Alonso wint Moto3 race op de Sachsenring, Veijer achttiende na crash in tweede ronde

2508
David Alonso aan de leiding in de Moto3 race op de Sachsenring | © Randy van Maasdijk

David Alonso heeft zondagochtend de Moto3 race op de Sachenring gewonnen voor Taiyo Furusato en Ivan Ortolá. De Colombiaan reed voor het grootste gedeelte van de race aan de leiding en bezweek niet onder de druk van zijn concurrenten. Collin Veijer ging in de tweede ronde onderuit terwijl hij aan kop reed, de Nederlander eindigde nog wel als achttiende met een gehavende machine.

Evenement: Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland
Circuit: Sachsenring
Categorie: Moto3
Tijd: 11:00 – 11:40 uur
Sessie: Race – 23 ronden
Omstandigheden: Lichtbewolkt, 19°C







Zondagochtend om 11:00 uur begon de Moto3 race op de Sachsenring. Na een koele vrijdag en een warme zaterdag waren de omstandigheden nu vrijwel ideaal met lichte bewolking en een zeer aangename buitentemperatuur.

Nagenoeg alle coureurs stonden op de hardere SC2 voor- en achterbanden, een enkeling koos voor de zachtere SC1 voorband. Een groot aantal coureurs moest één of meerdere Long Lap penalty’s uitvoeren vanwege het langzaam rijden tijdens de trainingen en / of kwalificaties.

Lees: Penalty regen op de Sachsenring: Meer dan de helft van Moto3 startveld bestraft

Polesitter Collin Veijer maakte optimaal gebruik van zijn startpositie en ging als leider de eerste bocht in voor Luca Lunetta en David Muñoz. WK leider David Alonso viel terug naar de vierde positie voor José Antonio Rueda en Taiyo Furusato, daarachter waren het Adrián Fernández, Scott Ogden, Ivan Ortolá en Tatsuki Suzuki in de top tien.

Met name Muñoz en Alonso wisten dat ze Veijer niet zomaar mochten laten gaan en ze gingen beiden al gauw voorbij aan Lunetta. De Nederlander pushte flink om een aanval van zijn concurrenten te voorkomen maar maakte daarbij een fout in de snelle bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve / Wasserfall). Met hoge snelheid verloor Veijer de voorkant van zijn machine waardoor hij onderuit schoof. Gelukkig was hij ongedeerd en liep de Husqvarna niet al teveel schade op waardoor hij zijn weg kon vervolgen maar het betekende dat hij niet meer mee kon doen voor de overwinning. Gezien de hoeveelheid penalty’s voor de andere coureurs zouden punten wellicht nog mogelijk zijn.

David Alonso werd de nieuwe leider in de wedstrijd voor Taiyo Furusato en David Muñoz in een kopgroep van zo’n elf coureurs. In de vierde ronde kwam Muñoz bijna ten val in de snelle bocht 7 waardoor Furusato moest uitwijken. De Japanner ging door de grindbak waardoor hij veel terrein verloor. Dit betekende dat Alonso nu een voorsprong van enkele tienden in handen had richting Leopard Racing coureurs Adrián Fernández en Ángel Piqueras die waren opgeklommen naar de tweede en derde positie.

In de zevende ronde ging het bijna mis voor Piqueras in de zeer snelle bocht 10 waardoor hij flink wat terrein verloor. Op dit moment had Alonso enkele tienden marge op Fernández met Rueda die daarachter was opgeklommen naar de derde positie.

Aan het einde van de elfde ronde waren Fernández en Furusato aan het duelleren voor de tweede positie waarna Rueda er bij het ingaan van de twaalfde ronde voorbijging. De Spanjaard wist al gauw het gaatje naar Alonso dicht te rijden, de verschillen waren vooraan erg klein met veertien coureurs binnen anderhalve seconde.

In de veertiende ronde zette Furusato voor het eerst de aanval in op Alonso maar de Colombiaan kon counteren. Vervolgens waren Furusato en Rueda stuivertje aan het wisselen voor de tweede plaats terwijl Daniel Holgado was opgeklommen naar de vierde positie. Het was zaak om niet teveel tijd te verliezen met Alonso die nog steeds aan de leiding reed.

Met zes ronden te gaan viel Furusato aan en nam hij met een gewaagde inhaalactie in bocht 7 de leiding over van Alonso. De Colombiaan sloeg vervolgens terug in bocht 12 (Sachsenkurve) maar wist dat hij het in deze race niet cadeau zou krijgen.

In de slotfase bestond de kopgroep nog uit zeven coureurs die zouden uitmaken wie de Duitse Grand Prix ging winnen. Bij het ingaan van de voorlaatste ronde ging het volledig mis voor Rueda bij het ingaan van bocht 1. Het leek erop dat zijn versnellingsbak was vastgelopen met een achterwiel dat volledig stilstond. De Spanjaard ging er hard af waardoor zijn race met een harde klapper door de grindbak ten einde kwam.

Het kwam aan op de laatste ronde die Alonso als leider inging voor Furusato en Dutch TT-winnaar Ivan Ortolá die nu was opgeschoven naar de derde positie. De Japanner deed er alles aan om een aanval voor te bereiden op Alonso maar in bocht 10 stapte de achterkant van zijn Honda heel iets uit waardoor hij enkele cruciale meters verloor.

Alonso reed uiteindelijk een foutloze race en kwam als winnaar over de streep. Het was alweer zijn zesde overwinning van dit seizoen en met het crashen van Veijer deed hij daarmee zeer goede zaken voor het kampioenschap. Slechts 0,187 seconde achter Alonso werd Furusato tweede met Ortolá daarachter op de derde plaats. Veijer reed zijn race wel uit en werd achttiende waarmee hij geen punten scoorde.

Uitslag: 

  1. David Alonso – CFMoto
  2. Taiyo Furusato – Honda | +0,187
  3. Ivan Ortolá – KTM | +0,339
  4. Adrián Fernández – Honda | +2,362
  5. Ángel Piqueras – Honda | +2,438

18. Collin Veijer – Husqvarna | +39,387 (crash)

Klik hier voor de volledige uitslag

In het kampioenschap heeft Alonso nu 179 achter zijn naam staan en dat zijn er 58 meer dan Ortolá (121). Holgado staat derde met 120 punten en Veijer zakt naar de vierde positie met 115 gescoorde punten.

De coureurs en teams kunnen nu genieten van een welverdiende zomerstop. De eerstvolgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 2 t/m 4 augustus op Silverstone in Groot-Brittannië.



zs-728x90



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.