Afgelopen zaterdag vertrokken we richting Engeland om daar de eerste twee wedstrijden voor het Europees kampioenschap Supermono te rijden op het circuit van Snetterton. Het was een wat langere reis dan vorig jaar omdat we deze keer niet vanuit Hoek van Holland met de boot gingen maar via Calais.
Eenmaal aangekomen op het circuit begonnen we de spullen op te bouwen en kwamen we er achter dat er geen stroom was. Gelukkig hadden we zelf een aggregaat bij ons zodat we toch stroom hadden.
Zondag begonnen we met een vrije training, het was erg koud en er was weinig grip op de baan. Bij binnenkomst kwam er wat rook uit de uitlaat van de Ducati Supermono. Na inspectie werd besloten dat het motorblok uit elkaar moest om alles goed te controleren en eventueel onderdelen te vervangen. Toen het motorblok uit elkaar was konden er eigenlijk geen vreemde dingen gevonden worden en het blok werd weer opgebouwd. De motor was maar net op tijd klaar voor de kwalificatie training en Sjoerd ging naar buiten om een tijd neer te zetten. Na een aantal ronden kwam Sjoerd weer binnen omdat er toch iets niet helemaal goed was. Na 2 echte geklokte ronden in de kwalificatie stonden we toch op een 13e plek in het sterk bezette Europese veld van 43 man.
Het motorblok moest helaas opnieuw uit elkaar om uit te zoeken wat er nu echt aan de hand was omdat de motor ook veel olie verbruikt had in een paar ronden tijd. Na dat vader Jan het motorblok voor de 2e keer uit elkaar had gehaald bleek dat de zuiger niet in orde was. Gelukkig hadden we een nieuwe zuiger bij ons maar de tijd begon te dringen voor de eerste wedstrijd die dezelfde middag gereden zou worden. Er werd hard gewerkt maar het motorblok opbouwen is toch een klus die ook veel aandacht vereist. Even leek het erop dat we het gingen halen maar toen de Engelse organisatie besloot om de race 10 minuten eerder te laten beginnen wisten we zeker dat we deze wedstrijd moesten missen.
We hebben toen de spullen laten liggen en om even tot rust te komen zijn we naar de Supermono wedstrijd gaan kijken. Later op de middag werd de motorfiets klaar gemaakt voor de volgende dag.
Maandag hadden we vroeg in de ochtend een warm-up training, aangezien het regende werden de regenbanden onder de motor gemonteerd. Sjoerd ging naar buiten om eerst een ronde te kijken hoe het motorblok het deed. Na een korte inspectie in de pits kon hij weer naar buiten om een goede ronde te rijden. Na 2 geklokte ronden was Sjoerd uiteindelijk 4e in de warm-up, dit zag er dus goed uit voor de wedstrijd! Bij de start van de race deed Sjoerd het rustig aan omdat de startplek op de grid niet echt ideaal was voor de eerste bocht. Na een aantal ronden lag hij op de 7e plaats en reed mee in een groepje dat voor de 4e plaats aan het vechten was. Toen in de 6e ronde ging er iets fout, Sjoerd dacht dat er iemand tegen zijn arm aan reed, maar het was een deel van de kuip die spontaan los liet. Sjoerd reed nog een ronde door maar verloor gelijk de aansluiting bij de groep waarin hij reed en besloot daarna om naar binnen te gaan. Twee bochten voor de pits ging het echter helemaal mis, Sj oerd gleed onderuit op een oliespoor van iemand anders, dat kon er ook nog wel bij!
Binnen 2 ronden stonden er op hetzelfde punt 3 mensen naast de baan die ook daar gevallen waren.
Gelukkig viel de schade aan de motor mee en Sjoerd heeft er zelf ook niks aan over gehouden. Maar het was, zeker na het harde werk, toch zeer teleurstellend.
Nu zijn we weer bezig om de motor klaar te krijgen voor volgende week. Dan zijn we in Eemshaven om de eerste 2 wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap te rijden. We hopen dat het daar beter gaat!
Ook willen we graag nog Roteg Racing en AiM uit Italië bedanken. Deze zijn in de voorbereiding voor de wedstrijden in Engeland 2 dagen bij ons aanwezig geweest om een vreemd elektronisch probleem te verhelpen waar we tijdens de training in Engeland erg veel aan hadden.
Helaas zijn er vanwege de drukte dit weekend geen foto’s genomen door ons.