Pecco Bagnaia werd zondagmiddag derde in de MotoGP race op Silverstone. De Italiaan reed lange tijd aan de leiding maar moest zijn tempo laten zakken toen hij problemen kreeg met zijn banden.
Met in totaal zestien punten uit twee races was het raceweekend in Silverstone niet een bepaald succesvolle voor Pecco Bagnaia. De Italiaan ging als koning de zomerstop in omdat hij vanwege de fout van Jorge Martin op de Sachsenring voor het eerst sinds de seizoensopener in Qatar weer de leiding in het kampioenschap in handen had. Vervolgens ging hij ook nog eens trouwen en wist hij tijdens de World Ducati Week op het Misano World Circuit Marco Simoncelli de ‘Race of Champions’ te winnen.
Ondanks dat Bagnaia goed aan het weekend begon, en zich als tweede kwalificeerde, ging het zaterdagmiddag al mis in de Sprint race doordat hij zichzelf onderuit remde en ten val kwam. Het betekende dat hij geen punten scoorde en racewinnaar Jorge Martin de leiding in het kampioenschap weer overnam.
In het verleden hebben we gezien dat de tweevoudig en regerend MotoGP kampioen altijd keihard terugslaat na een slecht resultaat en dat leek ook zondagmiddag op Silverstone het geval te zijn. Bagnaia kwam goed uit de startblokken en nam meteen de leiding in handen voor titelconcurrent Jorge Martin, teamgenoot Enea Bastianini en polesitter Aleix Espargaró. Hij hield dit voor meer dan de helft van de race vast maar totdat hij in de twaalfde ronde werd gepasseerd door Martin.
NOW WE’VE GOT A RACE ON! 🔥@88jorgemartin leads!!! 🔄#BritishGP 🇬🇧 pic.twitter.com/yVQiAIAnci
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 4, 2024
Vervolgens was het duidelijk dat hij niet zoveel grip over had als zijn teamgenoot waardoor Bastianini hem twee ronden later ook kon passeren. Espargaró was al ver teruggevallen waardoor die geen bedreiging meer vormde en Bagnaia daarmee in ieder geval nog mee mocht naar het podium. Dat hij verslagen was door zijn merkgenoten, die nota bene Ducati aan het einde van dit seizoen zullen verlaten, zat hem niet lekker maar had wel een reden.
The Beast in now unleashed! ⚠️
Can he close in @88jorgemartin?! 🤔#BritishGP 🇬🇧 | #MotoGP75 pic.twitter.com/1R37ZDkAgL
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) August 4, 2024
Pecco Bagnaia: “Het eerste wat ik na de race wil doen is kijken naar de data om te zien wat ik fout heb gedaan. Eerlijk gezegd dacht ik dat ik alles wat betreft mijn racetempo en de banden goed aan het managen was maar toen Jorge [Martin] mij inhaalde zag ik dat hij het beter voor elkaar had dan ik. Ik verloor een paar keer de voorband en Enea [Bastianini] haalde me daardoor ook in. Ik besloot wat langzamer te gaan rijden en de race uit te rijden want dat was in deze belangrijker dan vechten voor een betere positie. Hoe dan ook, Enea en Jorge waren vandaag sneller dan ik dus ik probeerde gewoon het maximale te doen en in dit geval was dat de derde plaats.
Het is niet de eerste keer dat dit gebeurd is, want iedere keer wanneer ik niet helemaal blij ben met de voorband heb ik ook meer bandenslijtage aan de achterkant. Dat komt omdat ik de voorband niet genoeg kan forceren en daardoor meer moet sturen met de achterkant. Daardoor had ik nu dus meer bandenslijtage aan de achterkant. Hoe dan ook ben ik blij met het resultaat, het is jammer dat ik in de Sprint race gecrasht ben. We gaan nu naar Oostenrijk waar ik graag rijd en wat beter bij mijn rijstijl past, we zullen proberen te herhalen wat we daar vorig jaar hebben gedaan.”
Op vrijdag was het veel zonniger en warmer in Silverstone dan op zaterdag en zondag waardoor hij niet zijn gewenste hard-compound voorband kon gebruiken en moest kiezen voor de medium-compound. Dit lag volgens Bagnaia ten grondslag aan zijn gripproblemen in de tweede helft van de race.
Pecco Bagnaia: “Normaalgesproken stuur ik de motor met de voorkant, ik forceer die meer als ik goede ‘support’ heb van de voorband. In deze race had ik dat niet en het gebeurde heel vaak dat de voorband blokkeerde of dat ik ‘m kwijtraakte. Het was heel moeilijk om de motor af te stoppen, ik ging vaak wijd en moest de motor sturen met de achterkant. Ik had teveel wielspin en daardoor was mijn achterband op. Dat is mijn rijstijl en dat is moeilijk te veranderen in één weekend.
Het was ook niet een normale race wat betreft de voorband, het lag simpelweg aan de weersomstandigheden. In de normale situatie zouden we racen met de hard-compound voorband en daarmee heb ik niet de problemen die ik nu had.”
In de eerste helft van dit seizoen had Bagnaia duidelijk de overhand op zijn teamgenoot maar nu Bastianini weer volledig fit is en zich goed kwalificeert kan hij races domineren, zoals de Italiaan afgelopen weekend heeft laten zien met zijn eerste ‘dubbel’ sinds de Sprint races zijn ingevoerd. Ondanks dat Martin qua punten momenteel de voornaamste concurrent is van Bagnaia is Bastianini met een achterstand van 49 punten op de regerend wereldkampioen zeker nog een kanshebber. Hulp wordt dan ook niet verwacht, zegt Bagnaia.
Pecco Bagnaia: “Het is duidelijk dat Enea, als hij al sterk is vanaf vrijdag, echt moeilijk te verslaan is, want hij staat erom bekend dat hij heel sterk is in het laatste deel van de race – en dat liet hij vandaag precies zien. Hij gaat volgend jaar naar een ander team dus ik verwacht zeker geen ‘hulp’ van hem in de titelrace.”
Dit podium in Silverstone was de 43e voor Bagnaia in de MotoGP klasse en daarmee is hij nu de Ducati coureur met de meeste podiumfinishes in de koningsklasse.
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 16 t/m 18 augustus op de Red Bull Ring in Oostenrijk.
Handige links Monster Energy British Grand Prix :
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.