IMOLA – Nog geen twee weken na terugkomst uit het Duitse Lausitz mag het Some Team weer op weg naar Italië. Hier zal op het circuit van Imola de 9e race van het EK Superstock 600 worden verreden. Of het Lennart meer zal brengen als het Duitse circuit zal nog moeten blijken.
Met een nieuw vrachtwagen rijbewijs op zak mag Lennart nu officieel de Mercedes-Benz Sprinter inclusief caravan door geheel Europa vervoeren. Een fijn gevoel na de hoge bekeuring enkele maanden geleden. De tocht zal dit keer gaan door diverse Europese landen, daar er na Imola direct wordt doorgereden naar het Franse Magny-Cours.
Voorafgaand aan deze reis zal Lennart zijn prestaties neer moeten zetten op het circuit dat is gebouwd in de jaren ’50. De bouw van dit circuit gaat terug naar 22 maart 1950, hoewel het circuit pas compleet opgeleverd werd op 19 oktober 1952. In de daaropvolgende jaren wordt er vooral door auto’s gebruik gemaakt van dit circuit. Ondertussen worden er nog vele onderdelen van het circuit verbeterd en bijgebouwd, denk bijvoorbeeld aan de VIP boxen die in 1965 werden vervaardigd. Uiteindelijk kwamen ook in de jaren ’60 de eerste wegracekampioenschappen naar het circuit van Imola.
Inmiddels worden er dus al heel wat jaren ronden gemaakt op het Italiaanse circuit. De laatste wijziging is dit jaar nog aangebracht in de chicane ‘Variante Altra’, waardoor de ronde 26 meter langer is geworden. De tijden van vorig jaar zijn dus niet geheel vergelijkbaar, maar het zal niet veel seconden schelen. Opvallend is dat in seizoen 2005 niet Tiberio of Canepa de pole veroverde, maar de ras-Italiaan Davide Giugliano wist de snelste tijd neer te zetten. Grote ervaring op thuiscircuits zorgt voor voorsprongen.
Ook dit jaar wordt er dus veel verwacht van deze Italiaan, naast de twee toppers Simeon en Canepa. Hoe Lennart het dit keer zal doen is nog onduidelijk. De temperatuur zal dit keer waarschijnlijk niet zo hoog liggen als op Misano eerder dit jaar, waardoor de motor wellicht beter te prepareren valt. De schouder van Lennart heeft weer even de tijd gehad om te helen, hoewel het meeste onherstelbaar is beschadigd. Hopelijk zullen de verdere factoren zich schikken naar Lennart zijn wens. Het team zal in ieder geval niets ongemoeid laten om Houtje #31 aan de top te krijgen.
De eerste krachtmeting van dit weekend vindt plaats op vrijdagmorgen. Zoals altijd gaan de Superstock coureurs om 11.45 uur de baan op, om in een 30 minuten durende training de baan te verkennen en eventueel de motor al aan te passen. Later die middag is het dan tijd voor de eerste officiële kwalificatie. Hier worden de eerste tijden voor de race bepaald.
Ook de volgende dag is er een mogelijkheid een tijd neer te zetten voor de race later die zaterdag. Om 12.15 uur deze tweede kwalificatie, met daaropvolgend de uiteindelijke startlijst van het EK Superstock 600. Volgens deze lijst zullen de ‘cowboys’ zich enkele uren later opstellen om het gas open te draaien en zo laat mogelijk dicht te draaien in de eerste bocht.. We zijn benieuwd.