De Internationale wegracetopper van toen: Troy Corser

5137
troy-corser
Troy Corser - seizoen 2005 | foto© Henk Teerink

De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Troy Corser.

cmsnl.com
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!





 

  • Naam:Troy Corser
  • Bijnaam:The Croc
  • Geboren op:27-11-1971
  • Nationaliteit:Australiër
  • Woonplaats:Wollongong, Australië
  • Start wegrace carrière:Vanaf 1983 gestart met motorcross, wegrace in 1989
  • Actief geweest in:Supermotard, Australian 250 Production, Australian Superbikes, AMA Superbike Championship (MotoAmerica), WorldSBK & 500cc World Championship
  • Aantal titels:1993 Australian Superbike Championship, 1994 AMA Superbike Championship, 1996 & 2005 World Superbike Championship
  • Einde wegrace carrière:2011, laatste race was op 16 oktober in Portimão
  • Huidig beroep:Rijderscoach en trainer en sinds kort eigenaar van mijn eigen racingschool genaamd Troy Corser Racing School. Daarnaast als commentator actief in het Australian Superbike Championship

Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?

Ik raakte besmet met het racevirus door Wayne Gardner, die ook uit Wollongong kwam. Als kind dat opgroeide, keek ik naar Wayne toen hij in de jaren 80 in de Grand Prix racete. Dat is zo’n beetje hoe wegracen in mijn leven is gekomen door naar hem te kijken.

Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?

Ik zou zeggen Noriyuki Haga, in de tijd dat we teamgenoten waren bij Yamaha. Ik stapte in 2007 op die motor en het was op dat moment zo’n beetje zijn motor. We streden bijna elke race tegen elkaar. Als teamgenoot was het zeker Haga.

Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?

Laten we zeggen de beste racemotor, ik vond de Aprilia RSV 1000 echt geweldig. Om de één of andere reden voelde ik me echt thuis bij de motor en het chassis. Het was gewoon een hele fijne motor om op te rijden.

Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Laguna Seca. Ik heb het daar altijd erg naar mijn zin gehad en ik heb er twaalf podiumplaatsen behaald in de World Superbikes. Het is een fantastisch circuit en de Corkscrew is zonder twijfel één van de beste bochten ter wereld. Alles bij elkaar is het gewoon een geweldig circuit om op te rijden.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

Waarschijnlijk de momenten dat we dieren tegenkwamen op het circuit. Bijvoorbeeld, op Phillip Island duik je een bocht in en zitten er ineens meeuwen op de baan en de volgende ronde zijn ze verdwenen. Ik zou zeggen dat dit soort momenten het vreemdste zijn om mee te maken, wilde dieren tegenkomen op de baan.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Eerlijk gezegd heb ik het nooit zo goed gedaan in Assen. Ik heb er nooit gewonnen. Ik denk dat de lay-out van het circuit vrij vlak was, ik hield altijd van circuits met een beetje glooiing als ik er racete. Assen was voor mij een ronde waar ik nooit naar uitkeek omdat ik het circuit niet echt leuk vond.

troy-corser
Troy Corser | foto© Russell Colvin

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Alle vrienden en connecties die je tijdens het racen maakt. Je ontmoet verschillende mensen uit alle lagen van de bevolking. Dus het ontmoeten van mensen onderweg is waarschijnlijk het beste wat ik aan racen heb overgehouden.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?

Ik begon met het coachen van coureurs en startte de Racing School Europe op. Dat heb ik 11 jaar gedaan, voordat ik besloot om terug te keren naar Australië.

Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?

Ja, dat ben ik. Zoals ik al eerder zei, werk ik in het Australische Superbike-kampioenschap als commentator op het circuit, samen met Mark Bracks. Ik rijd bij de ASBK-rondes samen met Steve Martin mensen rond op een duoseater. Het is erg leuk. Ik vind het geweldig om samen met mensen als, Steve, Chris Vermeulen en Garry McCoy bij het kampioenschap betrokken te zijn.

Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?

Ik zou heel graag nog eens op de Yamaha YZR500 uit 1997 willen rijden. Ik was vrij onervaren op die motor toen ik er voor het eerst op reed. Ik reed alleen de eerste zeven rondes van dat jaar. Het team had geen geld meer of zo, dus stapte ik uit het team. Het zou leuk zijn om nog een keer weer op zo’n motor te zitten.

Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?

Marc Márquez. Alleen al vanwege de manier waarop hij van de Honda is gesprongen en heeft bewezen dat hij gewoon een snelle motor wil en wil rijden. Hij kreeg daar nogal wat kritiek op. Marc is gewoon een coureur die nog niet klaar is met het winnen van kampioenschappen. Dus ik heb veel respect voor wat hij heeft gedaan.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Cameron Swain. Ik heb een beetje met hem samengewerkt en ik heb gezien wat hij hier in Australië heeft gedaan en daarna overzee sinds hij racet in de FIM Yamaha R3 bLU cRU World Cup. Cam groeit en wordt volwassen als coureur. Voor zo’n kind heeft hij een goede kop op zijn schouders. Ik heb met hem gewerkt aan zijn rijtechniek. We praten over dingen en hij luistert. Hij probeert wat ik hem zeg en het werkt. Ik geloof echt dat Cam een goede kans maakt om internationaal mee te doen aan het wereldkampioenschap.

Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?

In de MotoGP gaat het denk ik tussen Pecco [Bagnaia] en Marc [Márquez]. Ik denk dat Jorge Martín nog wel een crash of twee zal meemaken. Het wordt interessant om te zien hoe hij met de druk omgaat.
In de World Superbikes zou ik Nicolò Bulega graag zien winnen. Hij is een goede jonge knul. Het is nog maar de vraag wie het kampioenschap gaat winnen. Ik zou Toprak [Razgatlıoğlu] willen zeggen, alleen al vanwege de manier waarop hij rijdt. Maar hij lijkt een beetje op Márquez. Toprak neemt iets te veel risico’s op de baan en crasht regelmatig. Het is allemaal prima, maar op een dag is het geluk op en raakt hij gewond. Hij heeft nog geen grote crash gehad en derhalve geen ernstige blessures. Dus dat wordt de test. Als dat gebeurt, zal dat hem echt uittesten als coureur – kijk maar naar Marc en wat hij heeft gedaan en terugkwam tot wat hij nu doet, Jorge Lorenzo, toen hij zijn sleutelbeen brak, wegging, het liet opereren en terugkwam, dat soort kracht. Dus dat zullen we afwachten hoe Toprak met een dergelijke situatie om zal gaan.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?

Ik vind eerlijk gezegd dat ze een aantal hulpmiddelen voor coureurs moeten weghalen. Het is allemaal een beetje te gemakkelijk geworden om snel te gaan. Wat ik daarmee bedoel is dat je de hulpmiddelen hebt waarbij je als coureur niet zelf echt de volledige vaardigheid hoeft te hebben om snel rond te gaan, dit omdat je spullen hebt die je daarbij helpen. Voor mij is dat geen goede zaak. Je moet mensen nog steeds leren hoe ze op de juiste manier veilig en snel rond kunnen gaan op een motor. Maar voor de show wil je coureurs af en toe een beetje uit het zadel zien komen, banden zien roken, wheelies zien maken enzovoort. Dat hoort allemaal bij het racen. Tegenwoordig is het racen af en toe een beetje saai om naar te kijken, omdat ze ronde na ronde voorbijkomen zonder dat er eigenlijk iets gebeurt. Daarom vind ik het leuk om races te houden als het weer een beetje tegenzit, want dan gaan coureurs echt iets anders doen in plaats van alleen maar rondjes rijden.

 Wil je nog iets toevoegen?

Voor mezelf om terug te keren naar Australië en betrokken te zijn bij het Australische Superbike-kampioenschap, ik keek natuurlijk altijd van een afstandje naar wat er gebeurde als ik er niet was. Nu ik naar de wedstrijden ga en erbij betrokken ben, zie ik een paar dingen die ik ga proberen een beetje te veranderen. Gewoon langzaam en gestaag. Er zijn een paar dingen die me zijn opgevallen, een paar opmerkingen die ik heb gekregen van mensen in de paddock, misschien vertellen ze mij dingen anders dan aan andere mensen. Ik denk dat sommigen van hen me dat vertellen omdat ik misschien een kans heb om hier iets te veranderen ten voordele van het team en de organisatie. Dus daar kijk ik nu echt naar uit. Ik wil wat meer betrokken raken bij het kampioenschap zelf. Zelfs helpen met de ontwikkeling van de coureurs. Ik denk dat ik wel een paar coureurs kan oppikken die wat meer coaching en training willen, want ik heb al met een paar jongens gewerkt, zoals Jake Farnsworth en zelfs Cameron Dunker. Ik wil proberen die kant van de dingen te laten groeien, de rijopleiding, vooral voor de jongere rijders. Daar kijk ik naar uit voor de rest van dit jaar en voor de toekomst.

Met dank aan: Russell Colvin

Eerdere items:



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | InstagramX | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.