Na het binnenhalen van het Nederlands Kampioenschap in de 250cc klasse was het vorig weekend even tijd om te relaxen. In het voormalige Oost-Duitsland werd nabij het plaatsje Frohburg de 3e wedstrijd om de 3 landencup verreden, deze serie word mede georganiseerd door de "HAMOVE" (Hengelose Auto en MOtor VEreniging)
Zowel Hans Smees als bestuurslid van de Hamove Tonny Wassink waren door de Duitse organisatie uitgenodigd deel te nemen aan de wedstrijd voor de 250cc die tevens aan de start kwam dat weekend. Aangezien het verder nergens om ging was dit een mooie gelegenheid er een leuk weekend van te maken waarbij de heren coureurs ook eens een duits biertje konden proeven.
Na het toch wel drukke weekend waarbij ik Nederlands Kampioen werd was het erg leuk om een raceweekend eens op een andere manier te benaderen en ditmaal het plezier in de sport voorop te zetten. In het voormalige Oost Duitsland waar op het stratencircuit van Frohburg een wedstrijd werd georganiseerd zou mijn snelle Aprillia goed van pas komen, het supersnelle ciruit met 2 hele lange rechte stukken is een baan waar de Aprillia tot zijn recht komt. Aangezien deze wedstrijd net 3 weken voor de laatste EK plaatsvindt was dit een mooie gelegenheid om de vorm vast te houden en een goede training voor het hele team.
Al op vrijdagochtend vertrokken wij richting het Oosten van Duitsland om daar om 17 uur te arriveren en de tent op te bouwen. Zaterdag is er de mogelijkheid om 2x te trainen. Het gaat in de 1e tijdtraining direct lekker en in het grote deelnemersveld van maarliefst 40 coureurs trainde ik als 2e snelste, we weten een goede afstelling te vinden en hebben goede hoop voor de rest van het weekend, de motor is supersnel. Op zaterdagmiddag is het nog steeds prachtig weer ondanks de weersvoorspellingen die slechter in het vooruitzicht heeft. Ondanks dat ik zeer tevreden ben over de motorfiets wil Bennie toch de versnellingsbak aanpassen omdat hij van menig is dat het toch beter kan. In de 2e training weet ik inderdaad nog een seconde van mijn tijd af te rijden maar aangezien mijn concurrent in de EK's Thomas Walter dat ook doet blijf ik op de 2e plek staan voor de startopstelling.
Op zaterdagavond word er door het voltallige bestuur van de Hamove een barbeque georganisseerd voor alle Nederlands deelnemers die aanwezig zijn in Frohburg, het bier stroomt rijkelijk en ook het vlees word vakkundig bereidt door Anne Postma van het Jaap Kingma Racingteam. Het overige deel van het team helpt mee de voorraad bier niet over datum te laten gaan en het vlees niet koud te laten worden. (Ja Gert, A1GP is ook mooi). Om 22.30 is er een rijdersbespreking in de feesttent en worden we niets vermoedend overgehaald ook even te komen kijken. Al snel zitten we aan tafel met het team van Thomas Walter en lijkt het erop of ze ons uit willen schakelen door steeds maar bier te blijven brengen. Na een gezellige avond zoeken we het bed op maar niet voordat de geluidsinstallatie die om 7 uur al begint met 'achtung fahrerlager' tijdelijk is uitgeschakeld.
Raceday: Zondag is het een mooie dag, aangezien wij om 14 uur pas hoeven te rijden kunnen we ons rustig op de start voorbereiden. Het is erg druk met bezoekers en vele mensen komen een handtekening halen, iets dat in duitsland altijd leuk is om te zien. Het circuit van Frohburg is een supersnel circuit, bij de start ben ik redelijk goed weg en als 3e kom ik de eerste ronde door. Ik weet dat als ik op het thuiscircuit van Thomas Walter een kans wil maken ik in het begin weg moet rijden omdat hij anders bij het inhalen van de achterblijvers een voordeel kan hebben. Dit lukt me goed en ik passeer Walter vrij simpel en kan per ronde een seconde wegrijden, ik ben in wedstrijd een seconde sneller als tijdens de trainingen en Walter kan zijn trainingstijden niet halen zodat ik vrij simpel afstand kan nemen. In de 4e ronde komen de 1e achterblijvers al in zicht en ik weet dat het link is bij het op een ronde zetten van die jongens. Op het Pitbord zie ik dat ik 8 seconden voorsprong heb op de nummer 2 en besluit genoegen te nemen met deze voorsprong en de wedstrijd op safe uit te rijden en de winst te pakken.
Bij het podium is het een drukte van belang en het is dan ook leuk dat het Wilhelmus speciaal voor jou word gespeeld. Na de huliding samen met Thomas Walter nog even in onze tent een pilsje gedronken op de goede afloop en daarna snel weer inpakken en huiswaarts rijden omdat er maandag weer gewerkt moet worden.
Al met al een heel leuk weekend waarbij sportiviteit voorop stond bij zowel ons als de concurrent, iedereen hartelijk bedankt en over 3 weken in Spanje gaan we er weer volledig voor en hopelijk met een zelfde resultaat.
Met vriendelijke Racegroet,
Hans Smees #1
Bron Foto Freddy Dijkman /hamove.nl