De columns van enkele Nederlandse prominenten die actief zijn op het wereldtoneel van de motorsport zijn ook in 2024 weer te lezen op Racesport.nl. Eén van die prominenten is Wilco Zeelenberg, de voormalig Grand Prix en World Supersport coureur die tegenwoordig de teammanager is van het Trackhouse Racing team. In deze column heeft de 57-jarige Nederlander het over het succes op de Sachsenring, de teleurstelling in Silverstone, zijn tweede rijder voor 2025 en de planning voor de tweede helft van dit seizoen.
Geen punten in Silverstone
Het was weer een hectisch en druk weekend in Silverstone. Na een heel goed weekend op de Sachsenring hadden we in Silverstone natuurlijk qua resultaten helemaal geen goed weekend. Als beide coureurs ten val komen is dat voor het team een groot drama, gelukkig gebeurde het niet in een duel maar was het een incident in de eerste ronde. Raúl remde zichzelf onderuit in de strijd met Luca Marini terwijl Miguel op dat moment aan de buitenkant reed. De gecrashte machine van Raúl tikte net de achterkant van die van Miguel aan waardoor ze er allebei af gingen.
Slechter kun je het niet treffen maar dit soort dingen kunnen gebeuren wanneer de lichten uitgaan. Het gaat er dan ook niet om hoe deze race voor ons ten einde is gekomen maar hoe we weer opstaan voor de volgende race. We waren weliswaar niet zo sterk als op de Sachsenring maar de rondetijden waren niet slecht en het gevoel was goed, maar met acht Ducati’s bij de eerste tien is het natuurlijk lastig te zeggen dat je aanspraak wilt hebben op het podium.
Ook de Sprint race viel voor ons al gauw in duigen vanwege het incident van Franco Morbidelli en Marco Bezzecchi in de eerste bocht. Godzijdank werd er niemand anders geraakt en dan mag je als team alsnog blij zijn dat je in de top tien eindigt. Echter levert een tiende plaats in de Sprint race geen punten op dus sta je alsnog met lege handen.
Succes op de Sachsenring
Als we nog even terugblikken naar wat er gebeurd is sinds de vorige column hadden we ook nog het goede weekend op de Sachsenring waar we met beide coureurs op de eerste startrij stonden. Met name Miguel zat er in de Sprint race goed bij waarin hij knokte voor het podium, dat zijn de posities waar je als team wilt zijn. Ik ben blij dat we hebben laten zien dat het kan, want als je het één keer gedaan hebt moet het ook een tweede keer kunnen. Het betekent dat de potentie er is. Maar elk circuit heeft uiteindelijk weer z´n eigen karakteristieke eigenschappen, zo is de Sachsenring natuurlijk een heel bijzonder circuit met zoveel linkerbochten. Dat lag onze coureurs en onze machine dat weekend goed dus het was fijn om te zien dat zulke resultaten erin zitten. Zoals ik al eerder gezegd heb doen we goed mee en zijn we absoluut niet langzaam, maar uiteindelijk wil je wel bij de top horen en in het vizier zijn van de tv en het publiek. Dat valt niet mee als telkens achtste, negende of tiende wordt.
Zomerstop
Ik ben in de zomerstop gewoon thuisgebleven en niet op vakantie geweest, mede omdat het buiten Nederland in vrijwel heel Europa zo’n 40°C was en daar had ik ook niet echt zin in. Daarnaast hadden we nog behoorlijk veel werk te verzetten en dan is het wel eens fijn om gewoon drie weken niet te hoeven reizen. Ik ben er zeker nog wel een paar dagen tussenuit geweest om te mountainbiken, naar het strand te gaan of met een bootje te varen maar het beviel prima om even thuis te zijn. Dan zijn die drie weken alweer heel snel voorbij.
Naast de speciale kleurstelling voor het 75-jarig bestaan van het kampioenschap rijden wij vanaf nu voor de rest van het seizoen met een andere kleurstelling die meer in lijn staat met wat Trackhouse Racing gebruikt bij de auto’s. Iedereen weet inmiddels dat we een Amerikaans team zijn dus de Amerikaanse vlag is weg en we rijden nu met het zilver en blauw van Trackhouse. Die naam staat nu groter op de kuip waardoor we hopen dat we nog wat meer naamsbekendheid genereren en daarmee grotere sponsordeals kunnen tekenen. Daarom – en omdat we ook een nieuw aerodynamisch pakket hebben – moesten alle kuipen opnieuw gespoten worden dus dat was nog een flinke klus in de zomerstop.
Toekomstige rijdersbezetting
Vlak na het weekend op de Sachsenring werd de contractverlenging van Rául bekendgemaakt en we zijn nu druk bezig met het contracteren van een tweede rijder voor 2025. Op dit moment kan ik daar nog niets over zeggen maar ik verwacht dat het niet meer zo lang zal duren voordat het bekend wordt. Zoals ik afgelopen weekend ook tegen andere media heb gezegd is iedereen met iedereen aan het praten op dit moment dus het kan nog alle kanten op. Op dit moment kan ik er nog niets over kwijt.
Trackhouse in de MotoGP paddock
Een jaar geleden kwam Trackhouse Racing eigenaar Justin Marks voor het eerst naar een MotoGP race op de Red Bull Ring en nu zijn we al op de helft van ons eerste seizoen met onder andere een podiumfinish. De starts van RNF werden ontnomen maar het hele team bleef behouden waardoor het snel kan gaan. In principe verander je dan alleen van eigenaar. Mits alle neuzen dezelfde kant op staat, en weet te overtuigen dat de setup van het team helemaal niet zo slecht was, is het mooi om te zien dat het in de sneltreinvaart kan gaan. We hebben het eerste podium inmiddels behaald maar willen natuurlijk blijven verbeteren. In de afgelopen twaalf maanden is er enorm veel werk verricht en hebben er grote veranderingen plaatsgevonden, ondanks dat het personeel hetzelfde is. De verwachtingen voor het team zullen in de toekomst wel bijgesteld worden dus dat is iets waar we mee aan het werk gaan. We willen meer en dat houdt voor volgend jaar onder andere nieuw materiaal en nieuwe trucks in, dus we zijn echt wel aan het door ontwikkelen.
De resterende kalender
Uiteindelijk gaan we dit jaar niet meer naar Kazachstan en India en in mijn ogen zijn de organisatoren van dergelijke Grands Prix alleen op geld uit. Als je bijvoorbeeld naar India kijkt moesten alle coureurs daar een bepaald percentage afstaan van hun verdiensten van dat weekend. Dat geldt heeft men ontvangen maar Dorna heeft hun betaling dan weer niet ontvangen. Ze zijn hun afspraken niet nagekomen en dan moet je als Dorna ook gewoon keihard zijn: als ze hun verschuldigde bedrag van vorig jaar nog niet hebben betaald dan gaan we dit jaar ook niet. Het is pijnlijk voor de fans en voor de teams die alle reizen al hadden geboekt maar uiteindelijk wordt alles geretourneerd dus dat is in ieder geval goed geregeld. Maar het blijft veel extra werk waar je niet op zit te wachten en het ongewis voor waar je later in het seizoen nog heen moet is wel lastig. Een tweede keer naar Misano is dan geen slechte oplossing.
Tot over vier weken,
Wilco Zeelenberg
Lees hier de vorige columns:
48. Column Collin Veijer: “Het was heel gaaf om eens in de Formule 1 paddock te zijn”
47. Column Michael van der Mark: “Als ze Toprak de kans gunnen weet ik zeker dat hij voorin meerijdt in de MotoGP”
46. Column Glenn van Straalen: “De Superpole sessie al op vrijdag hebben is zeker niet gunstig”
45. Column Wilco Zeelenberg: “We willen graag door met onze huidige coureurs”
44. Column Collin Veijer: “Het wordt een mooi weekend in Assen maar we moeten wel gefocust blijven”
43. Column Michael van der Mark: “Fijn om zekerheid te hebben, de stap die BMW gemaakt heeft is heel groot”
42. Column Glenn van Straalen: “Even rust was fijn maar zeven weken is veel te lang”
41. Column Wilco Zeelenberg: “We zitten in een hectische periode, dit voelt niet als een normaal seizoen”
40. Column Collin Veijer: “De ene overwinning betekent niet meer dan de andere, ik wil altijd winnen”
39. Column Michael van der Mark: “Wat Glenn en Collin hebben laten zien is geweldig”
38. Column Glenn van Straalen: “Een thuisrace is mooi maar gelukkig is het er maar één per jaar!”
37. Column Collin Veijer: “De nieuwe motor is echt heel goed”
36. Column Wilco Zeelenberg: “Acosta verrast, en we zagen een andere Márquez in Qatar”
35. Column Collin Veijer: “Mijn doel, het dit seizoen beter doen dan in 2023”
34. Column Michael van der Mark: “Het is goed dat Toprak dezelfde feedback geeft als ik”
33. Column Wilco Zeelenberg: “Dit was de meest hectische periode die ik ooit heb gehad”
32. Column Glenn van Straalen: “Het hebben van een snelle teamgenoot gaat mij sterker maken”
31. Column Michael van der Mark: “Collin heeft een geweldige prestatie geleverd, ik had het stiekem al verwacht”
30. Column Collin Veijer: “Als ik dit weekend weer kan winnen dan zal ik dat doen, ik kom hier om te winnen”
29. Column Wilco Zeelenberg: “Het mooist is om de wereldtitel pas in Valencia te behalen, het wordt een echte titanenstrijd”
28. Column Glenn van Straalen: “Het was lastig om onze doelstellingen aan te passen”
27. Column Michael van der Mark: “Samengevat was het seizoen k** maar het weekend in Portimão heeft veel vertrouwen gegeven”
26. Column Wilco Zeelenberg: “De komende overzeese trip wordt de ergste van het seizoen”
25. Column Glenn van Straalen: “Het is goed om regelmatig het Wilhelmus in de paddock te horen”
24. Column Michael van der Mark: “De overstap van Jonathan heeft me verrast, hij heeft niets meer te bewijzen”
23. Column Collin Veijer: “Het kwam wellicht als een verrassing maar ik werk er hard voor”
22. Column Wilco Zeelenberg: Over de pech in Oostenrijk, de nieuwe reglementen omtrent bandenspanning en Collin Veijer
21. Column Glenn van Straalen: “De WorldSBK kalender zou anders zijn als ik het voor het zeggen had”
20. Column Michael van der Mark: “De acht uren van Suzuka in 2024, waarom niet?”
19. Column Collin Veijer: “Ik had voorafgaand aan het seizoen geen verwachtingen, het niveau is heel hoog”
18. Column Wilco Zeelenberg: “De zomerstop was lang maar we hebben zeker niet stilgezeten”
17. Column Glenn van Straalen: “Het was heel heet in Imola, een kromme clip-on maakte dat niet makkelijker”
16. Column Michael van der Mark: “Ik hoop dat ik in Most weer aan de start kan staan”
15. Column Collin Veijer: “Van de uitloopronde heb ik wel echt ontzettend genoten”
14. Column Wilco Zeelenberg: “De Dutch TT zal altijd speciaal voor mij zijn”
13. Column Glenn van Straalen: “Het is de bedoeling om full-time bezig te zijn met de motorsport”
12. Column Michael van der Mark: “Toprak is een geweldige aanwinst voor BMW”
11. Column Collin Veijer: “Ik moet zelf het vertrouwen zien te krijgen, dat is onderdeel van het proces”
10. Column Wilco Zeelenberg: “Ik maak me zorgen, er staat nu zoveel druk op de rijders”
9. Column Glenn van Straalen: “Ik ben samen met het EAB Racing Team naar een hoger niveau gegroeid, we kunnen nog mooie dingen laten zien”
8. Column Michael van der Mark: “Het ging zo snel, ik wist meteen dat het fout zat”
7. Column Collin Veijer: Dit is hoe ik een Grand Prix weekend op een nieuw circuit voorbereid
6. Column Wilco Zeelenberg: “Ik vraag me af of het beoogde doel van de Sprint races behaald wordt”
5. Column Glenn van Straalen: Zo rijd ik op het TT Circuit Assen
4. Column Michael van der Mark: “De agressie in de MotoGP is te verklaren”
3. Column Collin Veijer: “Het doel is om de beste rookie te worden”
2. Column Wilco Zeelenberg: “Wij hoeven voor niemand onder te doen”
1. Column Glenn van Straalen: “Het kampioenschap klopt nog van geen kant!”
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.