Jack Miller verrast door besluit KTM: “Ik werd pas drie uur van tevoren geïnformeerd”

11336
Jack Miller | © Polarity Photo

Jack Miller moet op zoek naar een nieuwe werkgever in de MotoGP klasse. De Australiër kreeg eerder deze maand te horen dat er geen plaats meer voor hem is bij KTM, iets dat hij pas enkele uren kreeg te horen voordat het wereldkundig werd gemaakt.

De komst van Jack Miller naar KTM heeft tot dusver nog niet geleid tot de resultaten waar zowel de Australiër als de Oostenrijkse fabrikant op hoopten. Na vijf seizoenen bij Ducati, waarvan twee in het fabrieksteam naast Pecco Bagnaia, verhuisde de 29-jarige Miller naar KTM waar hij ook veel belangrijke informatie van de Italiaanse fabrikant mee naartoe nam.







De eerste paar raceweekenden in 2023 verliepen veel belovend met onder andere twee derde plaatsen in Jerez en een derde plaats in de Grand Prix op de Sachsenring. Met uitzondering van een vierde plaats in de Grand Prix van Japan waren er vorig jaar uiteindelijk weinig resultaten die er echt uitsprongen. Ook dit jaar zijn de resultaten nog niet overweldigend met twee vijfde plaatsen in Portimão als hoogtepunt.

Brad Binder had vorig jaar al een meerjarig contract getekend met KTM en ook de promotie van Pedro Acosta naar het Red Bull KTM Factory Racing Team mag niet als verrassing gezien worden. Het Red Bull GASGAS Tech3 team zal volgend jaar weer als KTM-team ingezet worden en deze twee plaatsen waren dan ook waar Miller zijn pijlen op richtte. Deze bleken uiteindelijk niet vrijgehouden te zijn voor hem met de aankondiging van Maverick Viñales en Enea Bastianini.

In de onderbreking sinds de Grand Prix van Italië is Miller nog naar Australië gevlogen om zijn familie te bezoeken. Sinds vorige week is hij al in Nederland waar hij onder andere afgelopen weekend nog deelnam aan een motorcrosswedstrijd in Halle.

Op donderdagmiddag stond hij de aanwezige media te woord en gaf hij tekst en uitleg over hoe nu verder.

Jack Miller: “Ik heb mezelf al genoeg bewezen en er komen nog dertien raceweekenden aan dit jaar. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik tevreden ben met hoe het tot nu toe gaat, ik ben dan ook de eerste die daar teleurgesteld over is. Het goede is dat ik opties [voor volgend jaar] heb en we moeten nu zien wat het beste is voor mij.

Als mijn carrière morgen zou eindigen heb ik nog steeds meer bereikt dan ik ooit had verwacht maar ik heb nog steeds het gevoel dat ik meer kan geven, ik wil nog langer blijven. Het is nu even een kwestie van de opties naast elkaar leggen, gelukkig heb ik met niemand in de paddock een slechte relatie dus kan ik overal naar binnen lopen.”

Er gaan geruchten rond dat Miller wellicht van zins was om over te stappen naar de World Superbike klasse – mogelijk naar het Aruba.it Racing Ducati team – maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Jack Miller: “Met de opties die ik momenteel heb, denk ik dat er in de MotoGP nog een mooie plek voor mij is. Zoals ik zei heb ik nog meer te geven, ondanks dat ik niet helemaal een goed gevoel heb met de motor sta ik regelmatig in de top tien. Het niveau gaat steeds verder omhoog maar ik denk dat ik nog steeds met de rest van de jongens meekan. Ik heb veel gehoord dat ik naar de WorldSBK zou willen vanwege mijn familie maar MotoGP is en blijft nog steeds de droom. Ik wil nog steeds winnen, dit jaar heb ik mijn trainingsprogramma aangepast en zal ik niets aan het toeval overlaten. Ik heb het gevoel dat ik mezelf in de steek heb gelaten omdat ik in het begin van dit jaar niet hebt bereikt wat ik wilde bereiken. Zo gaat het nou eenmaal en we zullen niet stoppen met werken.”

Zoals gezegd had Miller zijn pijlen gericht op een plaats bij het Tech3 team om toch nog op een KTM in de MotoGP klasse uit te komen. Het management van de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van KTM) liet uiteindelijk pas enkele uren voorafgaand aan de aankondiging van Bastianini en Viñales weten dat die plaats niet voor hem werd vrijgehouden.

Jack Miller: “Ik was behoorlijk verrast want het laatste dat ze tegen me zeiden was dat ik me geen zorgen hoefde te maken en ze me graag in de familie wilden houden. Uiteindelijk kreeg ik een telefoontje, drie uur voordat het persbericht verstuurd werd, dat ik geen contract zou krijgen. Op z’n zachtst gezegd was ik verrast, ja.

Zoals ik ook tegen KTM gezegd heb ben ik hier niet naartoe gekomen om na twee seizoenen weer te vertrekken. Ik heb de waarschijnlijk meest competitieve machine verlaten om mijn kennis hier naartoe te brengen. We zagen vorig jaar al dat het een grote toevoeging was voor het project. Nu hebben we een soort van ‘muur’ geraakt en dat heeft te maken met de ontwikkeling. Zoals ik zei was mijn plan niet om hier maar twee jaar te blijven maar zo gaat het nou eenmaal, maar als de ene deur sluit gaat de andere weer open.

Toen ik naar KTM ging was mijn doel om op drie verschillende fabrikanten een race te winnen en dat is het nog steeds tot en met het einde van het jaar. Ik ben een professional en word betaald om dit werk te doen dus tot en met het einde van het jaar zal ik gewoon blijven doen wat ik tot nu toe heb gedaan.”

Miller en de rest van de MotoGP coureurs komen morgenochtend om 10:45 uur voor het eerst in actie op het TT Circuit Assen voor de eerste vrije training.



zs-728x90



Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)

 



collin-veijer





Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  — X — | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.