De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Katja Poensgen.
Deze rubriek wordt mede mogelijk gemaakt door CMSNL, de grootste online leverancier van originele (classic) motoronderdelen. Met maar liefst 4,2 miljoen beschikbare onderdelen en een uitgebreid assortiment dat zelfs de onderdelen omvat die andere leveranciers niet meer kunnen krijgen, is CMSNL dé plek voor al je motorbehoeften. Neem daarom vandaag nog een kijkje op CMSNL.com voor jouw volgende motorproject!
- Naam: Katja Poensgen
- Bijnaam: Fastest woman of the world by FIM (zoals vermeld in officieel FIM boek)
- Geboren op: 23-09-1976
- Nationaliteit: Duits
- Woonplaats: Beieren
- Start wegrace carrière: 1993
- Actief geweest in: 250cc Grand Prix, ADAC Junior Cup, EK Supermono, EK Superstock, World Supersport
- Aantal titels: 1990 American Singel Champ, 1995 ADAC Junior Cup, 1998 EK Supermono kampioen
- Einde wegrace carrière: 2004
- Huidig beroep: Terugkerende moeder van drie kinderen naar race business (doel is om eigen raceschool te beginnen)
Hoe ben je destijds in aanraking gekomen met de wegracesport?
Via mijn vader die destijds manager was bij Suzuki Europe.
Met welke coureur mooiste gevechten gehad op de baan?
Met Valentino Rossi aan de hotelbar (post race ) Nee zonder gekheid, heel veel mooie gevechten gehad, te veel om daar bepaalde namen voor te noemen. Het was voor mij op de baan altijd een strijd tegen de tijd en de stopwatch.
Beste motorfiets waar je op gereden hebt en waarom?
De Ducati Superbike van Francesco Chili tijdens een test in Oostenrijk.
Favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?
De Sachsenring vanwege de vele uitzinnige fans. Mugello en Brno vanwege de hoogteverschillen en hun ligging in een prachtig bosrijk gebied (vergelijkbaar met de Nordschleife).
Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?
Dat was tijdens de Dutch TT in Assen. Ik zat in mijn motorhome de MotoGP race live te kijken toen ik gebeld werd door mijn vader en manager met de vraag waar ik bleef. Mijn eigen race stond namelijk op het punt van beginnen en die miste ik vervolgens op een haar na omdat ik de tijd helemaal was vergeten.
Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?
In Assen heerste altijd een geweldige sfeer, net als tijdens mijn thuisrace in Duitsland. Daarnaast was ik daar zowel als coureur als ook als TV-commentator.
Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?
De altijd maar weer opstaan mentaliteit, nooit bij de pakken neer gaan zitten.
Wat ben je gaan doen na je actieve wegrace carrière?
O.a. RTL MotoGP TV-expert, IDM-commentator, deelneemster Indian Motorcycle event, Transsyberia Rallye, Suzuki Rallye Cup en gastdeelneemster aan de Porsche Cup (auto).
Ben je nog op de één of andere manier betrokken bij de sport?
Ja, zo was ik afgelopen weekend nog in Misano ter ondersteuning van het nieuwe FIM Women’s Circuit Racing World Championship voor een presentatie, coaching en als coördinator.
Op welke motor uit het heden of verleden zou je willen rijden?
Mijn voormalige EK Superstock machine, de Corona Alstare Suzuki GSX-R750
Welke huidige coureur heb je veel respect voor en waarom?
Ze zijn weliswaar als gestopt, maar Troy Corser, Kevin Schwantz (bevriend met hem en zijn vrouw) zijn mijn voormalige wegrace idolen. Kevin kwam destijds zelfs naar me toe in de box om me te feliciteren na het behalen van mijn eerste WK-punten als Grand Prix coureur.
Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?
Binnenkort misschien wel één van mijn eigen kinderen
Wie worden in 2024 MotoGP & WorldSBK wereldkampioen?
Dat is heel simpel, de snelsten aan het einde van het seizoen met de meeste punten achter hun naam.
Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige ontwikkelingen binnen de internationale wegracesport?
Ik keer ooit terug op de baan (baby pauze), wat moet ik nog meer zeggen. Wegracen is cool en zal altijd cool blijven. Advies aan alle lezers, kijk niet alleen wegraces (live) online, maar koop een kaartje, echt dat is veel leuker!!
Wil je nog iets toevoegen?
Eerdere items:
- De Internationale wegracetopper van toen: Christophe Guyot
- De internationale wegracetopper van toen: Patrick van den Goorbergh
- De Internationale wegracetopper van toen: Didier van Keymeulen
- De Internationale wegracetopper van toen: Jürgen Lingg
- De Internationale wegracetopper van toen: Werner Daemen
- De Internationale wegracetopper van toen: Donnie McLeod
- De internationale wegracetopper van toen: Eugene Laverty
- De internationale wegracetopper van toen: Rob McElnea
- De internationale wegracetopper van toen: Fabien Foret
- De Internationale wegracetopper van toen: Hans Spaan
- De Internationale wegracetopper van toen: Karel Abraham
- De Internationale wegracetopper van toen: Peter Öttl
- De Internationale wegracetopper van toen: Niall Mackenzie
Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen
Facebook | Instagram | X | Threads | YouTube
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’
Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.