Met de internationale races in het Paasweekend wordt traditioneel het ONK seizoen geopend. Voor 2007 hebben we de zaken ruim van tevoren goed op orde. We beschikken over 2 tot in de puntjes getunede Ducati’s, die qua vermogen zich uitstekend kunnen meten met de hedendaagse Japanse concurrentie. In de Supersport klasse zijn we het enige team dat met een Ducati aan de start verschijnt.
Daarnaast hebben we begin maart in Spanje 4 dagen kunnen experimenteren, voorbereiden en afstellen. Met behulp van de informatie uit de telemetrie is veel inzicht verkregen en dat heeft ons geholpen gestructureerd naar een goede basisafstelling te werken.
Ghisbert was altijd al in goede lichamelijke conditie maar het afgelopen jaar heeft hij enorm gewerkt aan zijn fysiek. Menig uurtje heeft hij in de sportschool doorgebracht waar met lichte krachttraining en heel veel spinnen het uithoudingsvermogen op topsport peil is gebracht. Het wordt immers een belangrijk jaar: we zullen aan onze sponsor moeten laten zien dat we de investeringen waard zijn en met zijn allen aansprekende prestaties kunnen neerzetten.
6 April
Om Ghisbert kilometers te laten maken op zijn thuisbaan en de puntjes op de i te zetten qua afstelling, staan vandaag 4 Gridtime sessies op het programma. Een Gridtime sessie is een mogelijkheid om in blokken van 20 minuten ‘circuit tijd’ te kopen.
Vanaf de eerste sessie gaat het al heel erg goed. De weersomstandigheden zijn mild en we zien aan de mimiek van Ghisbert dat hij goed op zijn motorfiets zit. Dat blijkt ook uit de rondetijden. Gedurende de dag worden de tijden steeds scherper. De doorbraak in tijden komt als de achterschokdemper wordt vervangen. Die staat nog afgesteld op het circuit van Assen uit 2006.En het blijkt verbluffend te werken. Vanaf dit moment gaan de tijden nog verder naar beneden om uiteindelijk de dag af te sluiten met een verbluffende 1:44.8. Dat is zelfs sneller dan menig coryfee uit de Superbike 1000 klasse die ook aan het trainen zijn.
Ghisbert:
Het ging vandaag ongelofelijk soepel. Ik heb in tijden niet zo lekker gereden. Per sessie ging het beter en ik heb wat lopen experimenteren met de rijtechniek. Als dit zo blijft gaan heb ik goede hoop op een aansprekend resultaat in de race.
Zaterdag 7 april Vandaag de kwalificatie trainingen voor de races op 2e Paasdag. Met de geweldige dag en resultaten van gisteren in het achterhoofd wordt vol goede moed aan de eerste trainingssessie begonnen. Helaas! In de derde ronde verliest Ghis de voorkant in de Ruskenhoek bij het omleggen van de korte rechter naar de linkerbocht. Op iets te koude banden de fiets zo fel en snel omleggen, vergt teveel van de voorband. Met een schuiver belandt hij in de grindbak.
In de pitbox blijkt de schade mee te vallen en amper 2 uur later heeft onze toegewijde technische crew de machine weer startklaar. De 2e kwalificatie gaat een stuk beter. Nu bouwt Ghisbert de sessie langzaam op naar een indrukwekend tempo. Het is altijd even afwachten hoe iemand weer op de baan gaat na een schuivertje. De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat de crew mentaal meestal meer is aangedaan dan onze jonge Ankevener.
Ghisbert:
‘Ik wilde in de eerste sessie te snel te veel. Het is me in het verleden ook wel eens overkomen en het is soms moeilijk om mijn enthousiasme en honger naar goede resultaten te kanaliseren. Gewoon dom om met nog te koude banden op koud asfalt zo gretig van start te gaan. Ik dacht zo vroeg mogelijk in de training de pole tijd neer te zetten. Gelukkig ging het in de 2e training allemaal een stuk beter. Het ritme kwam er snel weer in en ik ben erg blij met de 2e trainingstijd voor de race.’
Zondag 8 april
Wegens de eerste Paasdag is het absoluut stil op Assen. We gebruiken deze dag om de pitbox netjes te maken voor morgen en wat andere kleine bezigheden. ‘s Middag met het hele team naar de bowlingbaan in Veendam en daarna een hapje eten in Winschoten. Vroeg naar bed voor de race van morgen.
Maandag 9 april
Om 12:50 uur staat de eerste ONK Supersport wedstrijd van 2007 op de agenda. Met de start is Ghisbert goed weg. Als 2e komt hij de Haarbocht door om direct daarna de 1e positie op te eisen. Het rondje daarna moet hij deze prijsgeven aan Arie Vos, de Nederlands kampioen van 2006. Ghisbert zit in de staart van Arie en alsof met een elastiek aan elkaar verbonden, nemen zij ronde na ronde meer afstand van de concurrentie. Dan wordt de wedstrijd stilgelegd door een code rood. In bocht 2 (Madijk) is een rijder ten val gekomen en hij heeft medische assistentie nodig.
Omdat slechts een aantal ronden is gereden vindt een herstart plaats. Nog 7 ronden dienen te worden afgelegd. Deze keer is Ghisbert ook weer prima weg. Als 2e komt hij de Haarbocht in. Arie Vos ligt op kop. Na de dubbele rechterbocht van Ossebroeken verschijnt de hairpin van de Strubben, de moeilijkste en langzaamste bocht van het circuit. Arie en Ghisbert duiken er in op millimeters van elkaar, direct gevolgd door de rest van het veld. Vos draait het gas iets te gretig open en verliest de achterkant. Hij valt. Ghisbert zit er te dicht op en kan hem er niet meer omheen sturen. Hij raakt de motor van Arie en komt ook ten val. Wat een ramp. De rest van het veld kan er omheen sturen en Ghisbert en Arie blijven achter in de Strubben.
De race zit er op voor Ghis. Zelfs al zou de schade gering zijn en hij de motor weer aan de praat zou kunnen krijgen, is de achterstand nu te groot. De marshalls helpen de rijders en het materiaal naar de kant. Ghisbert komt op eigen kracht over de paddock naar de pitbox. Hij geeft aan dat hij nog een paar ronden wil rijden. De motorfiets is niet al te erg beschadigd en Ghisbert krijgt groen licht van de team manager. Hij rijdt door de pitstraat terug naar de baan om weer deel te nemen aan de race zonder enige kans op punten. Nog 4 ronden heeft hij de gelegenheid om te laten zien wat hij waard is. Al snel rijdt hij weer lage 1.45ers en haalt hij de ene na de andere deelnemer in.
Ghisbert:
‘Het was een mooie race. Het starten gaat me inmiddels goed af. Jammer van het incident met Arie. Dat soort dingen komen nu eenmaal voor. Ik ben in ieder geval blij dat ik daarna nog een paar rondjes heb kunnen rijden om de fans te kunnen laten zien dat we zelfs na een forse tegenslag altijd weer terugkomen. Graag tot ziens op de volgende race!
Ondanks dat de race niet compleet verreden kon worden, hoopt het Fabricom-MCT Racing team dat zij op de juiste wijze haar visitekaartje aan de Nederlandse racesport heeft overhandigd. We zijn er van overtuigd dat we een positieve bijdrage kunnen leveren aan de competitie en de amusementswaarde van de Nederlandse wegrace motorsport. We zijn van de kant af!