Het MotoGP wereldkampioenschap bevindt zich momenteel in een overgangsfase. Met de komst van Liberty Media als mogelijke nieuwe aandeelhouder, de nieuwe reglementen die in 2027 van kracht zullen worden, een nieuwe invulling van het FIM MotoGP Stewards Panel en coureurs die steeds meer betrokken worden bij andere en nieuwe verplichtingen om de sport nog aantrekkelijker te maken bij het grote publiek is het kampioenschap volop in beweging.
Dorna CEO Carmelo Ezpeleta sprak onlangs openlijk over de baanbrekende veranderingen die de MotoGP te wachten staat. Met name de komst van Liberty Media als de mogelijke nieuwe aandeelhouder deed eerder dit jaar het nodige stof opwaaien. Maar volgens Ezpeleta bepaalt en blijft Dorna gewoon de koers van het MotoGP wereldkampioenschap bepalen zoals men dat ook tot op heden doet met het Canadese Bridgepoint als de grootste en belangrijkste aandeelhouder van Dorna. Sterker nog, de deal met Liberty Media is nog niet eens rond en zal indien deze door de Europese mededing autoriteiten pas op zijn vroegst vanaf 2025 ingaan.
Carmelo Ezpeleta: “Tot het moment dat de toezichthouder zijn goedkeuring geeft, hebben we helemaal nog geen relatie met Liberty Media.”
Op dit moment blijft het Canadese Bridgepoint de belangrijkste aandeelhouder. Wanneer de Europese mededingingsautoriteit de overname definitief goedkeurt, zullen de F1 en de MotoGP pas definitief in handen komen van Liberty Media – dat voornemens is om 84% van de Dorna-aandelen over te nemen van Bridgepoint en dat sinds enige jaren al wel 100% van de commerciële rechten van de Formule 1 in handen heeft.
Carmelo Ezpeleta: “We maken als het zover is onderdeel uit van dezelfde groep en uiteraard zullen we met elkaar praten als de tijd daar is. Maar het zijn en zullen twee totaal verschillende en gescheiden bedrijven blijven.”
Nu waren er onlangs ook al de nodigde geruchten dat Ezpeleta – die met zijn familie en een aantal leden van het huidige Dorna management op dit moment nog zo’n 20% van de Dorna aandelen in zijn bezit heeft – na de overname plaats zou moeten maken voor een andere en nieuwe door Liberty Media aangestelde CEO. Maar de Spanjaar blijkt nog niet van plan te zijn om na de eigendomsoverdracht de touwtjes uit handen te geven, integendeel zelfs zo blijkt.
Carmelo Ezpeleta: “Ik ga nog een paar jaar op dezelfde voet door als voorheen. Natuurlijk gaat mijn leeftijd een rol spelen en is alles afhankelijk van mijn gezondheid. Maar op dit moment voel ik me goed en de afspraak met hen is dat ik aan het roer zal blijven staan en leiding blijf geven aan het kampioenschap.”
Ezpeleta sprak ook over de problemen die moeten worden opgelost om het MotoGP wereldkampioenschap spannender en eerlijker te maken. Te beginnen met bepaalde beslissingen van het FIM MotoGP Stewards Panel dat de afgelopen tijd de nodige kritiek te verduren kreeg en regelmatig zorgde voor de nodige discussies.
Carmelo Ezpeleta: “Na de puinhoop met Valentino Rossi en Marc Márquez in Sepang [seizoen 2015- Sepang clash] besloot ik dat we er als Dorna buiten moesten blijven en de FIM, samen met IRTA, over dergelijke situaties te laten oordelen. Als Dorna vinden wij het belangrijk dat steeds dezelfde mensen over bepaalde situaties oordelen, dit omdat dit in onze ogen zorgt voor consistentie. Er zijn twee stewards benoemd door de FIM en één benoemd door IRTA, een ervaren persoon als voormalig coureur. Wat ik kan zeggen is dat we elkaar aan het einde van elk jaar ontmoeten, praten en kijken hoe het gaat.”
Ezpeleta werkt sinds 1991 bij Dorna en kent de MotoGP inmiddels dan ook als zijn broekzak. Het heeft uit de eerste hand een aanzienlijke generatiewisseling meegemaakt, waarbij het zich heeft aangepast aan de innovaties die door de tijd worden gedicteerd. Ondanks dat men van mensen op afstand vaak de nodige kritiek te verwerken krijgt is het de verdienste van Dorna hoe men de sport – die in de jaren negentig achterop en in het slop dreigde te raken – gemoderniseerd heeft en gemaakt heeft tot de mondiale waar op dit moment wereldwijd miljoenen mensen van genieten.
Carmelo Ezpeleta: “Vroeger kende ik de coureurs niet zo goed als nu. De komst van Dorna werd destijds niet door eenieder met gejuich ontvangen zeg maar. Om nu te zeggen dat sommigen het voelden als een stier die door de porseleinkast denderde is misschien iets te zwaar aangezet, maar een moeizame relatie was het wel een beetje. Beetje bij beetje kwamen we in het spel terecht en zorgden we ervoor dat de zaken verbeterden. Dit zorgde ervoor tevens voor dat de coureurs ons anders gingen zien. Ik herinner me dat er toen goede en slechte coureurs waren. Er waren coureurs die weinig respect hadden voor degenen die achter in het veld acteerden. Ik herinner me één van de problemen die we in het begin hadden met de achterblijvers die op een ronde werden gezet. “Deze man verpest mijn race!”, zeiden ze. Nu gebeurt het niet meer. Nu heeft iedereen veel respect voor iedereen.”
Met de komst van Liberty Media zullen verschillende plichtplegingen van de coureurs veranderen en waarschijnlijk uitgebreid worden. Met name het beschikbaar zijn voor meer interactie met de fans en de media zal een steeds belangrijker onderdeel worden van het werk van een Grand Prix coureur. Clausules die ook met de teams besproken zullen moeten worden als ze om de tafel gaan zitten om een nieuw contract te tekenen.
Carmelo Ezpeleta: “Dat klopt, elk team zal dit aan hun coureur moeten uitleggen. Wij hebben geen contractuele relatie met de coureurs. Het zijn de teams die de coureurs moeten vertellen dat er naast promotionele evenementen voor hun merk ook promotionele evenementen voor het kampioenschap zullen plaatsvinden. We proberen de MotoGP steeds beter te maken en meer financiële ruimte te genereren, zodat we onder andere een minimumsalaris voor de coureurs kunnen vaststellen.”
Lees ook: Liberty Media kondigt overname van MotoGP aan
Lees ook: Liberty Media denkt na overname MotoGP niet aan het veranderen van de sport
Lees ook: Freddie Spencer stopt, Simon Crafar nieuwe voorzitter van FIM MotoGP Stewards Panel
Nu verkrijgbaar in de Racesport.nl/shop
*Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.