Pecco Bagnaia was vrijdagochtend het snelst in de eerste vrije training voor de MotoGP klasse op het TT Circuit Assen. Aan het einde van de sessie reed de tweevoudig en regerend wereldkampioen de snelste tijd voor Marc Márquez en Raúl Fernández.
Evenement: Motul TT Assen
Circuit: TT Circuit Assen
Categorie: MotoGP
Tijd: 10:45 – 11:30 uur
Sessie: Vrije Training 1
Omstandigheden: Zonnig, 20°C
Vrijdagochtend om 10:45 uur waren de MotoGP machines voor het eerst weer te horen op het TT Circuit Assen. Na een aantal zeer warme dagen was het nu een stuk aangenamer, ondanks dat er wel een behoorlijk stevige wind stond.
Terwijl alle coureurs voor het eerst de baan opgingen begon de sessie allesbehalve volgens plan voor Aleix Espargaró. De Spanjaard viel eerst om bij het wegrijden uit de pits waarna hij de Aprilia enkele honderden meters later al aan de kant moest zetten omdat deze dienstweigerde.
More troubles for @AleixEspargaro 😱
And a taxi back to the pits is very much needed 🚖#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/hLQLF2KtGM
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 28, 2024
Het waren Ducati coureurs en toekomstig teamgenoten Pecco Bagnaia en Marc Márquez die hun namen al vrij gauw bovenaan de tijdlijst lieten noteren met ook voormalig TT-winnaar Maverick Viñales die goed uit de startblokken kwam. Regerend en tweevoudig wereldkampioen Bagnaia heeft in 2022 en 2023 de MotoGP race in Assen gewonnen en zelfs de layout van het TT Circuit Assen getatoeëerd omdat hij hier in 2016 zijn allereerste Grand Prix overwinning behaalde. Márquez won de MotoGP race in Assen in 2014 en 2018.
Marco Bezzecchi had nog een beangstigend moment in de Ramshoek waarbij de achterkant van zijn Ducati Desmocedici GP23 uitstapte en hij met hoge snelheid door de grindbak moest. De Italiaan kon de machine overeind houden maar het zal hem ongetwijfeld wakker geschud hebben.
A massive moment turned into some off-roading for Bez 🫨 #DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/ehipSf8Bkk
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 28, 2024
Ook Marc Márquez zocht in deze eerste sessie van het weekend meteen de grenzen op.
Signing, sealing and delivering one of his saves! 🤯@marcmarquez93 causing late scares inside the @GresiniRacing box 😅#DutchGP 🇳🇱 pic.twitter.com/cSvRInoGsx
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) June 28, 2024
De meeste coureurs hielden zich vooral bezig met het vinden van de juiste afstelling en het rijden van langere runs in deze sessie. In de slotfase werd het tempo iets verder opgeschroefd en reed Pecco Bagnaia met een 1’32.401 uiteindelijk de snelste rondetijd voor toekomstig teamgenoot Marc Márquez en Raúl Fernández op de Aprilia die na de Italiaanse Grand Prix nog onder het mes is gegaan wegens de bekende ‘arm-pump’ problemen. Fabio Quartararo stuurde zijn Yamaha – die voorzien is van nieuwe onderdelen na de privé test in Valencia – naar de vierde tijd voor Aprilia Racing duo Maverick Viñales en Aleix Espargaró.
Uitslag:
- Pecco Bagnaia – Ducati | 1’32.401
- Marc Márquez – Ducati | +0,065
- Raúl Fernández – Aprilia | +0,100
- Fabio Quartararo – Yamaha | +0,193
- Maverick Viñales – Aprilia | +0,277
Klik hier voor de volledige uitslag
Volgende sessie: Training
Tijd: 15:00 uur
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.