De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. Het is zomerstop, de eerste seizoenshelft van de Grand Prix zit erop. Welke conclusies kunnen we trekken?
[1] Bagnaia en Martin gaan opnieuw de MotoGP titelstrijd beslissen
Aan het begin van het jaar leken er meer rijders aanspraak te kunnen maken op de MotoGP wereldtitel, maar nu bij aanvang van de zomerstop is het duidelijk geworden dat het weer enkel tussen Pecco Bagnaia en Jorge Martin gaat. Het duo doet zeer weinig voor elkaar onder. Op het ene circuit is Bagnaia beter en op de andere baan heeft Martin iets extra’s. Aan het begin van het seizoen maakte Bagnaia een aantal fouten, waardoor Martin een voorsprong kon opbouwen. Door de crash van Martin op de Sachsenring zijn die rollen omgedraaid en is Bagnaia de kampioenschapsleider. Maar een voorsprong van tien punten met nog zoveel races – inclusief Sprint – te gaan zegt natuurlijk niets. Zo rond Le Mans leek het er meer en meer op dat Marc Marquez wellicht ook een rol van betekenis zou kunnen spelen in de strijd om de wereldtitel, net als Maverick Viñales zich aan het begin van het seizoen sterk liet zien. Het is inmiddels duidelijk geworden dat Marc Marquez momenteel nog te onstuimig is en dat de Ducati GP23 over een heel seizoen ook niet is opgewassen tegen de dominante Ducati GP24. Het zou mij niets verbazen dat de MotoGP titelstrijd tussen Bagnaia en Martin opnieuw in Valencia beslist gaat worden.
[2] Ducati neemt steeds meer afstand van de andere fabrikanten
Aan het begin van het seizoen leek het erop dat KTM en Aprilia een serieuze bedreiging kon vormen voor de Ducati-rijders. Brad Binder begon sterk in Qatar en nieuwkomer Pedro Acosta reed ook indrukwekkend met zijn KTM. Daarnaast was Maverick Viñales met zijn Aprilia oppermachtig in Amerika. Maar gedurende het seizoen zijn de Ducati’s steeds verder gaan uitlopen ten opzichte van de andere fabrikanten. En al helemaal de Ducati GP24 motoren die door Pecco Bagnaia, Jorge Martin, Enea Bastianini en Franco Morbidelli worden bestuurd. Tijdens de laatste GP’s was het bijna alleen maar Ducati wat de klok sloeg, zeker in de hoofdraces. In de laatste zes van de in totaal negen MotoGP hoofdraces in 2024 stonden er alleen maar Ducati-rijders op het podium. Een indrukwekkende statistiek. Op de Sachsenring werd de complete top-vijf bezet door Ducati-rijders en als Martin niet was gecrasht, dan was dit de top-zes geweest. Over het moeizame seizoen van Yamaha en zeker Honda hoeven we het denk ik niet meer te hebben.
[3] MotoGP grid 2025 bijna rond met veel interessante wisselingen
En wat was er in de eerste seizoenshelft veel transfernieuws. Jorge Martin en Marco Bezzecchi naar het Aprilia fabrieksteam, Marc Marquez naar het Ducati-fabrieksteam, Maverick Viñales en Enea Bastianini naar KTM Tech3, Pedro Acosta promoveert naar het KTM-fabrieksteam, Fermin Aldeguer die vanuit de Moto2 overkomt naar Ducati en natuurlijk Pramac Racing die van Ducati overstapt naar Yamaha. Ook verlengden rijders hun huidige contract zoals Pecco Bagnaia, Fabio Quartararo en Alex Marquez. Ondanks dat bijna alle rijders een aflopend contract hadden, zijn voor de zomerstop alle zitjes al bijna weer ingevuld. Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar, maar naar verwachting zal dat ook niet lang meer gaan duren. Gezien de huidige dominantie van Ducati lijken Bagnaia en Marc Marquez de grote favorieten voor 2025, maar misschien kan Aprilia en KTM met hun nieuwe impulsen wel de aansluiting vinden.
[4] Marc Marquez blijft voorlopig de jongste MotoGP winnaar ooit
Pedro Acosta maakte een stormachtige entree in de MotoGP. Voorafgaand aan het seizoen werd al meermaals aangegeven dat de Spanjaard tot aan de zomerstop de kans had om de jongste MotoGP winnaar ooit te worden. Voor het seizoen leek mij dat niet realistisch, omdat het huidige MotoGP-veld zo enorm sterk is. Maar na een aantal races begon ik erin te geloven dat het misschien wel mogelijk zou zijn. Acosta scoorde maar liefst vijf podiumplaatsen, waaronder drie in de Sprint. Maar tot een overwinning kwam het niet in de eerste seizoenshelft, waardoor Marc Marquez de titel van jongste MotoGP/500cc winnaar ooit behoudt. Marc Marquez won in 2013 de Grand Prix van Amerika op een leeftijd van 20 jaar en 63 dagen. Tweede in deze lijst staat Freddie Spencer. Een gedeelde derde plaats is er voor Norifumi Abe en Dani Pedrosa. Acosta heeft nog wel ruim 100 dagen de tijd om Spencer van de tweede plaats af te stoten.
[5] Veijer maakt favorietenrol waar, maar kan zich in de titelstrijd geen fouten meer permitteren
Na het sterke slot van 2023 werd Collin Veijer gebombardeerd tot een titelkandidaat voor 2024. De Staphorster heeft in de eerste seizoenshelft laten zien tot de wereldtop te behoren. En wat hebben we van hem genoten. Denk aan geweldige zege in Jerez, maar ook zijn ijzersterke races onder andere in Mugello en Assen. Wel heeft Veijer een extreem sterke concurrent in de vorm van David Alonso. Daniel Holgado en Ivan Ortolá zijn de andere titelkandidaten. Maar met zes zeges uit negen races kan niemand eromheen dat Alonso de grote favoriet is voor de Moto3 wereldtitel in 2024. Maar Veijer zal zich absoluut niet gewonnen geven ondanks zijn achterstand van 64 punten op Alonso. Het had er voor de Nederlander ook heel anders uit kunnen zien. Veijer heeft twee dure crashes gehad in Amerika en Duitsland. In Amerika was hij op weg naar 20 punten en op de Sachsenring was er zonder enige twijfel ook heel goed resultaat mogelijk geweest. Met die punten erbij had de situatie er heel anders uitgezien. Maar als telt niet in de sport. Het is duidelijk dat Veijer in de tweede seizoenshelft zich geen fouten meer kan permitteren, mocht hij nog aanspraak willen maken op de Moto3 wereldtitel.
[6] Moto2 meest onvoorspelbare Grand Prix klasse in 2024
In de MotoGP en Moto3 kan je voor iedere Grand Prix tegenwoordig wel een paar grote favorieten voor de zege aanwijzen. Bij de Moto2 is dat toch wel een ander verhaal. In negen races waren er zes verschillende winnaars. Opvallend is dat de Boscoscuro-rijders – Sergio Garcia, Ai Ogura, Fermin Aldeguer en Alonso Lopez – het zo enorm goed doen. Deze vier rijders staan allen in de top-vijf van het WK-klassement. Alleen Joe Roberts staat er op een derde plaats met een Kalex-chassis tussen. Er waren denk ik weinig mensen die voor het seizoen hadden gegokt dat Garcia, Ogura en Roberts halverwege het seizoen de top-drie in het WK zouden vormen. Toch denk ik dat Aldeguer uiteindelijk aan het langste eind zal trekken met Ogura als zijn grootste concurrent. Aldeguer had wat problemen in de beginfase van het seizoen, maar ik denk wel dat hij op pure snelheid het Moto2 wereldkampioenschap gaat binnenhalen. Bo Bendsneyder miste een groot deel van de eerste seizoenshelft vanwege een blessure. Hij zal zich in de tweede seizoenshelft moeten bewijzen voor een zitje in 2025. Zonta van den Goorbergh heeft zich regelmatig goed laten zien in de trainingen en ook wel een aantal goede races gereden, maar het is voor hem voornamelijk zaak om constanter te gaan presteren.
Tot volgende week,
Asse Klein
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.