Leon Bovee over zijn raceweekend op het circuit van Monza
1ste vrije training
Het weer was beduidend minder dan op de dag van aankomst: De zon liet zich nauwelijks zien maar droog was het wel bij zo'n 20 graden. Na de problemen met de remmen die we kenden in Valencia, was het hier al snel weer mis. Ik heb zo'n 3 keer in het grind gestaan door het wegvallen van de remdruk. Om met zo'n 300 km/h op een bocht aan te komen en niet wetende of de remdruk aanwezig is, geeft geen prettig gevoel. Deze training is dan ook zo goed als verloren gegaan, doordat ik alleen de eerste ronde met functionerende remmen heb kunnen rijden. Dit resulteerde dan ook in een 37 plaats.
1ste kwalificatietraining
Aangezien de eerste vrije training verloren was gegaan en het voor mij een onbekend circuit was, moest ik nog op zoek naar mijn rempunten. Hierdoor ben ik in de training te langzaam begonnen. Halverwege de training kwam de regen en kon ik mijn tijd niet meer verbeteren, wat betekende dat ik me nog niet had gekwalificeerd voor de race van zondag.
Zaterdag 6 mei 2006
2de vrije training
Al vanaf het begin van de training was ik erop gebrand om direct agressief van start te gaan om mijn verloren tijd van gisteren goed te maken. Maar ook nu stond ik in de 3de ronde weer in het grind te kijken, omdat ik de hendel weer tegen mijn vingers aan kneep en de bocht niet meer kon halen. Na even in de pits te zijn geweest en de remhendel in de verste stand te hebben gezet, kon ik mijn training vervolgen. Al snel reed ik een tijd van 1:56,4 wat een flinke verbetering was ten opzichte van een dag eerder toen ik niet verder wist te komen dan een 2:01. Maar het moest nog een stuk sneller. Ik was iets te gedreven om mijn tijd te verbeteren waardoor ik te veel fouten maakte en niet verder kwam dan 1:56,4.
2de kwalificatietraining
Aangezien ik me vrijdags niet heb kunnen kwalificeren, was het nu zaak om een goede startplaats voor de race te veroveren. Voor deze training hebben we een instelbare remhendel geplaatst, zodat de remhendelstand bediend kan worden zonder de handvaten los te hoeven laten. Ik wist niet verder dan een tijd van 1:56 te komen, wat me een 32e plaats opleverde voor de race van zondag. Misschien was ik wel iets te gefocust op het neerzetten van een goede tijd waardoor ik te veel in de fout ging.
Zondag 7 mei
Race
De start was een superstart: Al binnen 100 meter had ik de gehele startrij voor mij al te pakken en bij het aanremmen van de eerste chicane kon ik er weer een aantal pakken. Ik kwam goed door deze krappe chicane en kon er bij het uitkomen nog twee voorbij. Zo wist ik mijn 32e startplaats al meteen in een 21e plaats om te zetten na 1 bocht. Bij de derde chicane wilde ik een medecoureur uitremmen, maar die liet daartoe geen ruimte en werd ik naar buiten gedrukt. Ik kon geen kant meer op, alleen het grind nog in. Eenmaal uit het grind gekomen, lag ik laatste met een gat voor me van zo'n 4 seconden. Al snel had ik de aansluiting te pakken de rondetijden waren ook een kleine seconde sneller dan mijn kwalificatietijd. Na een aantal coureurs te hebben ingehaald, was het gat voor mij te groot om nog dicht te rijden. Zo'n 5 ronden voor het einde begonnen mijn onderarmen vol te lopen en ging het steeds moeizamer. De rondetijden ging steeds verder omhoog: De laatste ronden waren 2 seconden langzamer dan die ik in het begin reed. Zo gaf ik een rijder die achter me zat de kans om me weer voorbij te komen en werd ik als 25ste afgevlagd.
Ondanks dit enigszins teleurstellende resultaat, bereid ik me weer voor op de volgende race in Silverstone
www.leonbovee.nl