De kaarten waren reeds geschud in het 2006 ONK Superstock 600. Vorige race stelde Yamaha Racing Support rijder Gerald Perdon z’n tweede plaats in het kampioenschap zeker en Ronald ter Braake mocht zich sindsdien Superstock 600 kampioen van Nederland noemen.
Vandaag ging het op de Drentse hei alleen nog om het afmaken van het seizoen leek wel, al hoewel: Ronald ter Braake (Kawasaki) liet zien dat hij zich met recht Nederlands kampioen Superstock 600 mag noemen. In deze laatste race die verreden werd tijdens een CRT Cupdag, ging de lange uit Nijeveen op kop van start en scoorde weer een overwinning.
Tweede en derde in deze vroegtijdig afgebroken race vanwege een ongeval in de kop van het veld (Sam van Rens maakte een onfortuinlijke val, red.) werden respectievelijk Sweti Alexandrov en Marcel van Nieuwenhuizen, beiden op een Yamaha R6.
Voor Gerald was er deze laatste race net geen podiumplek en hij eindigde na zes van de tien ronden op een vierde plek.
De eerste training op een nog nat asfalt van Assen liet reeds zien dat Gerald z’n draai vandaag niet zo kon vinden. Hij kwam niet verder dan een zesde trainingstijd en dat is onder de maat die we gewend zijn van deze vice kampioen Superstock 600.
Voor de tweede training kon de Yamaha R6 dan wel geschoeid worden op droogweer rubber, maar ook nu zat er voor onze Udenaar niet meer in dan een zesde tijd en idem een zesde startplaats voor de race.
“In die eerste training was het nog behoorlijk glad en er stond ook een stevig windje kwam ik een paar keer achter bij het aanremmen van de bochten en ik werd daarbij gewoon naar buiten gedreven. De tweede training wel lekker gereden, maar ik heb vandaag gewoon niet de scherpte die nodig is om te scoren. We zijn ook nogal aan het tobben geweest met het geluid. Vandaag is bij de laatste race door CRT, het circuit en KNMV alles uit de kast gehaald om het geluidsniveau te drukken. Ja, daar doe je niet zoveel meer mee in een laatste race. Bij de stationaire meting voldeden we steeds aan de norm, maar bij de metingen langs de baan gingen we over de grens heen. Nadat we voor het weekend al de nodige extra maatregelen hadden getroffen, hebben we tussen de trainingen de uitlaatdemper nog een keer voorzien van nieuw dempingsmateriaal en dat is alles wat we op dat moment nog konden verzinnen. Ik was gelukkig niet de enige want ook Ronald (Ter Braake, red.) worstelde met hetzelfde probleem. Kijken of ik vanmiddag nog wat goed kan maken op m’n zesde startplek”.
In de race was Gerald goed weg en kwam bij de eerste doorkomst op een vijfde plaats door. Het leek er een aantal ronden op dat hij de aansluiting zou houden met het groepje van drie rijders dat achter Ter Braake strijd leverde. Echter Gerald maakte een foutje en er ontstond een gat, teveel in elk geval om binnen de tot 6 ronden gedecimeerde race nog iets te betekenen voor een podiumplaats.
In duel tussen Marcel van Nieuwenhuizen en Sam van Rens ging het mis in de Strubben. De snelheid ligt er niet hoog, maar Van Rens kwam lelijk op z’n rug ten val en zover bekend is hij ook nog ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Verrassend vandaag was het optreden van Yamaha coureur Sweti Alexandrov. Deze rijder van Doorakkers Motoren stond op een derde plaats getraind, kwam de eerste ronde slechts als zevende door, maar reed daarna naar een prachtige 3e plek.
Gerald over deze laatste race van het seizoen:
”Ik kon me er gewoon niet maximaal voor zetten vandaag. Misschien breekt het vele werken om deze hobby te kunnen betalen me op, misschien nog de kater dat me in het “zicht van de finish” een kampioenschap uit handen glipte? Ik weet het niet. De Yamaha heeft het in elk geval wel goed gedaan, daar mankeert niets aan. Ik moet het gewoon bij mezelf zoeken”.
Terugblikkend op het seizoen met Gerald:
”Het ging eigenlijk vanaf het begin van het seizoen al gelijk tussen Ronald en mij. Beiden scoorden een keer een 0 resultaat, bij mij vanwege mijn mega crash op Assen, waarbij ik een R6 kon afschrijven. In Eemshaven had ik de kans om afstand van Ronald te nemen aangezien hij dat weekend in het buitenland reed en dus geen punten kon halen. Door een dodelijk ongeval in de training werd onze wedstrijd uiteindelijk niet meer verreden. Maar ja, nu hadden we wel een gelijk aantal races en dat is wel zo eerlijk en hij pakte over de hele lijn net wat meer puntjes en is dus de terechte kampioen. Plannen voor volgend jaar? Ik weet het nog niet. Ik wil graag met Yamaha verder. De R6 van dit jaar was snel en heeft me niet in de steek gelaten. Of dat nog in de Superstock 600 is? Dat ligt niet zo voor de hand, maar heeft alles te maken met budget en het voorstel dat in de week ligt bij Yamaha Racing Support. We wachten af”.
Het seizoen 2006 zit er na deze race van de Superstock 600 dan echt op. De coureurs en Yamaha Racing Support kunnen zich opmaken voor een nieuwe confrontatie, de competitie in 2007.
Lowlands Promotion