Teams: Verslag JS Racing Ducati Club Race 2006

204

Afgelopen donderdag vertrokken we al richting Assen om daar alles op te bouwen en op zijn plek te zetten. Normaal gesproken gaan we pas op vrijdag naar een wedstrijd maar omdat het tijdens de Ducati Club Races zo druk is, hadden we besloten om een dag eerder te gaan. Dat was achteraf maar goed ook want vrijdag middag stond de paddock al goed vol.

Vrijdag zouden we niet rijden dus hadden we tijd om wat andere dingen te doen. 's Middags kwam er een telefoontje van SO Products dat de nieuwe WP achter schokbreker klaar was. Deze werd gelijk opgehaald in Bornerbroek en bij terugkomst op het circuit gemonteerd op de Ducati Supermono.







Zaterdag ochtend was de eerste kwalificatie voor het ONK/EK Supermono. Sjoerd reed een vijftal ronden en kwam daarna binnen voor controle. Er was een moer een klein beetje losgelopen en we besloten om de eerste kwalificatie te laten voor wat het was. Voordat we naar het circuit gingen hadden we de voorkant van de motor iets aangepast en dit pakte goed uit, de motor is nu veel sneller in te sturen. Sjoerd had een redelijke tijd getraind die goed was voor een voorlopige 18e plaats.

De 2e kwalificatie begon goed, Sjoerd ging als eerste weg uit de pits met het doel om de eerste ronde direct een vrije ronde te hebben. Helaas was dit niet het geval aangezien er bij de eerste doorkomst nog steeds mensen uit de pits kwamen rijden. Na en aantal ronden werd voor het eerst onder de 2 minuten gereden. Mede door wat drukte op de baan kon Sjoerd niet echt een vrije ronde rijden. Op een gegeven moment was er zelfs een bijna aanvaring met een andere coureur waarbij Sjoerd bijna door het gras moest. Een paar bochten later stopte de motor er compleet mee als gevolg van een elektrisch probleem.

Jan had zich ingeschreven voor de Single Bears klasse met de Ducati 250cc racer. De eerste sessie had Jan voor het eerst gereden op het vernieuwde circuit van Assen. De 2e training heeft hij niet gereden omdat er problemen waren met de Ducati Supermono.

Nadat de Ducati Supermono weer terug in de pits was werd het probleem opgezocht en verholpen. Er was door de trillingen een breuk in de kabelboom gekomen en deze had kortsluiting gemaakt op het frame. Nadat het probleem was opgelost en een nieuwe accu was gemonteerd liep de Supermono weer perfect. Er werd ook nog een aanpassing gemaakt aan de benzine injectie van de motor. De topsnelheid was niet helemaal goed op het rechte stuk en de benzine consumptie lag vrij hoog. In ieder geval stonden we als 13e gekwalificeerd en dat is in een EK wedstrijd zeker niet slecht!

Zondag ochtend begon de warm-up training voor de Supermono klasse om 11:20. Inmiddels waren er al een flink aantal sponsors en supporters gearriveerd bij onze bus en tent. Sjoerd concentreerde zich in de warm-up op de topsnelheid op het rechte stuk en draaide een paar goede ronden.

 De wedstrijd volgde vlak na de warm-up, de start van Sjoerd was niet goed.

"Ik viel aardig in het licht alleen liet ik de koppeling iets te vroeg los waardoor de motor te ver terug viel in toeren en ik moest de koppeling er weer bij pakken. Bij een start is dat niet het beste wat je kunt doen omdat je daar de meeste plekken kan verliezen. Gelukkig reed ik een hele goede eerste ronde en kwam weer als 12e of 13e door."

Nadat Sjoerd de 2 mannen die voor hem zaten had ingehaald lag hij op de 10e plaats en kon hij zijn tijden gaan verbeteren. De laatste 2 ronden van de wedstrijd liet Sjoerd het tempo wat terug vallen om dat het gat naar de man op de 11e positie erg groot was geworden en hij niet meer bij de man op de 9e positie kon komen. Sjoerd werd afgevlagd op de 10e plaats wat goed is voor 6 EK en ONK punten. Iedereen was meer dan tevreden na de race omdat we in het grote EK veld mee kunnen doen in de top 10 maar ook vooral omdat Sjoerd als 4e Nederlander over de streep kwam. De snelste ronde in de race was uiteindelijk 1:57,2 wat zeker niet slecht is te noemen voor een Supermono, zeker niet omdat het gewicht van onze mono vrij hoog ligt.

"Ik ben ook heel erg blij, na vorig jaar waren we toe aan weer wat leuke resultaten. Op de Nurburgring zaten we er al goed bij maar helaas scheurde daar de uitlaat kapot. Ik zit goed op de motor en ik kan er mee sturen zoals ik dat wil, de aanpassingen aan de voorkant van de motor waren heel positief en ook de nieuwe achterschokbreker deed zijn werk boven verwachting. We hebben nog een aantal verbeterpunten aan de motor maar de basis is meer dan goed te noemen."

Jan heeft de wedstrijd op zondag helaas niet kunnen rijden omdat er een tijdens de training een scheurtje in het frame was ontstaan.

Buiten deze pech zijn we met een heel goed gevoel terug gekomen van de Ducati Club Races op Assen wat dit jaar weer een heel mooi evenement was!

Foto's zijn op onze site te vinden in het fotoalbum.

Binnenkort komt er ook een stukje film van de Ducati Club Race op onze site die gemaakt is door onze sponsor Design House Nederland. Houd de site dus in de gaten!