Doordat Hans de 4e wedstrijd om het Europees Kampioenschap heeft laten schieten om zo zijn kansen op het Nederlands Kampioenschap in leven te houden zit een hoge klassering er in het EK niet meer in. In eerste instantie was dan ook besloten om de dure reis naar Zweden waar de 5e wedstrijd voor het EK werd verreden niet te ondernemen.
Echter een aanbod van Tonny Wassink om met zijn bus te gaan in plaats van met de vrachtwagen en daardoor zowel kosten als kostbare vrije dagen te sparen doordat de reis minder tijd in beslag zou nemen zorgde ervoor dat we op vrijdagochtend dan toch in Zweden aan de 1e vrije training konden deelnemen.
Doordat Hans de hele nacht had doorgereisd was hij verre van fit maar de vrije training was vooral om de baan te leren kennen en een scherpe rondetijd is dan nog niet zo van belang. Vrijdag werden er 2 trainingen afgewerkt waarbij de baan in negatieve zin opviel, hij was erg kort (2400m) en heel erg hobbelig, werd er al geklaagd over het circuit in Kroatie, deze was nog een stukje slechter. Sommige coureurs vonden het een prima baan als je voor de rally Parijs-Dakar zou willen trainen.
Op zaterdag zijn de 2 tijdtrainingen waarbij Hans slechts als 7e weet te trainen, de motorfiets heeft totaal geen grip aan de achterzijde en breekt telkens uit. Gert Pieper die wederom is meegereisd doet er alles aan om dit te verbeteren, een geleende veer voor de achterschokdemper is uiteindelijk waar Hans het mee zal moeten doen.
Vanaf een 7e plaats mag Hans dus aan de wedstrijd beginnen, de start is prima en Hans gaat als 5e de eerste bocht in. Een aantal rondjes lijkt Hans de kopgroep te kunnen volgen maar uiteindelijk moet hij door gripproblemen langzaam maar zeker terrein prijsgeven. Halverwege de wedstrijd moet Hans zelfs een plaats toegeven als Yves Polzer hem voorbij komt en zelfs weg weet te rijden. Hans geeft de strijd echter nooit op en heeft de conditie goed voor elkaar als hij tegen het einde van de wedstrijd van 32! Ronden het gat naar Polzer wat al was opgelopen naar zo’n 8 seconden weer dicht weet te rijden. Hans passeert Yves Polzer en pakt daarmee plaats 5 in de door Molina gewonnen wedstrijd en kan ondanks de veringsproblemen met opgeheven hoofd huiswaarts keren met rondetijden die slechts een halve seconde per ronde langzamer waren dan de kop.
In het klassement zijn we weer een plaatsje gestegen en er is nog steeds zicht op meer dus waarschijnlijk zullen we in Oktober ook de laatste EK in het Spaanse Cartegena gaan rijden zodat we in ieder volgend jaar de circuits kennen en dus beter voorbereid van start kunnen gaan.
Hans Smees neemt de leiding in ONK 250cc weer over na winst op Assen.
5 en 6 Augustus is voor het Jaap Kingma Racingteam een succesvol weekend geworden, Hans trok in de 250cc klasse overtuigend de overwinning naar zich toe en mocht samen met Randy Gevers en Jan Roelofs die tweede en derde werden het podium beklimmen. Hans was het hele weekend niet te kloppen, zowel in de trainingen als in de wedstrijd was er niemand die de man uit Harreveld kon bedreigen.
Zaterdagochtend om 12 uur stond de 1e training voor de 250cc op het programma. Aangezien het de zon vrolijk schijnt staat niets een mooie tijd in de weg. Door een onlangs gehouden festival is echter de baan op sommige plaatsen behoorlijk glad waardoor Hans de nodige voorzichtigheid moet inbouwen. Wel staat na 20 minuten trainen de snelste tijd op naam van de man uit Harreveld. Aangezien de verings problemen die ons het hele seizoen al achtervolgen zich nu ook weer de kop opsteken besluiten we op de “oude” banden te blijven rijden om zodoende te kijken of de aanpassing van de vering een verbetering is, als je op nieuwe banden weggaat dan is het altijd een verbetering. De 2e training weet Hans ondanks de niet nieuwe banden zijn rondetijd nog met een seconde te verbeteren waardoor de concurrentie het nakijken heeft want die volgt pas op ruim 1 seconde.
Zondagmiddag om 16.00 uur is het pas onze beurt om aan de start te verschijnen, s’morgens is er in een korte warm-up gecontroleerd of alles goed functioneerde
“Als het licht op groen gaat ben ik goed weg, maar de motor wil niet mee en valt even stil, als 6e ga ik de Haarbocht in. In mijn haast zo snel mogelijk naar voren te komen om zo Raymond niet weg te laten lopen gaat het bijna mis. In de bocht na de Veenslang schiet het voorwiel onder me weg, vermoedelijk doordat de band nog niet warm genoeg is, ik weet gelukkig de motorfiets weer onder controle te krijgen maar dit kost wel even een beetje tijd. In de 3e ronde kan ik de 2e plaats overnemen de achtervolging inzetten op Raymond Schouten die inmiddels toch een gaatje van zo’n 4 seconden heeft geslagen. Mijn rondetijden zijn ruim 1 seconde per ronde beter en op het moment dat Raymond even door een achterblijver word gehinderd kan ik vrij simpel de leiding overnemen en direct een gaatje slaan. Vanuit de pits krijg ik door dat mijn voorsprong snel oploopt en als Raymond de Honda met een vastloper aan de kant moet zetten kan ik rustig de wedstrijd uitrijden doordat ik 12 seconden voorsprong heb op de rest van het deelnemersveld”.
Met deze uitslag blijft de spanning in het Kampioenschap groot, Hans neemt de leiding weer over maar het verschil met de numer 3 is slechts 7 punten. De volgende wedstrijd is op het mooie circuit van Spa-Franchorchamps waar een dubbele wedstrijd gereden zal worden.
Uitslag: 1. Hans Smees, 2. Randy Gevers, 3. Jan Roelofs,
Stand ONK: 1. Hans Smees 165 punten, 2. Randy Gevers 162 punten, 3. Jan Roelofs 158 punten
Racegroet
Hans Smees 1#