Ducati coureur Stuart Voskamp heeft afgelopen weekend een 21e plaats gehaald. De mooie Hockenheim Ring was het decor van de laatste IDM wedstrijd van het seizoen.
Doel van de reis naar de Duitse deelstaat Baden-Württemberg was om veel kilometers te maken op de Ducati 749R. Begin dit seizoen heeft het team er namelijk voor gekozen om de Hollandse stratencircuits te laten voor wat ze zijn en in plaats daarvan op 'echte' circuits te gaan rijden.
Helaas moesten we de vrije trainingsdag op vrijdag laten schieten, waardoor we op de zaterdag slechts twee keer een half uur hadden om te trainen.
Zaterdagmorgen was voor Stuart een eerste kennismaking met de baan van Hockenheim. Het was prima weer en Stuart's eerste reactie op de Hockenheimring was: "best een moeilijk baantje, maar wel schitterend om knee-down het Motodrom binnen te rijden.” Na 8 ronden kwam Stuart binnen met een afgebroken schakelpook. Dat is pech hebben, helaas konden we de rest van training hierdoor niet meer gebruiken. De rondetijden van Stuart waren zo rond de 1:37,5, waarmee de (enige) Ducati op de 30e plaats stond.
Bij de tweede training ging Stuart de baan op met een hele zachte variant van de Dunlop D209GP achterband. Eigenlijk wilden we deze band al tijdens de voorjaarstraining in Spanje testen, door een valpartij zijn we daar in Valencia niet meer aan toe gekomen. De grip van deze Dunlop (type 3177) is gi-gan-tisch, het is echter nog de vraag of je er een volledige race mee kan rijden. Op de Hockenheimring begon de band vooral rechts flink te tekenen, volgende week op Assen gaan we deze band weer gebruiken en we hopen er de wedstrijd mee uit te kunnen rijden.
De rondetijden doken naar beneden, en na 3 rondes reed Stuart een 1:36,7. Een lage 1 minuut 35 was zeker mogelijk geweest, maar Stuart kwam helaas weer vroegtijdig binnen, dit keer met een olielekkage. Om geen risico te nemen zijn we toen gestopt, waardoor Stuart in totaal maar 14 rondjes heeft kunnen trainen.
Warm-up
Na een daverende feestavond (nou ja…) was het zondagochtend weer aandraven voor de warming up. De lekkage was niet verholpen maar wel gevonden, het werd veroorzaakt door een keerring in de koppeling. We hebben de lekkende olie opgevangen door een dicht koppelingsdeksel te gebruiken, waardoor het niet richting achterband werd geslingerd. Hierdoor konden we tenminste de wedstrijd uitrijden.
Stuart had er veel zin in en verbeterde in de warming-up zijn snelste rondetijd van de training naar 1:36,3.
Wedstrijd
We kozen nu weer voor de hardere compound achterband, want de race ging over 19 ronden. Er viel hier en daar wel wat regen, maar de supersportrijders hadden ditkeer mazzel want het bleef kurkdroog. Door de verstoorde trainingen stond Stuart verder achteraan dan gehoopt. Stuart had als opdracht meegekregen om gewoon aan de wedstrijd deel te nemen, geen overbodige risico's nemen en de wedstrijd uitrijden. Volgend weekend is namelijk de laatste race op Assen en daar willen we goed voor de dag komen, dus het liefst geen valpartijen op Duitse grond!
Stuart had een prima start, en reed constant zijn rondetijden in de lage 1:36. Hij lag lang op de 24e plek, maar verremde zich 1 keer in de Nordkurve en verloor ook meteen hiermee een plek.
Uiteindelijk werd Stuart als 21e afgevlagd, na een strakke maar beetje eenzame race.
Het hele team was tevreden over dit uitstapje naar onze Oosterburen, waar we hebben vernomen dat daar volgend jaar de supersport 600 klasse wordt afgeschaft. Hopelijk horen we volgende week tijdes de Races of the Champions waar we naartoe gaan in Nederland met deze helaas leeglopende klasse.
Ducati Racing Team Gostuart is volgende week te vinden in pitbox nummer 10, graag tot ziens!
Lees meer over Stuart op www.gostuart.nl