Over enkele dagen staat de 93e editie van de Dutch TT op het programma. Deze week blikken we in vier delen terug vanaf de eerste TT in 1925. Onderstaand deel 3: Van 1991 t/m 2010.
1991 – Om aan het aantal aanvragen voor zitplaatsen te voldoen komt in mei de Stekkenwaltribune gereed, waardoor het totaal aantal zitplaatsen op ruim 58.500 komt. Vanwege het slechte weer is een groot deel van de parkeerterreinen onbruikbaar. Als alternatief wordt een deel van de A28 als parkeerruimte voor duizenden voertuigen gebruikt. Ondanks deze handicap trekt de wedstrijddag toch nog 135.567 bezoekers en de trainingsdagen 52.634. Ergo 188.201 totaal! Voor het vervoer naar het circuit wordt een vloot bussen ingezet. Met z’n LCR-Yamaha wint de inmiddels van Assen naar Grolloo verhuisde Egbert Streuer voor de tweede keer de zijspanrace, nu met de Brit Peter Brown als passagier.
1992 – Het circuit wordt afgesloten voor het openbaar verkeer. Nog vóór de 62e Dutch TT wordt de capaciteit van de Stekkenwaltribune verdubbeld en komt het totaal aantal zitplaatsen op ruim 64.500. Vergeleken met 20 jaar geleden royaal een verdrievoudiging. Met de komst van TWP (Bernie Ecclestone’s Two Wheel Promotions) en het Spaanse Dorna doet een nieuwe opzet van de wegrace GP’s haar intrede. Gevolg is dat voor de laatste keer het concept van de in 1986 ingevoerde Speedweek wordt gehanteerd.
1993 – Als gevolg van de vanaf 1992 nieuwe structuur van de wegrace GP’s moet afgezien worden van de organisatie van de Historic TT op de donderdagavond. Voor het eerst staat de Dutch TT, de 63e, officieel te boek als de ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’.
1994 – Onderhandelingen met TWP – Bernie Ecclestone heeft deze firma inmiddels verkocht aan Dorna – hebben tot gevolg dat de populaire Historic TT weer in het programma kan worden opgenomen. Op grond van titelsponsoring door British American Tobacco (BAT) met haar sigarettenmerk Lucky Strike wordt ook de 64e Dutch TT als ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’ in de annalen bijgeschreven.
1995 – Viering van het 70-jarig bestaan van de TT-organisatie met op zaterdag 24 juni de “Lucky Strike Dutch Grand Prix’, danwel de 65e Dutch TT. Aan het Europese GP-programma zijn 2 klassen toegevoegd. De Thunderbike Trophy en (in Assen op vrijdagmiddag) een 125 cc EK-race. Het bereiken van de dubbele mijlpaal wordt gevierd met een ‘Parade of the Champions’ op de TT-dag, terwijl de organisatie zich mag verheugen in koninklijk bezoek in de persoon van een zeer geïnteresseerde kroonprins Willem Alexander.
1996 – Op 1 maart wordt onder de naam ‘Op weg naar pole position’ een 5-jarenplan voor een totale upgrading van het circuit gepresenteerd. Het EK 125 is, na één jaar toegevoegd te zijn, weer van het Europese GP-programma afgevoerd doch de Thunderbike Trophy (4-cil. 600 cc 4-takt) blijft gehandhaafd.
1997 – De Thunderbike Trophy wordt van het GP-programma afgevoerd. In plaats daarvan wordt in Assen een race voor de nationale Suzuki GSX-R600 Cup aan het TT-programma toegevoegd. Vanaf 1997 vormen de zijspannen geen Grand Prix klasse meer. De driewielers komen nu bij een aantal GP’s, waaronder Assen, in actie voor de World Cup. Op de donderdagavond wordt voor de 10e keer een Historic TT verreden. De Dutch TT, inmiddels de 67e editie, gaat officieel voor de vijfde en (vooralsnog) laatste maal als ‘Lucky Strike Dutch Grand Prix’ de geschiedenis in.
1998 – Een nieuwe hoofdsponsor, de fabrikant van sigarettenvloeipapier Rizla, doet haar intrede. Dat betekent eveneens een naamsverandering van het evenement. De 68e Dutch TT wordt nu officieel gepresenteerd als de ‘Rizla+ Dutch TT’. Voor het eerst wordt de Historic TT op de zaterdag verreden en de daardoor vrijkomende ruimte op de donderdagavond wordt ingevuld met een race voor de nationale Suzuki GSX-R600 Cup. De zijspannen, vanaf 1955 niet weg te denken bij de Dutch TT- na 42 GP’s en in 1997 en 1998 een race voor de World Cup – rijden (vooralsnog) hun laatste wedstrijd in de Asser TT als gevolg van het, met ingang van 1999, onderbrengen van deze World Cup in de Superbike WK-cyclus.
In september wordt begonnen met de eerste fase van een totale upgrading van het circuit. Deze eerste fase bestaat uit een nieuwe grotere hoofdtribune, een 2-laags complex bestaande uit hospitality units, founders lounges en 2 restaurants, alsmede een voetgangerstunnel tussen hoofdtribune en middenterrein.
1999 – De 69e Dutch TT, officieel de Rizla+ Dutch TT, wordt georganiseerd op zaterdag 26 juni op het TT Circuit Assen met een deels reeds totaal nieuwe accommodatie. Geen zijspannen meer en naast de drie Grand Prix klassen – 125, 250 en 500 cc – en de Historic TT worden een Supermono Challenge en een tweetal Trans Atlantic Match Races aan het programma toegevoegd. De upgrading van het circuit wordt in oktober voortgezet, waardoor het geheel bij de 70e editie in 2000 een nog imposantere aanblik zal bieden.
2000 – Viering van het 75-jarig bestaan van de TT-organisatie met op 24 juni de 70e Rizla+ Dutch TT. Een nieuw 5 etages hoog hoofdgebouw torent boven start/finish uit en de Grand Prix teams opereren vanuit 34 aanzienlijk grotere pitboxen met daarboven een modern perscentrum. Het programma bestaat, naast de drie GP-klassen, uit een ronde voor het Europees kampioenschap met op vrijdag een 125 cc race. De TT-dag, na afloop van de GP 500, wordt afgesloten met races voor het EK Supersport en 250 cc. Op de donderdagavond reeds een race voor het Nederlands kampioenschap in de klasse Suzuki GSX-R600.
2001 – Het Britse Imperial Tobacco (Rizla+) sluit een deal met het Franse Altadis (Gauloises) waardoor de 71e Dutch TT officieel de Gauloises Dutch TT gaat heten. De overeenkomst loopt tot en met 2006. Op zaterdag 30 juni worden naast de drie GP-klassen EK races in de klassen Supersport en 250 cc verreden. De EK 125 cc race wordt reeds op vrijdagmiddag afgewikkeld. Hoewel er in de training door Loris Capirossi met z’n 500 Honda voor het eerst een ronde van boven de 180 km/u gemiddeld op de klokken wordt gezet (2’00.743 = 180,353 km/u) wordt in de 500 cc race het reeds uit 1991 stammende absolute ronderecord, tijdens de 61e Dutch TT gevestigd door Kevin Schwantz op zijn 500 Suzuki met een tijd van 2’02.443 (gem. 177,849 km/u), niet verbeterd. Honda coureur Valentino Rossi blijft er met zijn snelste ronde (2’02.662) in de 500 GP juist een fractie boven. Vanwege de weersomstandigheden (buien) komen in de 125 en 250 GP races ook geen nieuwe ronderecords tot stand. De ronderecords gevestigd door Noboru Ueda (125 Honda, 2’13.225 = 163,455 km/u)) en Valentino Rossi (250 Aprilia, 2’05.696 = 173,246 km/u), tijdens de TT in 1999, blijven onaangetast. Omdat de baan na afloop van het seizoen 2001 licht aangepast wordt, door de verlegging van de Veenslang en aanpassingen bij Mandeveen en Duikersloot, worden ronderecords niet meer aangescherpt op het nu nog 6049 meter lange circuit.
2002 – De 72e Dutch TT wordt op 29 juni verreden op een inmiddels qua layout aangepast circuit met een lengte van 6027 meter. Naast een volledig EK programma wordt aan deze TT ook een race voor de BMW BoxerCup toegevoegd. Helaas weet een klein deel van het publiek zich niet te gedragen en neemt na de overwinning van Valentino Rossi in de MotoGP klasse korte tijd bezit van de baan door over de hekken te klimmen. De FIM draagt Assen maatregelen op een dergelijk incident vanaf 2003 tegen te gaan.
2003 – De Gauloises Dutch TT en daarmee de 73e editie van de Dutch TT wordt op zaterdag 28 juni afgewikkeld. Uitgerekend op het circuit en omgeving regent het die dag terwijl het elders in Assen droog is. Van nieuwe ronderecords in de klassen GP125, GP250 en MotoGP is dan ook geen sprake. Het EK programma is niet meer volledig want het EK Supersport is verhuisd naar het WK Superbike evenement op 7 september. De EK 125 race wordt reeds op vrijdag gehouden en de EK 250 race als laatste race op de TT-dag, die begint met de BMW BoxerCup race. Mede dankzij de actie “Enjoy, don’t destroy” gedraagt het publiek zich voorbeeldig. Helaas loopt de publieke belangstelling wel iets terug.
2004 – Op 26 juni staat de 74e Dutch TT op het programma, officieel niet meer als “Gauloises Dutch TT” doch als “Gauloises TT Assen”. Het EK programma is inmiddels verdeeld over drie evenementen. Het EK125 bij het WK Endurance op 12 april en het EK Supersport bij het WK Superbike op 5 september, zodat bij de TT het EK250 resteert. Het wedstrijdprogramma – BMW BoxerCup, GP125, GP250, MotoGP en EK250 – kan daarmee op één dag, de traditionele laatste zaterdag in juni, worden afgewerkt.
Met de snelste ronde van Valentino Rossi met Yamaha tijdens de MotoGP race wordt voor het eerst in een race de 2 minuten grens doorbroken en komt de gemiddelde snelheid tijdens zijn recordronde tevens voor het eerst boven de 180 km/u. Zijn tijd van 1’59.472 komt overeen met 181,609 km/u. Zijn tijd van 1’58.758 in de training betekent zelfs een gemiddelde van 182,700 km/u en levert de Italiaan pole position op.
2005 – Het jaar 2005 staat in het teken van het 80-jarig jubileum (1925-2005) van de TT-organisatie en tegelijkertijd de 75e editie van de Dutch TT. Deze jubileumeditie staat gepland voor zaterdag 25 juni.
Naast de drie GP-klassen staan de EK250 en de BMW PowerCup op het programma. De laatste is een nieuwe BMW serie ter vervanging van de BMW BoxerCup.
Met de in maart 2005 afgeronde veranderingen bij Ruskenhoek en De Bult is het circuit 30 meter korter geworden en de totale lengte bedraagt nu 5.997 meter. Het korte circuit meet nu 3.851 meter.
In de Geert Timmerbocht is een nieuwe “zwevende” tribune verrezen, van waaraf men een prachtig uitzicht op de baan heeft en een groot gedeelte van het circuit kan overzien.
2006 – De 76e Dutch TT op 24 juni kan in de annalen bijgeschreven worden als de A-Style TT Assen. Tabaksreclame is niet meer toegestaan. Vandaar dat Gauloises vervangen is door A-Style als titelsponsor. Om ruimte te maken voor “TT World” in de noordlus is in het voorjaar de baan ingekort van 5.997 tot 4.555 meter. Dat betekent dat de races op het GP-circuit voortaan uit meer ronden bestaan. Aan het GP-programma zijn twee klassen toegevoegd: WK Zijspannen en EK250.
De inkorting van het GP-circuit betekent dat nu ook de nationale races op dat circuit worden gehouden.
Nicky Hayden met Honda wordt in de MotoGP race de nieuwe houder van het ronderecord met een tijd van 1’37.106 (gem 168,867 km/u). Met een tijd van 1’36.411 (gem. 170,084 km/u) is de pole postion in deze klasse voor John Hopkins met Suzuki.
2007 – De 77e Dutch TT op 30 juni heet officieel wederom A-Style TT Assen. Het vaste GP-programma (125-250-MotoGP) wordt aangevuld met 2 klassen: een ronde voor het WK Zijspannen en een ronde voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup met 125cc KTM-machines. Nieuw in 2007 is dat de MotoGP 4-takt machines zijn teruggegaan in cilinderinhoud van 990 naar 800cc. Met een snelste ronde van 1’37.433 (gem. 168,300 k/u) in de race verbreekt Valentino Rossi niet het in 2006 door Nicky Hayden gevestigde MotoGP ronderecord. Door het slechte weer tijdens de kwalificatietraining op vrijdag is de tijd van de pole position in de MotoGP niet vergelijkbaar met die in 2006. Tot en met de 77e TT is alleen tijdens de eerste GP (Loisal) het MotoGP ronderecord (met een 990cc machine) met een 800cc machine gebroken.
2008 – De 78e Dutch TT, de A-Style TT Assen, vindt plaats op zaterdag 28 juni. Sinds de invoering van het WK door de FIM is het de 60e Grand Prix meetellend voor het WK die op Assen wordt verreden. Dus onafgebroken vanaf het ontstaan in 1949. Op geen ander circuit is dat aantal wegrace GP’s verreden.
Naast de drie GP-klassen (125cc – 250cc – MotoGP) bestaat het programma uit een ronde voor het WK Zijspannen en een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup. In de eerste ronde van de MotoGP race schuift Valentino Rossi met zijn Yamaha onderuit. Hij kan de race wel hervatten en eindigt ook nog als 11e, maar zijn crash verhindert uiteraard een duel met Casey Stoner op Ducati. Een duel tussen de 2 toppers zoals in 2007, met Rossi als winnaar. Nu passeert Stoner als eerste de zwart/wit geblokte vlag.
2009 – De 79e Dutch TT, de Alice TT Assen, wordt verreden op 27 juni. Met zijn zege in de MotoGP race wint Valentino Rossi zijn 100e Grand Prix. Zijn tijd van 1’36.558 in ronde 4 betekent ook een nieuw absoluut ronderecord voor tweewielers, neerkomend op een gemiddelde van 169,825 km/u. De eerste 3 finishers beginnen de race met elk een gelijk aantal WK-punten (uniek!), maar Jorge Lorenzo (2e) en Casey Stoner (3e) hebben geen weerwoord op de stuurkunsten van de immens populaire Italiaan.
Het programma van de drie GP-klassen (125 cc – 250 cc – MotoGP) wordt aangevuld met een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup en een Supersport race voor het Open Nederlands Kampioenschap.
2010 – Met de TIM TT Assen, wordt op zaterdag 26 juni de 80e Dutch TT verreden. Door een wijziging van het tracé bij de Rushoek is het circuit 13 meter korter geworden en meet inmiddels nog 4,542 km. Het circuit is door het vloeiender verloop bij de Rushoek iets sneller geworden en dat vertaalt zich in iets snellere rondetijden. Jorge Lorenzo wint de MotoGP race, maar Dani Pedrosa rijdt de snelste ronde met een tijd van 1’34.525, neerkomend op een gemiddelde van 172,982 km/u. De 250 cc klasse is vanaf 2010 vervangen door de Moto2, een klasse met 600 cc viertakt viercilinders. De derde GP-klasse is de 125 cc en naast dat vaste GP-programma wordt een race voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup verreden en een Supersport race voor het Open Nederlands Kampioenschap.
In het kader van het jubileum rijdt Giacomo Agostini een ronde op de Yamaha waarop hij zijn laatste race in 1976 heeft gewonnen en een ronde op de Yamaha M1 MotoGP machine van Valentino Rossi. Vanwege een beenbreuk, opgelopen bij de GP in Mugello, moet Rossi deze jubileum-TT aan zich voorbij laten gaan.
Met dank aan Egbert Braakman
Maandag 24 juni deel 1: 1925 t/m 1962
Dinsdag 25 juni deel 2: 1964 t/m 1990
Woensdag 26 juni deel 3:1991 t/m 2010
Donderdag 27 juni deel 4: 2011 t/m 2023
Handige links Motul TT Assen:
Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag (donderdag)
Fotorverslag (vrijdag)
Fotoverslag (zaterdag)
Fotoverslag (zondag)
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | — X — | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.