om zich gewonnen te geven. Deze karaktereigenschap bleek – samen met een beetje geluk – Di Giannantonio’s redding in de MotoGP. Want nog geen jaar nadat hij de MotoGP zou moeten verlaten heeft hij een Ducati-fabriekscontract voor 2 jaar op zak en hij is in 2025 de enige samen met Pecco Bagnaia en Marc Marquez die over een Ducati GP25 mag beschikken.







In 2022 reed Di Giannantonio zijn eerste seizoen voor Gresini Racing in de MotoGP. Het werd een moeizaam jaar, waarbij hij vaak de laatste Ducati-coureur was. Toch kreeg hij nog een kans in 2023. Als je puur kijkt naar resultaten dan was de eerste seizoenshelft niet indrukwekkend en was het dan ook begrijpelijk dat hij geen contractverlenging kreeg. Maar wanneer je inzoomde op zijn prestaties was er al wel een duidelijke stijgende lijn zichtbaar. De races van Di Giannantonio waren goed, enkel vormden zijn kwalificatie en eerste ronden een probleem. Dit zorgde ervoor dat de Italiaan telkens een inhaalrace moest rijden. Nadat hij te horen kreeg dat Gresini Racing voor 2024 geen plek meer voor hem had, ging hij niet bij de pakken neerzitten. Sterker nog Di Giannantonio paste zaken aan – onder andere qua afstelling van de motor – en dit zorgde voor een verbetering. Langzaamaan kon Di Giannantonio zijn hoge tempo in de races meer en meer laten zien, omdat hij verder van voren kon vertrekken. Het hoogtepunt was de winst tijdens de voorlaatste Grand Prix in Qatar. Meer en meer werd duidelijk dat Di Giannatonio in de MotoGP thuishoorde. Maar waar? Soms moet je in je leven ook een beetje geluk hebben. Dit geluk bleek Luca Marini te zijn, die besloot om een VR46 Ducati in te ruilen voor een Repsol Honda. Op het laatste moment kwam er nog een plek bij Ducati vrij en toen was Di Giannantonio gezien zijn recente resultaten ineens de ideale rijder voor die plek. Di Giannantonio werd de teamgenoot van Marco Bezzecchi en kreeg in 2024 nog een laatste kans om zich te laten zien in de MotoGP.

Net als de gebroeders Marquez en Bezzecchi beschikt Di Giannantonio dit seizoen over een Ducati GP23. Alleen Marc Marquez bleek met deze motor sterker dan Di Giannantonio in de eerste seizoenshelft. De 25-jarige Italiaan is zijn teamgenoot Bezzecchi – die vorig jaar nog derde werd in het WK – de baas. De prestaties van Di Giannantonio bleven niet onopgemerkt, waardoor Ducati hem een officieel contract voor 2025 en 2026 aanbod. Volgend jaar krijgt hij de beschikking over een GP25 bij het Pertamina Enduro VR46 Racing Team. En zo heeft hij in 2025 ineens de beschikking over het beste materiaal wat er maar te verkrijgen is. Dan gaan we zien waar het echte plafond van Di Giannantonio ligt. En daar waren we waarschijnlijk zonder de transfer van Marini naar Repsol Honda nooit achter gekomen.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.