De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Garry McCoy.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Garry McCoy
- Bijnaam: ‘The Slide King’
- Geboren op: 18-04-1972
- Nationaliteit: Australiër
- Woonplaats: Cooyar, Queensland, een plattelandsdorp en plaats in de regio Toowoomba
- Start wegrace carrière: Als kind deed ik aan gymkhana, in 1978, en in november 1991 begon ik met wegracen
- Actief geweest in: Australisch 250 Production, 125 GP, 500 GP, MotoGP, FIM Endurance World Championship in 20006 bij de 24 uur van Le Mans, World Superbike en World Supersport
- Aantal titels: Geen – beste finish was vijfde in het 2000 FIM World 500cc Championship
- Einde wegrace carrière: 2009 – World Supersport op de Triumph Daytona 675. Beëindigde mijn racecarrière met een derde plaats op Portimão, waarmee ik destijds Cal Crutchlow versloeg
- Huidig beroep: Kraanmachinist
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
In 1991 reed ik speedway en pas in november van dat jaar ben ik overgestapt naar het wegracen. Ik was goed bevriend met Mat Mladin en hij racete op dat moment op de weg, terwijl ik aan speedway deed. In 1991 was het Mat’s jaar in de 250-productieklasse en hij won het kampioenschap en kreeg het TKA-rijbewijs. Omdat we goede vrienden waren, zag ik dat allemaal gebeuren en ik had zoiets van – hoe gemakkelijk was dat. Dus ik nam Mat’s oude motor mee en ging vanaf dat moment racen.
Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?
Max Biaggi. We leken altijd samen op het circuit te zijn en keer op keer de strijd met elkaar aan te gaan.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
Dat zou de Red Bull Yamaha YZR500 moeten zijn. Ik werd er in 2000 vijfde mee in het 500cc-wereldkampioenschap. Ik had het gevoel dat ik makkelijk in de top drie had kunnen eindigen. Ik voelde me gewoon zo comfortabel op die motor.
Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?
Ik heb altijd drie favoriete circuits op mijn lijstje gehad. Ik heb nooit echt één favoriet circuit gehad. Die drie circuits zijn Mugello, Brno en het Phillip Island Grand Prix Circuit. Van die drie circuits zou Brno mijn favoriet zijn, omdat het een mooi, vloeiend en snel circuit was waar je veel kon ‘sliden’.
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Het vreemdste dat ik heb gezien was de finish van Max Biaggi in 1998 tijdens de Grand Prix van Tsjechië in Brno toen hij bijna een looping maakte met die wheelie. Het ging verder dan verticaal en ik weet niet hoe hij dat destijds heeft kunnen redden.
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
Die heb ik, maar het is geen geweldige herinnering. Ik reed het grootste deel van de 125 GP-race in 1997 aan de leiding. Ik wist zeker dat ik de overwinning binnen had. Ik had er zoveel vertrouwen in dat de motor goed was afgesteld. Helaas raakte er een draadje los waardoor de motor een paar keer haperde. Ik viel daardoor ver terug, keek vervolgens hoe sommige andere rijders het deden en ik kon daarna zelfs de leiding nog weer overnemen. Een klein probleempje zoals een losgeraakt draadje kostte me uiteindelijk wel de overwinning in Assen.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
Barry Sheene ontmoeten en deel uitmaken van zijn leven. Baz had een grote invloed op mijn leven en het was een eer om hem een vriend te mogen noemen. Hij heeft me zoveel geholpen in mijn racecarrière, waar ik hem voor altijd dankbaar voor zal zijn.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
Ik keerde terug naar Australië en begon te coachen en wat terug te doen voor de sport. Tegenwoordig ben ik betrokken bij de bLU cRU Oceania Junior Cup (OJC) in het Australian Superbike Championship (ASBK). Ik begon gewoon met normale coaching en ik moest aan alles wennen omdat er geen druk was. Het was gewoon gaan rijden en de andere mensen om je heen helpen. Toen kwam de kans om met de junioren in het OJC te werken en dat was een geweldige kans. Ik geniet er echt van om die kinderen elk raceweekend beter te zien worden.
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Ja, zoals gezegd ben ik sinds 2022 de rijderscoach voor de bLU CRU Oceanië Junior Cup in het ASBK-kampioenschap.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
De Honda NSR500 V4 van Mick Doohan. Ik zou willen dat ik de kans kreeg om daar eens op te rijden.
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Persoonlijk ken ik niet veel MotoGP-coureurs. Omdat ik de meeste tijd hier in Australië doorbreng in de ASBK paddock, kan ik goed opschieten met Mike Jones (Yamaha Racing Team). Hij is een heel aardig persoon en erg toegewijd aan wat hij doet. Ik heb veel respect voor hem als persoon en als racer.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Ik geloof echt in Jorge Martín. Hij is jong, hij leert nog steeds. We zagen in de laatste ronde van het kampioenschap op de Sachsenring dat hij een fout maakte. Hij gaf toe dat het iets is waar hij thuis over na moet denken en niet nogmaals moet doen. Het is een leercurve, daar moet elke rijder doorheen. Ik denk dat Ducati hem te lang met rust heeft gelaten. Ik denk dat hij het fabriekszitje voor het seizoen 2025 verdiende. Sterker nog, ik denk dat hij al een paar jaar fabriekscoureur had moeten zijn.
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Ik zou graag zien dat Martín het kampioenschap pakt, maar Francesco Bagnaia lijkt op dit moment niet te stoppen. In het WorldSBK moet je vooral naar Toprak Razgatlıoğlu kijken. Hij lijkt zich gewoon thuis te voelen op die BMW en lijkt elke ronde sneller en sneller te worden, dus hij is mijn favoriet voor het kampioenschap.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
De ontwikkelingen van de motoren hebben een lange weg afgelegd, zoals iedereen weet. Ik ben nog iemand van het oude stempel. In mijn tijd hadden we niet al die elektronica zoals je ziet op de huidige motoren in zowel MotoGP als WorldSBK. Ik heb nog steeds niet alle elektronica aan boord. Ik rij momenteel rond op een Yamaha YZF-R1 en ik kies ervoor om geen elektronica te hebben. Ik ga gewoon op pad, heb plezier en rijd op deze motor zoals hij is. Ik hou niet zo van elektronica, maar ik snap de richting wel die de fabrikanten op willen. Dat gezegd hebbende, denk ik dat het in onze sport puur om het racen moet gaan. Ik denk dat elektronica er moet zijn voor mensen die niet kunnen rijden en die deze ‘sportmotoren’ kopen voor op straat. Dat is mijn mening.
Wil je nog iets toevoegen?
Gewoon een ‘shout out’ en een groet aan iedereen in Nederland.
Met dank aan: Russell Colvin
Eerdere items:
- De Internationale wegracetopper van toen: James Toseland
- De Internationale wegracetopper van toen: Loek Bodelier
- De Internationale wegracetopper van toen: Christian Sarron
- De Internationale wegracetopper van toen: Katja Poensgen
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.