De World Supersport 300 klasse zal aan het einde van 2025 ophouden te bestaan. De kleinste klasse van het World Superbike kampioenschap wordt vervangen door de zogeheten ‘Sportbike’ categorie met zwaardere motoren.
Na de nodige kritiek op de World Supersport 300 klasse hebben Dorna en de FIM besloten om deze te vervangen. Zoals ook hier op Racesport.nl al eerder betoogd is, is de Supersport 300 categorie geen goede opstapklasse gebleken voor coureurs om door te groeien naar de World Supersport, World Superbike klassen of wellicht zelfs de Grand Prix paddock. Ook een aantal ernstige incidenten hebben de klasse geen goede naam gegeven.
De kleinste klasse van het World Superbike kampioenschap zal hierdoor vervangen worden door wat momenteel bekendstaat als de ‘Sportbike’ categorie. In het British Superbike kampioenschap wordt daar dit jaar voor het eerst mee geëxperimenteerd en de eerste races zijn succesvol verlopen. Er wordt daar met machines als de Aprilia RS660, Triumph Daytona 660, Yamaha YZF-R7 en Kawasaki Ninja 650 gereden.
Lees hieronder het officiële bericht:
Debuut van nieuwe klasse in 2026
De SBK-commissie werkt momenteel aan de introductie van een nieuwe klasse in het MOTUL FIM Superbike World Championship in 2026. Deze nieuwe klasse vervangt het FIM Supersport 300 World Championship (WorldSSP300) dat sinds de start in 2017 met succes heeft gefungeerd als aanvoerklasse.
WorldSSP300 heeft zijn missie volbracht om opkomend talent een duurzaam en betaalbaar platform te bieden voor deelname aan het wereldkampioenschap. Voortbouwend op dit succes is de introductie van de nieuwe klasse bedoeld om de sportieve en commerciële relevantie van de instapcategorie verder te vergroten.
Een van de belangrijkste doelstellingen van dit nieuwe initiatief is om het promotiepad voor rijders die doorstromen naar de grotere klassen, met name naar het FIM Supersport World Championship (WorldSSP), te versoepelen. Door de prestatiekloof tussen de instapklasse en de tussenklasse te dichten wordt gestreefd naar een naadloze overgang voor rijders, waardoor hun ontwikkeling wordt gestimuleerd en ze worden voorbereid op de competitieve eisen van hogere categorieën.
Bovendien is deze stap bedoeld om meer interesse van fabrikanten te wekken door hen de mogelijkheid te geven machines te laten zien die een groeiend marktsegment weerspiegelen. De nieuwe klasse zal bestaan uit lichtvoetige motoren met krachtigere middenmotoren, waarvan de SBK-commissie de komende weken en maanden de details zal specificeren.
De WorldSSP300-klasse, die in 2017 werd gelanceerd, bood een wereldwijd platform voor jonge talenten. Ze konden hun capaciteiten laten zien en de fijne kneepjes van een wereldraceserie leren en het werd al snel een populair startpunt voor aspirant-profcoureurs.
Het laatste seizoen van de WorldSSP300-serie vindt plaats in 2025, zodat teams en fabrikanten ruim de tijd hebben om zich voor te bereiden op de overgang naar de nieuwe klasse in 2026. Deze periode zal zorgen voor een soepele en goed gecoördineerde overgang, zodat alle belanghebbenden zich kunnen aanpassen aan de nieuwe technische en sportieve regels.
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.