Olivier Depoorter en zijn team arriveren op het circuit van Enzo en Dino Ferrari te Imola op woensdagavond, we zijn vertrokken voor een stralend weekend
De atmosfeer is optimische: "Na de teleurstellingen van Lausitzring, hebben wij een nieuwe motor opgebouwd op de goede kader van de Yamaha, zegt Olivier, nadien hebben we hem op de testbank geplaatst. En het is juist, de power is er." Alles wijst erop dat het moet lukken nu.
Bij de eerste trainingen gaat alles goed, Olivier neemt zijn merken. Het traject is niet aantrekkelijk met zijn oneffen en blinde bochten. De baan loopt tussen villa' s en tuinen op een honderdtal meters van het stadscentrum. Maar je moet hier vooral uitkijken naar de putten in het wegdek. Bij de eerste vrije oefening wordt van Olivier gecrediteerd met de 25ste tijd. Tijdens de eerste kwalificatie, is hij 24ste, maar hij heeft 1,5 seconde gewonnen. Maar het eerste alarm is er: de motor heeft soms haperingen. Het ziet ernaar uit dat het een probleem van de ontstekingskaars is.
Zaterdag, Olivier gaat steeds sneller, hij wint nog meer dan een halve seconde tijdens de laatste kwalificatie, maar de motor ratatouille. Onbegrijpelijk! Olivier zal van de 25ste plaats moeten starten. ‘s avond wordt een algemene revisie van de machine gedaan. Alle bougies worden veranderd, morgen zou dat beter moeten werken.
Zondag 9 uur, alle piloten Superstock 1000 maken zich op voor hun 10 minuten warm-up. Olivier komt dadelijk binnen: het probleem is nog altijd aanwezig, er is maar één oplossing: de tweede motor inzetten en de vering overzetten. De tweede motor is juist op tijd klaar voor de wedstrijd.
Olivier neemt een goed vertrek: in het eerste doortocht heeft hij reeds 7 plaatsen ingewonnen, nu in 18e positie. Hij wordt in een gevecht gelanceerd. Maar bij de derde doortocht, glijdt zijn machine weg, die een wielbasis heeft, aan de achterkant weg. Olivier wordt uit het zadel geworpen en zijn motor eindigt in het grind. Hij stelt vast dat zijn machine OK is en vertrekt moedig weer. Na een doortocht door de pitsstraat, om het grind en gras te ontruimen, vertrekt Olivier terug hetzij met een ronde achterstand. Hij wil de strijd niet verlaten en gaat met een strak tempo zijn ronden volmaken. De rondetijden gaan naar beneden, hij kan de race beëindigen in laatste positie, dat is geen wonder, maar wel knap.
Men kruist de vingers voor het volgende weekend te Magny-Cours, de laatste wedstrijd van het seizoen.